Kapitoly článku:
- Krátce o historii nové Octavie, popis vzhledu
- Dokončení popisu vzhledu, palubní deska
- Popis interiéru, odkládací prostory
- Kvalita sedadel, místo vzadu
- Zavazadlový prostor a jeho variabilita
- Motor 1.9 TDI 77 kW
- Jízdní vlastnosti, komfort tlumení, brzdy, srovnání s Golfem
- Parametry, plusy a minusy, ceny, výbavy
Drží se a nepustí
To, že bude nová Octavia excelovat v jízdních vlastnostech, jsme čekali. Testovali jsme totiž sesterské vozy Audi A3 a Volkswagen Golf, které používají stejnou podvozkovou plošinu s nezávislým víceprvkovým zavěšením zadních kol. Už to samo slibuje velmi dobré vedení automobilu v zatáčkách a jistou stopu. V současné době toto řešení už nabízí více vozů této třídy (Mazda, Honda, Nissan, Focus), takže nejde o žádnou novinku, spíše dohnání konkurence. V zatáčkách se Octavia chová velmi jistě, o poznání lépe než „stařešina“.
Do zatáček se vrhá doslova s ochotou, při běžných nájezdových rychlostech jsme neměli vůbec pocit, že řídíme předokolku s těžkým motorem vpředu. Octavia je dlouho neutrální, limitem byla pouze 15“ kola. Na limitu se dostavuje přetáčivost, přece jen „batoh“ dělá svoje. Přestože Octavia drží velmi dobře v zatáčkách a ustojí i prudké škubnutí volantem či losí testy, má komfortně naladěný podvozek, který perfektně tlumí nerovnosti. Na nich se chová stejně jako nedávno testovaný Golf, u něhož jsme si komfort tlumení nemohli vynachválit.
Díry, příčné nerovnosti, zvlnění asfaltu, to vše Octavia doslova vyžehlila. Kvůli měkčím tlumičům se sice více naklání v zatáčkách, na dobré držení „těla“ to ale nemělo vliv. Pokud preferujete sportovnější chování, můžete si připlatit za 16" litá kola (13 400 Kč u Ambiente) či 17" kola se sportovními tlumiči (24 800 Kč u Ambiente). Standardní patnáctky jsou laděné spíše na komfort, stejně jako tlumiče. Jen ve městě při parkování budete mít asi trochu problémy, protože Octavia nabízí jen velmi omezený výhled vzad, špatně se odhaduje vzdálenost. Řekl bych dokonce, že se starou Oktávkou se mi parkovalo lépe. Řešením je parkovací asistent (9 000 Kč), který může být u nové Octavie i vpředu (17 000 Kč).
Bubny jsou minulostí
Dobrým jízdním vlastnostem a jistotě při jízdě přispívá i elektrický posilovač. Obecně platí, že elektrika nedokáže tak dobře zprostředkovat dění na vozovce, proto pro nás bylo překvapením, že se posilovač choval předvídatelně, měl optimální účinek, nebyl ani „přeposilován“, ani poddimenzován. Samozřejmostí je variabilita, což znamená vyšší pomoc při parkování a naopak ztuhnutí při rychlé jízdě. Výborný byl i kontakt s vozovkou, potěšilo nás, že se do volantu nepřenáší rázy od nerovností. Není divu, že se nám po testu zdál posilovač ve staré Octavii takřka nepoužitelný – chybí variabilita, v nízkých otáčkách je tuhý, naopak ve vyšších rychlostech měkký a ocenili bychom strmější převod.
Zkrátka posun od staré k nové je tak diametrální, že se Petrovi ani nechtělo v jeho „stařičké“ Octavii odjet domů…Nová Octavia má ve standardu kromě ABS a ASR také kotoučové brzdy na všech kolech, což je dobře vidět na obrázcích díky litým kolům. Stará octavia přitom měla u slabých motorů 1.4, 1.6 a 1.9 TDI 66 kW bubny. Brzdy jsou vpravdě skvělé, nijak zvlášť jedovaté, naopak, umožňují perfektní dávkování. Jejich reakce na sešlápnutí pedálu je plynulá, při opakovaném brzdění nevadnou. Ve standardní výbavě nechybí ani mechanický brzdový asistent; pokud si doplatíte za ESP (12 900 Kč), bude mít Oktávka asistenta hydraulického.
Vyplatí se Ambiente a Elegance
V základní výbavě Classic jsou nabízeny tři motory: testovaný 1.9 TDI, dále základní čtrnáctistovka a méně výkonná šestnáctistovka. Motory 1.6 FSI a 2.0 TDI najdete až v výbavě Ambiente; základní benzíňák se naopak v této výbavě už nenabízí. Nejlevnější provedení 1.4 Classic stojí 424 900 Kč, přičemž v základu najdete čtyři airbagy, ABS+ASR, centrál a posilovač řízení. Ambiente přidává přední mlhovky, palubní počítač, základní klimatizaci, přední okna a zrcátka v elektrice a výškově nastavitelné přední sedačky s bederními opěrkami. A konečně Elegance nabízí duální elektronickou klimu, tempomat, loketní opěrku vpředu i vzadu, zadní okna v elektrice, litá kola (ovšem stále 195/65 R15) a dálkové ovládání.
Pokud srovnáváme novou Octavii s Golfem, zjistíme několik zajímavých skutečností: levnější verze Octavie jsou dražší než u Golfu; ten má už v základu rádio, klimatizaci, zrcátka a okna v elektrice, přidává rovněž průběžné hlavové airbagy. Připlatit si sice musíte za druhou dvojici dveří, ale i tak je např. Golf 1.6 v základu výhodnější levnější než Octavia 1.6 Ambiente. Na druhou stranu u Golfu hodně připlácíte za lepší motory, stejně jako za vyšší výbavu. Zde tedy vede Octavia, u níž je zdaleka nejvýhodnější výbavou v poměru veny a výkonu Elegance. V podstatě už jen připlatíte za ESP, metalízu, 16" kola (patnáctky nevypadají na velké Octavii právě nejlépe) a případně hlavové airbagy, vše ostatní je v základu.
Srovnání (1.9 TDI) |
Golf |
Octavia |
Základní parametry |
Karoserie |
hatchback/3 |
liftback/5 |
Délka (mm) |
4204 |
4572 |
Šířka (mm) |
1759 |
1769 |
Výška (mm) |
1485 |
1465 |
Rozvor (mm) |
2578 |
2578 |
Hmotnost min./max. (kg) |
1251-1425 |
1320 |
Kola/pneumatiky |
195/65 R15, ocelová |
195/65 R15, ocelová |
Zavazadlový prostor (l) |
350/1305 |
560/1350 |
S plnohodnotnou rezervou (l) |
275 |
560 |
Palivová nádrž (l) |
55 |
55 |
Motor |
Objem ccm |
1896 |
1896 |
Druh motoru |
vznětový, přeplňovaný |
vznětový, přeplňovaný |
Válců/ventilů |
4/2 |
4/2 |
Výkon (kW)/otáčky |
75/4000 |
77/4000 |
Točivý moment (N.m)/otáčky |
250/1900 |
250/1900 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/5 |
manuální/5 |
Poháněná kola |
přední |
přední |
Brzdy vzadu |
kotoučové |
kotoučové |
Max. rychlost (km/h) |
187 |
192 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
11,3 |
11,8 |
Palivo |
nafta |
nafta |
Spotřeba (l/100 km) |
6,7/4,6/5,3 |
6,4/4,2/5 |
Výbava |
Trendline |
Ambiente |
Posilovač řízení |
● |
● |
Přední okna v elektrice |
● |
● |
Zadní okna v elektrice |
● |
5 000 |
Zrcátka v elektrice |
● |
● |
Dálkově ovládání centrálu |
● |
4 000 |
Alarm |
6 700 |
9 000 |
Loketní opěrka vpředu |
6 300 |
4 900 |
Palubní počítač |
5 300 |
● |
Tempomat |
12 200 |
11 000 |
Bi-xenonové světlomety |
32 900 |
19 000 * |
Klimatizace |
Climatic |
Climatic |
Autorádio s CD |
● |
11 000 |
Airbag řidiče |
● |
● |
Airbag spolujezdce |
● |
● |
Boční airbagy |
● |
● |
Okenní/hlavové airbagy |
● |
9 900 |
ABS |
● |
● |
ASR |
● |
● |
Stabilizační systém (ESP) |
22 100 |
12 900 |
Přední mlhovky |
5 600 |
4 900 |
Parkovací asistent |
15 400 |
9 000 |
Metalíza |
14 300 |
8 500 |
Druhá dvojice dveří |
28 000 |
● |
Základní cena |
595 000 |
549 900 |
Cena vč. příplatkové výbavy |
743 800 |
654 100 |
Poznámka: Do Octavie zatím nelze dokoupit bi-xenonové světlomety, v nabídce jsou pouze běžné xenony. Při nezapočítání xenonů do ceny by Golf vycházel na 710 900 Kč, Octavia na 635 100 Kč.