Kapitoly článku:
- Krátce o novince, vzhled
- Stěrače, interiér, palubní deska
- Rádio a zvuková sestava, pohodlí za volantem, výhled vzad
- Místo vzadu, odkládací prostory, zavazadelník
- Motor, spotřeba, dynamika, odhlučnění
- Jízdní vlastnosti, výbava, vývoj a pokrok je znát
- Přehled všech cenových variant, výbavy, technické parametry
Motor: nic moc
V autě se nacházel středně výkonný benzínový motor 1.6 MPI s výkonem 75 kW. Jde o starou dobrou šestnáctistovku, která provází koncern VW snad už odnepaměti. Zprvu se nabízela s výkonem 74 kW, později byla upravena na 75 kW a byly sníženy emise tak, aby motor splňoval normu Euro 4. Motor patří k šedému průměru této kategorie, v podstatě ničím nevyniká. Chod není příliš kultivovaný, motor navíc nenabízí tak dobrý tah odspodu, jak bych od osmiventilu čekal; největší točivý moment má až téměř čtyřech tisících otáčkách. Zkrátka neočekávejte zázraky, motor je určen ke klidné jízdě. Pokud vyžadujete lepší pružnost a akceleraci, sáhněte raději po 1.6 FSI, který má o 10 kW vyšší výkon a o 7 Nm lepší točivý moment. Bohužel cenový rozdíl činí třicet tisíc korun.
Motor je dobře utlumen
Slabší šestnáctistovka je standardně spojena s pětistupňovou manuální převodovkou, která má velmi přesné a snadné řazení, páka se v drahách nezadrhává, není ani problém s řazením zpátečky. Řadicí páka je umístěna poměrně vysoko, zejména oproti starší generace, je proto lépe po ruce. Ačkoliv se mi hlavice páky zpočátku moc nelíbila, dobře se drží v ruce; možná bych jen ocenil výraznější oddělení hlavice od zbytku páky. Za příplatek 55 tisíc si můžete k motoru pořídit automatickou převodovku tiptronic s možností sekvenčního řazení. Výhodou této převodovky je šest stupňů, čímž lze na dlouhých trasách ušetřit palivo; šestka by měla být delší než pětka u manuálu.
Řazení je přesné a snadné, páka má ideální výšku, takže je dobře po ruce
Nemile mne ale překvapilo zvláštní chování motoru. Když jsem sundal nohu z plynu, řídící jednotka místo toho, aby zastavila přívod paliva a motor tak začal brzdit, palivo teklo do motoru vesele dál ještě cca dvě sekundy. Teprve pak auto začalo brzdit. Nyní si představte situaci, že dojíždíte auto a chcete dobrzdit motorem. Uberete plyn sundáním nohy a čekáte, že auto začne zpomalovat. Ale ouha, auto jede chvíli stále dále a „zabere“ až za zmíněné dvě sekundy. Tento pocit potvrdil i palubní počítač, na kterém se nula (aktuální spotřeba) ukáže až tehdy, kdy auto začne citelně brzdit motorem. S největší pravděpodobností ještě nebyla dokonale vyladěna řídící jednotka motoru.
Dobře utlumen
Naopak na tento neduh ihned zapomente, když se zaposloucháte do zvuku motoru – ačkoliv není nijak zvlášť kultivovaný, v běžných pracovních otáčkách do cca 4 500 ot. je výborně utlumen a není takřka slyšet. Od této hranice se už ale hluk zvyšuje geometrickou řadou a ani izolace kapoty, ani odhlučnění interiéru nedokáže jeho zvuk zadržet. Někde u pětitisícové hranice se k vysokému hluku přidá i lehké dunění, takže cestovat v těchto otáčkách (na pětku cca 160 km/h) vřele nedoporučuji. Naopak při běžné rychlosti 140-150 km/h je motor tichý jako beránek. Na dálnici zdaleka nejvíce hlučí pneumatiky, které přehluší jak aerodynamický svist, tak motor. Pokud mohu srovnávat, Octavia 1.6 má nejlépe utlumený motor ve třídě.
Testovaný motor neexceluje ani v dynamice, ani spotřebě. Za dobu testu (najeto přes tisíc kilometrů) spálil motor v průměru 7,7 litru benzínu. Na dálnici z Prahy do Brna, když jsem si užíval pohodové a klidné jízdy v rámci limitu (tj. ne dočasná rychlost nepřesahovala 150 km/h), řekl si motor o 7,5 litrů paliva. Ve městě se mu chtívalo pít devět až jedenáct litrů, podle toho, jaký byl provoz – a tedy jak dlouho jsem musel stát na křižovatce. Mimo město se pak spotřeba pohybovala okolo 6,5 litru, výjimečně klesla pod šest litrů, to už ale chtělo lehčí nohu. A konečně na cestě z Brna do Uherského Hradiště po rychlostní komunikaci spotřeboval motor 6,8 l benzínu. Jistě by se s autem dalo jet i úsporněji, ale za cenu snížené dynamiky. A to už by si pak šťastný majitel nové Octavie mohl rovnou koupit 1.4 55 kW.
Dvojité těsnění
Už se vážně opakuji, když neustále uvádím, že má nová Octavia skvěle odlučněný interiér. Dvojité těsnění dveří není nikde ošizeno, najdete ho doslova všude. Díky tomu si můžete i při vysokých rychlostech užívat v autě klid; ještě ve 120 km/h je v něm ticho téměř jako v kostele. Motor tiše brumlá, jen hluk od kol ruší. Ve 140 km/h už je hluk zvenčí patrnější, ale stále je to ještě velmi dobré, teprve v nějakých 160 km/h si už začínáte říkat, že se venku něco děje. Zkrátka vnímání rychlosti je oproti staré Octavii posunuto směrem nahoru a nebýt hluku od motoru ve vysokých otáčkách, nebylo by co vytknout. Mnohá auta střední třídy jsou při jízdně hlučnější.
Dveře jsou dokonale utěsněny, díky čemuž takřka neproniká dovnitř aerodynamický hluk
Poznámka: Díky dvojitému těsnění také nezatéká tolik dovnitř, takže vnitřek dveří a prahy nejsou tak špinavé.