Škoda Octavia 1.6 MPI: pro klidnou jízdu (megatest)

Škoda Octavia 1.6 MPI: pro klidnou jízdu (megatest)

Kapitoly článku:


Toto trošku nedomysleli

Trošku mne překvapilo, že jsou přední reproduktory umístěny na zadním okraji dveří; důvodem proto toto řešení je kapsa pro láhev, která je umístěna tam, kde má reproduktor běžný automobil (viz dále). Zadní pár reproduktorů je pak umístěn nikoliv nad zavazadlovým prostorem jako u staré generace, ale ve dveřích. Proto jsou přední a zadní reproduktory příliš blízko u sebe, což neprospívá dobrému ozvučení prostoru; zvuk hudby slyšíte zespodu, než aby vás obklopoval. Pokud by rádio mělo funkci Dolby ProLogic, nebyl by prostorový efekt patrný. Kvalita reprodukce hudby je ale dobrá, oproti staré Octavii je to výrazný rozdíl, zlepšilo se zejména podání basů.

   
V předních dveřích jsou reproduktory až za odkládací kapsou --- Vzadu jsou reproduktory umístěné ve dveřích, nikoliv nad zavazadlovým prostorem

Trochu ale zamrzí, že i obyčejný kazetový přehrávač (vážně to někdo koupí?) je za příplatek (7 000 Kč), CD přehrávač pak stojí 11 tisíc. Chcete-li CD changer na šest cédeček (umí přehrávat i MP3), musíte „vysolit“ 21 tisíc. Dobře to má vymyšlené Mazda 3: v základu je FM tuner, který si do auta dá každý (kdo by chtěl jezdit neustále potichu), a pokud chcete, můžete si připlatit za modul CD, MD či MP3. Dobrý nápad; mně osobně totiž stačí rádio. Za příplatek (deset tisíc) si můžete přikoupit Sound Systém se 12 reproduktory a digitálním ekvalizérem.

 Základní rádio je pouze kazetové

Celkově vzato se nový interiér jednoznačně povedl. Výrazným krokem kupředu je provedení a tvar palubní desky, volantu, přibyly odkládací prostory, zlepšil se komfort, to vše posunuje Octavii vpřed. Plasty jsou na omak příjemné, zpracování patří k těm lepším. Interiér dokonce považuji za hezčí než u Audi A3, ani sesterský Golf nemá tak hezkou palubní desku jako Octavia – jak to vůbec mohli v „Golfsburgu“ připustit? Jediné, co mne trochu trápilo, byly občasné pazvuky, které se ozývaly z různých míst při přejezdu velkých nerovností a na hodně hrbolaté dlažbě. Na běžných silnicích byl však v autě naprostý klid.

  
Díky vykrojení palubky u spolujezdce je vzadu více místa, spolujezdec může sedět více vpředu --- Loketní opěrka ve dveřích má optimální výšku --- Klasické kolíčky zámků dveří chybí

Za volantem pohodlí

Kvalita a provedení předních sedaček zaznamenala velký posun vpřed. Sedáky a opěradla už nejsou tak plochá, nabízí měkčí a příjemnější polstrování, opěradlo je anatomicky tvarované. Už ve verzi Ambiente máte navíc nastavitelné bederní opěrky, které snižují bolest zad na delších cestách. Opěradla mají výrazné boční vedení, takže už nebudete mít problém, že byste v zatáčkách lítali ze strany na stranu. Výrazné boční vedení mají i sedáky, zde to ovšem není příliš ku prospěch věci. Sedačky jsou totiž docela úzké, vedení tvrdé, takže pokud nemáte ještě pře pubertou, bude vás boční vedení stehen docela jistě na delších cestách tlačit. A to nedejbože aby se do auta posadil někdo, kdo má byť jen lehkou nadváhu. Příliš výrazné spodní boční vedení může pokazit radost z jinak velmi dobrých sedaček s delšími sedáky i opěradly. V tomto ohledu byly sedačky v Golfu lepší; za elitu ovšem považuji Mazdu 3.

   
Sedadla jsou pohodlná a příjemně měkká, výrazné boční veden stehen ale může trochu vadit

Poznámka: Ve starším článku, testu verze 1.9 TDI Ambiente, jsem byl k sedačkám příliš shovívavý. Za volantem jsem totiž strávil jen několik desítek km, proto jsem nemohl odhalit zmíněný největší nedostatek sedáků: výrazné boční vedení, co na dlouhých štrekách tlačí do stehen.

Obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné, a sice v rozsahu deset centimetrů, což je více než dostačující. Nejenže máte dostatek místa nad hlavou, ale při nízkém nastavení se navíc dostavuje podobný pocit, jaký máte ve sportovně laděném autě. Naopak není problém sedět jako v dodávce. Pozici za dobře tvarovaným volantem s větším průměrem věnce než má stará generace najdete velmi rychle, sloupek řízení je totiž stejně jako sedačka nastavitelný v širokém rozsahu. Oproti starší generaci je volant pokryt plastem s lépe vypadajícím povrchem, takže kožený potah není nutný; materiál je příjemný na omak a méně po něm kloužou ruce. Nestalo se mi, že bych si věncem zakrýval část přístrojů (což byl problém Mazdy 3 a BMW 3).

   
Za volantem se sedí velmi dobře --- Výškové nastavení předních sedadel je v rozmezí 10 cm

Poznámka: Přední sedadlo řidiče povrzávalo v kloubu opěradla; sice opravitelná drobnost, ale u nového auta moc nepotěší.

Dozadu není moc vidět

Až potud je vše skvělé: za volantem se dobře sedí, v autě se cítím pohodlně, ale: výhled z vozu je oproti jedničce o něco horší. Mohou za to silnější A a B sloupky; A více vadí při vjezdu do zatáčky, na kruhový objezd apod., pravý B pak v případě, že odbočujete vlevo z vedlejší na hlavní silnici – sedadlo s opěrkou a B sloupek prakticky zcela zakrývá výhled doprava, takže jsem se musel v sedačky hodně nahnout dopředu, abych něco viděl. Je to problém většiny aut, ale u nové Octavie mi to vadilo asi nejvíce. Rovněž výhled vzad je horší kvůli mohutnější zádi, parkovací asistent se skutečně vyplatí. Bez něj budete potřebovat hodně času, abyste poznali, kam ještě můžete a kam už ne.

 Parkovací asistent se vyplatí

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud