Škoda Octavia 1.8T SLX po půl roce (zkušenosti)

Škoda Octavia se na českém trhu prodává už osmým rokem. Za tu dobu prodělala mnoho změn. Sám jsem si jednu takovou koupil, motor 1.8T, výbava SLX, rok výroby 2000. Jak jsem spokojen a co mi vadí?
Škoda Octavia 1.8T SLX po půl roce (zkušenosti)
Seznam kapitol
  1. Výměna kus za kus, výbava
  2. Důvodem byl motor, design = verze před faceliftem
  3. Velký zavazadlový prostor, interiér Slush
  4. Kvalita zpracování interiéru, pohodlí vpředu, odkládací prostory
  5. Místo vzadu, jízdní vlastnosti
  6. Motor 1.8T a jeho výhody
  7. Spotřeba, převody, řazení, srovnání 1.8T nebo1.9 TDI 96 kW?
  8. Drobný tuning, po garanční prohlídce, parametry a výbava

Turbo, turbíčko

Moje Octavia je vybavena poměrně vzácným motorem 1.8T – v bazarech se nehledá zrovna nejlépe, většinou narazíte na 1.6 nebo 1.9 TDI. Motor má maximální výkon 110 kW v 5700 otáčkách, jeho točivý moment dosahuje díky turbodmychadlu hodnotu 210 Nm od 1750 do 4500 otáček. Již ve dvou tisících otáčkách má motor výkon 46 kW, ve třech pak 70 kW a výkon poměrně plynule roste až do již zmiňovaného maxima. Lze ho ale vytočit ještě dále, až do 6500 otáček, pak už ale uvadá (viz tabulka). Díky turbu nemusím tolik řadit, motor je velmi pružný a není problém ho držet jen mezi dvěma a třemi tisící otáček a přitom dosahovat slušné jízdní dynamiky. Pokud chci předjíždět, podřadím a šlápnu na plyn (a někdy ani to ne, vysoký výkon v nízkých otáčkách většinou stačí).

Otáčky Výkon

Točivý moment

1500

20 kW

65 Nm

2000

46 kW

210 Nm

2500

58 kW

210 Nm

3000

70 kW

210 Nm

3500

81 kW

210 Nm

4000

90 kW

210 Nm

4500

98 kW

210 Nm

5000

104 kW

200 Nm

5500

108 kW

198 Nm

6000

110 kW

190 Nm

6500

100 kW

182 Nm

7000

81 kW

168 Nm

Zdroj: www.cimbu.cz

Klepněte pro větší obrázek  Průběh točivého momentu a výkonu dle www.skoda-auto.cz

Poznámka: V závěru se graf a tabulka liší, důvěryhodněji vypadají údaje z webu Škody, protože v tabulce od 6000 otáček nesedí vzorec výpočtu výkonu.

Oproti motoru 1.8 92 kW bez přeplňování má 1.8T podstatně těžší převody, které zvýšily maximum na 219 km/h (na tachometru jsem nejvíce měl necelých 240 km/h, v reálu cca 225 km/h), na dvojku se bez problému dát jet 110 km/h, na trojku 155 km/h a na čtyřku téměř dvě stě (viz seznam rychlostí a převodů dále). V běžném městském provozu vůbec nepotřebujete čtyřku, tu řadím obvykle v sedmdesáti nebo osmdesáti. Zkrátka motor je ve své kategorii skutečně dobrý – přeplňování udělalo ze žravého lenocha skutečně dělo a podstatně zvýšilo jeho živost v nízkých otáčkách.

Poznámka: Je poměrně zvláštní, jak málo se výrobci uchylují k přeplňování nízkoobjemových benzínových motorů. Motor 1.8T od VW či 1.6 v Mini je příkladem toho, že benzíňáky mají mnoho skrytých rezerv. Většinou začínají přidávat turba až do motorů od dvou litrů nahoru a to ještě jen do sportovních verzí.

Kromě výborné pružnosti a akcelerace má motor 1.8T ještě další dobrou vlastnost, a tou je velmi tichý chod. Na neutrál nepoznáte, že v autě je motor, žádné vibrace, žádný hluk. Do třech tisíc je motor sotva slyšet, do čtyř už tušíte, že se pod kapotou něco skrývá a po čtyřech tisících nastupuje zdravý kovový, ale tlumený zvuk, který uchu doslova lahodí. Když jsem do Octavia vracel po testu Alfy 156, Fabie RS a Volkswagenu Touran, dokážete si představit, že jsem lahodný zvuk motoru vnímal více, než kdykoliv předtím. I přesto hodlám instalovat do auta odhlučnění motoru na spodní stranu kapoty.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Výměna kus za kus, výbava
  2. Důvodem byl motor, design = verze před faceliftem
  3. Velký zavazadlový prostor, interiér Slush
  4. Kvalita zpracování interiéru, pohodlí vpředu, odkládací prostory
  5. Místo vzadu, jízdní vlastnosti
  6. Motor 1.8T a jeho výhody
  7. Spotřeba, převody, řazení, srovnání 1.8T nebo1.9 TDI 96 kW?
  8. Drobný tuning, po garanční prohlídce, parametry a výbava
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 67 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků