Škoda Octavia 1.9 TDI: sázka na jistotu (velký test)

Škoda Octavia 1.9 TDI: sázka na jistotu (velký test)

Kapitoly článku:


Dynamická a robustní

Klínovitá kapota rozděluje přední část na tři zajímavé celky, bohužel zároveň zhoršuje přístup k motorovému prostoru. Společně s mřížkou chladiče a ostře řezanou přední kapotou upoutají protáhlé přední světlomety a nový nárazník. Přední světlomety dostaly tentokráte jednotnou podobu, směrové světlo netvoří samostatnou část, ale je součástí skupinových světlometů. Dynamicky tvarované světlomety zasahují do boků, čímž automobil skutečně opticky rozšiřují.

Linie narýsovaná šípovitou přední kapotou pokračuje mřížkou chladiče a dále nárazníkem, se kterým vytváří velké písmeno V, což symbolizuje dynamiku a robustnost. Výrazný, zajímavě tvarovaný přední nárazník s několika šikmými i rovnými plochami předěluje černá lišta, jež uprostřed přerušuje prostor určený poznávací značce. U předchůdce zpozorujete stejný prvek, značka se ovšem nachází níže. V souladu s tvarem předních světlometů kráčí světlomety mlhové.

  
Na fotkách nevypadá nová Octavia tak dobře jako ve skutečnosti, i když z profilu hodně připomíná starou generaci ve stylu „najděte deset rozdílů“

Větší velikost z nich činí výrazný element designu, jejich tvar a zkosení přesně kopíruje světlomety hlavní. Mezi mlhovými světlomety se táhne mřížka, žebra mají na rozdíl od minulé generace stejným směr. Již při pohledu zepředu nelze přehlédnout moderní designérský prvek, a to přenesení směrových světel do vnějších zpětných zrcátek, které jsou nepatrně menší než u staré Octavie. Boční pohled nejvíce připomene příbuznost dvou generací vozu, i zde ovšem nalezneme některé dílčí rozdíly. Musíme ovšem více srovnávat.

Sporná linka

První náznakem odlišností je ostře střižený přední blatník, který předchozí Octavia nahradila lehce zaobleným plechem. Nová generace se tváří více nekompromisně, starší naopak umírněně. Uhneme-li hlavou doleva, sledujeme výraznou boční linku, jež přechází z blatníku na přední dveře a pokračuje do zadních partií vozu až k zadním světlometům. Tato linka společně s tvarem dveří nejvíce ovlivnila vzhled vozu z boku a způsobila jeden z mála rozporů, který jsme objevili. 

  
Záď je po nové přídi dalším poznávacím znakem nové Octavie. I když hodně prvků zachovala ze staré generace, nové světlomety jsou jasným důkazem toho, že máte čest s novinkou

Linka stoupá hodně vysoko, takže posouvá okénko zadních dveří nahoru. V porovnání s předchůdcem je proto opticky menší. U starší generace působilo zpracování stejného prvku vyváženějším dojem (kvůli většímu okénku). Zadní část se odlišuje poměrně výrazně. Vzezření zadní části opět významně ovlivňuje linka táhnoucí se přes celou délku vozu, která nekompromisním způsobem zalamuje zadní blatník. Ten vypadá opět dynamičtěji (starší generace využívá místo hran oblin). Změn doznal i tvar zadních dveří, které jsou delší a nejsou vykousnuté kvůli blatníku.

Zadní světlomety neprošly zásadní proměnou, jsou jen větší (o 25 procent) a posazené výše. Dominuje jim vnější oblouk ve tvaru písmene C, podle kterého novou Octavii zcela jistě poznáte. Víko zavazadlového prostoru nově předěluje decentní linka a zasahuje do zadního nárazníku, který je větší a kulatější. Zatímco u starší Octavie jsme nespatřili výfuk, Octavia nová výfuk ukazuje v celé „své kráse“.

Zvenčí tedy novinku z Mladé Boleslavi známe. A jak vypadá uvnitř?

   
Záď z poněkud neobvyklého úhlu --- Páté dveře mají nepatrný výstupek, který opticky záď vylepšuje; z tohoto úhlu jsou velmi dobře vidět výrazná zadní světla

Precizní interiér

Palubní deska a celkové ztvárnění interiéru se nám líbí více než v sesterském Golfu. Oproti předchozí generaci deska dospěla, působí mohutněji. Celá je pokryta technologií stříkané kůže, a to až dolů ke středovému tunelu. Zatímco ve staré Octavii se noha opírala o tvrdou konzolu, zde se dotýká příjemného měkčeného materiálu. Palubní deska má obvyklý tvar, je klasicky německy strohá, ale účelná a rozhodně vypadá lépe než ve staré generaci. Oproti ní je také výše, takže po usednutí za volant si připadáte více „obklopeni autem“.

  
Pracoviště řidiče je přehledné, ergonomie se oproti předchozímu modelu nepatrně zlepšila. Palubka je totiž výše, takže ovladače rádia a klimatizace nejsou tak dole a nastavení teploty nebrání řadicí páka. Středová konzola je vyvýšená a mohutnější, není ale natočená k řidiči

Středová konzola je oproti okolí poněkud vyvýšená a nepatrně „vystrčená“ dopředu, takže působí docela mohutně. Není ovšem natočená směrem k řidiči, což ale nevadí. V testované verzi zde bylo rádio Stream s CD přehrávačem (11 000 Kč) s velkým displejem; podobné má Golf ve standardu. Do designu konzoly zapadá lépe než rádia ve staré Octavia, má rovněž povedenější design. Ovládání je intuitivní, pohodlné. Vyšší umístění usnadňuje manipulaci za jízdy. Pokud nechcete hledat ten správný knoflík, můžete si připlatit za ovládání na volantu (7 500 Kč, nutno přidat i kožené provedení, 3 500 Kč).

  
Středová konzola je mohutná, celkem výrazně vystupuje z palubky. Výdechy klimatizace mají standardní tvar, naštěstí nás nepřekvapují kulovými experimenty --- Palubka je před spolujezdcem nepatrně „vykousnutá“, takže místa pro nohy je dost --- Na středové konzole je rádio s CD přehrávačem a velkým displejem, pod ním poloautomatická klimatizace Climatic

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud