Škoda Octavia 1.6 MPI: pro klidnou jízdu (megatest)

58 komentářů

Karel Gunár (Karlos 10)
8. ledna • 20:35

Nechápu tuhle recenzí při 160km/h je motor dost hlučnej a do 140 až do 150 km/h je v kabině klid jako v kostele.Urcite to dělá velkej rozdíl tenhle článek psal nějaký ocas.Ja tuhle Octavii mám v 1.6 a při 130 to točí téměř 4 tisíce otáček a je tam kravál jak prase!!

Lukáš
26. listopadu • 15:48

Nebudu buzerovat na škodovku. Jasan, že jsme všichni s tímto autem měli různé zkušenosti. Mam starou Octavku a za roky exploatací jsem se několik krát obracel na servisy kvůli výměny vnitřního vybaveni, hlavně odhlučňovaní. Kdo podle vás teda poskytuje nejlepší servis pro auta? Já bych řekl, že https://www.2din.cz/... . Doporučíte něco dalšího?

Mgr Evžen Trzaskalik
5. května • 11:38

Jezdím sOktávií od r.1999 /74 KW/ Od r 2004 75 /KW/ Jsem zastáncem klidné ale provoz nebrzdící jízdy na hranici rychlostních limitů.Auto pravidelně servisuji /za nemalé peníze/a neměl jsem nikdy poruchu ani nehodu.Ročně ujedu 12000 - 15000 km S průměrnou spotřebou / 75 KW / 5,9 - 6,1 l /100km ve smíšeném provozu při obsazení 2 osob a zavazadla .Chtěl bych se podělit o jednu zkušenost ,kterou jsem zaznamenal během užívání auta. V servisní knížce se uvádí výměna vzduchového filtru sání až po 60 tis. km.Tato skutečnost je fatální pro spotřebu a akceleraci při jízdě.Po výměně tohoto filtru v uvedeném termínu se znatelne zlepšily uvedené parametry zrychlení a hlavně spotřeb y paliva.Doporučuji vyměnit tento filtr mnohem dříve -snad p0 2 letech provozu v závislosti i na prostředí- prašnosti.
Nejsem agentem Skodovky ,ale nikdy se mi nepovadlo dosáhnou tak vysoké spotřeby i když jsem auto drtil za rychlostní limity po dálnici nebo v kopcích.Vyměňte vaše zkušební řidiče.
Např cestu Na Makarskou rivieru - cca1100 km zvládám za 6,2l /100km se 3 osobami a zavazadly při dodržování rychl limitů

Pavel Žmolík
26. listopadu • 14:58

tento motor mám také.. ne sice ve výbavě Ambiente nebo Elegance, mám Classic, ale jsou tam nacpaná polovina věcí z Ambiente.. Důležité pro mě byly mlhovky,ESP a "liťáky" 16". Co se týká klimošky tak i s Climatixem se dá velice dobře regulovat teplota, hodně lidí si stěžovalo na složitost Climatronicu. Vyhřívaná sedadla myslím nejsou zas tak stěžejní věc :)Co se týká pohodlí v autě, tak si ho užívám úplně parádně. Místa mám všude dost, sedadlo je (aspoň pro mou postavu) stavěno velmi dobře ani při dlouhých štrekách nepociťuju úunavu ze sezení. Vzadu bych možná uvítal poněkud lepší boční vedení, protože se mi zdá příliš mělké a cestující(manželka), který je drobnější postavy tam vcelku poletuje pokud se mi podaří do zatáčky najet trochu ve sportovnějším duchu :) ale to je maličkost.. jinak jak patrno i vzadu je místa tolik, že se tam bez problémů vejdou i tři dospělí větších rozměrů(vyzkoušeno). Volant se drží velice pohodlně a dobře padne do ruky.Auto na silnici drží velice pěkně, i když jsem si někdy střihl poněkud sportovnější jízdu do zatáček neměl jsem nikdy problém. ESP jsem zatím využil jednou na dálnici před Berounem kdy za opravdu silného deště mi podklouzlo kolo(což by ve 130 mohl byt vcelku problém). auto zabralo vcelku hned a vše v pořádku.Motor je si myslím velice výborný, odzkoušený lety provozu, není samozřejmě na žádné závodění, ale parádně táhne od 2500-3000 otáček. a pokud člověk jede sám je možné si vyzkoušet i sportovnější jízdu. Je sice třeba vytáčet motor kolem 3000 a více otáček na nižší rychl.stupně, což je znát hodně na spotřebě.. ale jde to.. ty nové motory ve faceliftované verzi asi budou zas někde jinde..ale otázka je jak budou poruchové :) Má velmi příjemný zvuk a spotřeba je myslím úměrná.. když to člověk nepraží po dálnici dostane se s klidem pod 7l/100km při normálním způsobu jízdy. Jedinou slabinou je podle mě převodovka.. zasloužila by bud poněkud tvrdší zpřevodování nebo 6.stupeň aby na dálnici nemusel človek ve 130 točit 4000rpm. Člověk by asi s tím nijak nezávodil.. na to bych si vybral jiný motor :) ale na udržení rychlosti a malé spotřeby(na benzín) by to bylo zlaté. Nu což, clověk nemůže mít všechno.. :)No a pak brzdy..ty jsou bohužel chabé, hodně poddimenzované..takže pokud je auto naloženo, moc to nebrzdí.. je to opravdu rozdíl třeba oproti Laguně, kde jsou brzdy uplně někde jinde,ale pokud člověk nejdezdí jako blázen stačí to k běžnému provozu.Takže vemkoncem jsem s tímhle autem velice spokojený a až na pár maličkostí je to za tu cenu prostě rodinný koráb(v téhle specifikaci)

jimi
12. července • 17:43

Tak nevím, ale nějak mi ta 1,6 nepřijde jako špatná volba. je to spolehlivý motor, který na auto jako je oktávka stačí. Kdo chce jízdní dinamiku asi po něm nesáhne, ale oproti 1,9 TDI PD je podstatně levnější a oproti úplně nejzákladnějšímu TDI o 66 Kw je dokonce silnější. Hovořím samozřejmě o staré oktávce, ale i tak předpokládám, že na novou oktávku 1,6 stačí a svoje kupce si najde. Pokud to nebude nejprodávanější motorizace tak určitě bude druhá.

Viados
13. července • 22:44

Já si myslím to samé. Když se člověk nechystá na dlouhé štreky po dálnicích, je to v pohodě.

Petr Broža
14. července • 7:58

S tím lze jen souhlasit. Díky dobrému utlumení se neprojevuje tak nahlas jako ve staré Octavii a do rychlosti okolo 150 km/h není v kabině nijak výrazný. Pro rychlejší cestování ale už kvůli rostoucímu hluku není. Spotřebu lze držet při běžné jízdě do 7,5 l.

1,6 není špatný ....
21. května • 16:36

Bohužel s tímto článkem nemůžu téměř s ničím souhlasit. Nechápu jak může někdo o OII tvrdit, že je to spíše facelift jeho předchůdce, ale to je jedno. Spíš mě zarazila kritika motoru... už jsem měl tu čest s tímto motorem najet pár tisíc kilometrů a mohu pouze doporučit... dá se s tím jet s velice příjemnou spotřebou na to, že je to benzín, je tichý (když se vytočí,má příjemný zvuk-nezaznamenal jsem nikdy žádné zhoršení při vyšších rychlostech, ani okolo 205km/h), s dynamikou v běžném provozu nikdy žádný problém ani na dálnici, ani při předjíždění na okreskách, ani ve městě.. i když na dvoulitry samozřejmě nemá, to jsou taky motory cenově uplně někde jinde, tak mu dostatek dynamiky opravdu nechybí a nedovolil bych si tvrdit, že je to motor nic moc .. VW asi dobře ví, proč ho léta stále jěště dává do aut. Pokud někdo jezdí převážně ve městě a krátké trasy, tak si myslím, že je vhodnější než 1.9, poněvadž se rychleji zahřeje .. naopak na cesty mimo město a dlouhé trasy lepší 1.9. Pokud se někomu chce raději investovat 40 tis. do 10kW výkonu než do výbavy a jěště tam lít natural 98, protože jsou jěště názory, že s 95 to jezdí jako MPI, to je každého věc. Na tomto motoru je ovšem bohužel více znát kilogramy zatížení navíc. Ono zvláštní chování motoru při puštění pedálu plynu jsem teda nikdy nezaznamenal, i když jsem nejednou sledoval náskok "nuly" na momentální spotřebě paliva - buď ňáká individuální chyba onoho motoru nebo problém, který se už vyřešil. Se zbytkem už bych dokázal celkem souhlasit :). Toť moje zkušenosti :)

Robo
12. července • 10:57

Tento článok zasa potvrdzujem čo sa už písalo aj na tomto webe veľakrát. Škoda v súčasnosti nemá pre O2 poriadny benzínový motor, preto je veäčšina objednaných Octávii v dízli.

Tých 10 000Sk rozdielu medzi 1.6 FSI a 1.9 TDI vo výbave Ambiente hovorí jednoznačne v prospech 1.9 TDI. %Skoda starého motora 1.8T.

 

jozef
12. července • 13:54

to stará známa pravda, že VW Group nevie robiť benzín, zato diesle sú prima.
Ja som zatiaľ vo svojom okolí zaregistroval 4 nové O2 a bol som prekvapený pretože všetky 4 boli TDI a v tej istej dnes veľmi modernej farbe, neviem ako sa volá ale je to tá bledá-zlatá metalíza.

stenly
11. července • 8:53

škoda těch sedaček ve škodě. Kvůli tomu jsem nekoupil o1 a historie se bude asi opakovat - ale uvidíme, ještě jsem v o2 neseděl. K..va co to má znamenat, auto za půl milionu a po delší jízdě máte sedačku obtisklou na prdeli... 

PeterL
13. července • 7:24

záleží len od tvojej výšky. Ja mám 173 a v O2 sa mi sedelo veľmi dobre. Pokiaľ si výrazne vyšší, alebo pri tele, tak ti asi bočné vedenie bude dosť prekážať. v Každom prípade treba vyskúśať.

Petr
11. července • 16:13

O1 je druhý extrém, široké a tvrdé, nic moc boční vedení.

stenly
12. července • 8:59

to Petr: a navíc extra krátké sedáky...

Stefan
10. července • 14:46

Chcem sa este spytat, ze co si myslite o tychto kolesach? Rozhodol som sa ist do toho, co si o tom myslite? Dufam, ze to prinesie nieco dobre..

dakujem za rady

alien5
10. července • 11:54

Pro zamestnance je sleva 8 procent ja delam ve skode  a sem zvedavej jetli to nekomu konecne dojde proc to sem pisu ambiente 1.6 za 500 tisic je sleva na 460.To sem zvedavej co tam zase napisete.Zajimave cist si odpovedi, vypovi hodne o psychologii to se vzdy pobavim...

Lada
9. července • 23:50

Na videu nabádáte lidi aby se nechali přepravovat v kufru?

AcuraTL
10. července • 11:05

ja myslim, ze ne...je to jen demonstrace toho, ze kufr nove Octavky je tak velky, ze by se v nem daly vozit i dve az tri mrtvoly

Kamil
9. července • 22:02

Jak je to se souloží po sklopení zadních sedadel.NevadilaVám ta výztuha?.U staré oct se daly sedadla sklopit více .

Bambul
9. července • 17:09

Jezdím 1.6 mpi V A3 a prodleva při ubrání plynu se tady vyskytuje taky, ale dá se na to zvyknout. Jinak táhne tak od 2400 ot. docela slušně a nechá se vytočit až do omezovače, proti škodovce má asi kratší převody soudě podle max rychlosti. Do města je to ideální motor.   

jojo
9. července • 16:44

Knoečně se uzavírájí testy na škodovky,už jich tu bylo fakt dost,těším se na pořádný auta...

Pája
10. července • 18:53

jojo: jojo

Stefan
9. července • 15:27

Dnes som si objednal novu octaviu a nevsimol som si, ze je moznost objednat ESP.

Mam Passat a nemyslim, ze ESP mam, myslite, ze som spravil chybu, alebo je to podstatna vec, ktoru by som urcite mal mat/vyuzit?

Prosim poradte mi, kym sa to este da zmenit. Dakujem

Dix
9. července • 15:49

Pokud ji máš v 2.0 TDI PD 103 KW,tak tam bych si  připlatil,pro jistotu.U slabších motorizací stačí si připlatit za 16" kola.Pokud ji máš v Eleganci a s tím nejsilnějším dieslem,tak 16" kola bych tam dal určitě.

radim
9. července • 21:41

Myslis ze s 1.9 77kW nebo jakoukoli 1.6 je ESP zbytecne ? Rekl bych ze zalezi spis na stylu jizdy a pak taky na penezich.
A co se tyka toho 2.0 TDI tak jeste nejakou dobu k dostani nebude, alepon do te doby nez se zacnou Octavky vyrabet v Boleslavi.

Dix
9. července • 22:07

Řídil jse tu 1.9 TDI 77 KW a nechal si podvozek líbit poměrně hodně,ono taky záleží na pneumatikách,ale tu 16" kola bych tam dal určitě.ESP je dobrá věc,hlavně na mokru nebo sněhu.Motor 2.0 TDI jsem viděl tak před dvěma týdny už v jednom předváděcím autě u jednoho prodejce škodovek v Olomouci a co jsem slyšel v prodejně kde mám známé tak už si několik lidí tenhle motor objednalo do výroby.Ta předváděcí octavie byla v Eleganci.

 

 

Niemand
9. července • 15:12

Chtel bych se zeptat pana Brozi. Nema O II nahodou el. plyn? Ona prodleva, o ktere pisete je zpusobena tim, ze podle pruzkumu prumerny ridic radi pomalu. Aby otacky nepadly prilis rychle a motor pri razeni zustal v optimalnich otackach (kuli tocivemu momentu), je nastaveno, aby chvili podrzel plyn.

Co se tyce repro. Jake jsou pouzity? Stale papir? Zajimalo by me zvukove porovnani stare a nove octavie, podminkou je vsak shodne radio. Na podani basu ma velky vliv konstrukce dveri. Ty totiz tvori ozvucnici. Napr. Fabia ma konstrukci slusnou a i v ni je podani basu slusne (na standard).

Taranakki
9. července • 16:09

Ta prodleva je 100% nezadouci a nema s pomalym razenim co delat. Spis bych to videl na spatnou Lambda sondu, stejny problem jsem totiz uz jednou resil u jineho vozu - naprosto stejne symptomy - bez plynu to jelo chvili samo, resp. na neutral motor bezi na mirne zvysene otacky, po cca. 2-3 s se rpm ustaly na normalu. Jak jsem rekl, byla to spatna Lambda.

Martin Šulák
21. července • 12:34

Pokud vím, řídící jednotka má úmysl brzdit poznat podle polohy pedálu škrtící klapky, ne podle lambda sondy. Zpoždění lamda sondy je standartní a po ubrání plynu sonda indikuje chudou směs, tak by měl benzín naopak přidat. Můj názor potvrzuje fakt, že některá auta mají na pedálu kromě potenciometru (resp. hallova snímače) i mikrospínač.

Niemand
9. července • 16:26

Bavime se o tom samem?

Ja jsem to pochopil tak, ze otacky jsou jen velmi pomalu dolu. Pokud to je to co pisete Vy, tak pak se asi jedna o chybu.

Taranakki
9. července • 17:00

Snad ano. Bavime se o prodleve cca. 2 s, ale ani mnohem mensi podle mne nema opodstatneni. Tezko rict, jak je to o Octavie II, treba je to normalni. Ale prodleva 2 s je fakticky hodne. P. Brozovi takove chovani motoru take pripada mirne receno "podivne" - a me to koneckoncu pripadalo taky, kdyz auto bez plynu chvili jede jako pod plynem a pak najednou zacne brzdit motorem. Subjektivne nemam zadny racionalni vysvetleni pro to, proc by otacky meli padat pomalu, resp. drzet se chvili na nejake urovni - podle me je to k nicemu: a) kdyz sundavam nohu z plynu, tak proto ma prece nejaky duvod - duvod prece neni, aby mi to jeste treba 50 m samovolne jelo, kdyz uz nechci a co kdyz navic budu treba budu potrebovat brzdit? = motor tahne a ja brzdim - to je blbost ne (krome zavodaku)? b) a spis by to taky zbytecne zralo vic paliva.

PS: Sumasumarum, ja osobne jsem s O2 nejel, to, ze to muze byt spatna Lamba ber jen jako mou hypotezu vyplyvajici z me osobni zkusenosti.

Jirinek
10. července • 1:57

No, neco podobneho se mi stalo ve Fabii RS. Cvaknul jsem tam tempomat a ono si to v pohode zrychlovalo, tak jsem to ze zvedavosti nechal ...160-180 km/h. Byl jsem dost prekvapen. Elektronika je zkratka zhouba.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
asimov
10. července • 19:31

Zaplať pánbu za mechanický ovládání plynu

Petr Broža
9. července • 18:29

Otáčky nepadají pomalu, nepadají totiž vůbec; trvalo to zhruba uváděné dvě sekundy. Zvláštní chování, dost mne to překvapilo. Lambda by to být mohla, ale auto mělo najeto jen pár tisíc km...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
PeterL
12. července • 14:52

teraz som mal v rukách 2 náhradné autá (za Toledo - je v servise) Fabia 1,4 MPI 50 kW a Octavia 1,6 MPI 75 kW. Obidve to robili, ale priznám sa, nepripadalo mi to ako opruz. Keby som si neprečítal tento článok, asi by som nad tým ani nerozmýšlal. Pravdou ale je, že iné motory z koncernu toto nerobia, tak to asi závisí od konkrétnej verzie sw.

yex
26. září • 0:15

...ale ale...tak SUPER Toledo je v servise?! ...a coze sa stalo?

PeterL
27. září • 7:55

bolo na garančke ty chujko...

lubos
12. července • 14:45

Nemuze to delat klimatizace ? Resp. kdyz otacky padaji pomaleji pri zaple klime, je to ok ?

JJ
13. července • 12:45

Klimatizace by to dělat mohla, s nějakou hodně debilní řídící jednotkou. Normálně by se měly při zapnuté klimatizaci pouze zvýšit volnoběžné otáčky, u drive-by-wire by to mohlo i kompenzovat úbytek výkonu trochu větším přidáním plynu při rozjezdu.

U těch Fabií se to děje i když klimatizaci nemají.

JJ
11. července • 0:56

Hmm a nesetkali jste se s tím při testech u jiných aut a/nebo motorů od VW? Kolega má Fabii 1.4 55kW a chová se mu to od začátku přesně tak, jak popisujete. Když jsem mu půjčil svoje auto, byl v šoku z toho, že okamžitě po ubrání plynu brzdí motorem (a já byl zase v šoku z toho, že se nějaké auto může chovat jinak). To samé kamarád, který má Fabiil (také s tímto motorem) v práci. V obou případech servis tvrdí, že vše je v pořádku a funguje to jak má. Že by opravdu úmysl, jak tu někdo naznačoval?

Alsik
10. července • 14:54

Stejná zkušenost s 1,6 74kW v 97' Octavii I.  Nejdřív jsem si toho všimnul v zimě a myslel jsem že si elektronika sama přicucává víc paliva v nízké teplotě, ale dělá to pořád... Ale ne pokaždé - většinou jen prvních 10-15 km jízdy ...

Taranakki
9. července • 19:12

Me to blblo a auto melo najeto jenom 14 tisic km... Mozna, ze vzdalenost nehraje zase tak velkou roli.

Dix
9. července • 15:09

U nové octávky je tam pouze kontrolka,když se pneumatika málo doplní nebo píchne,nebo i symbol autička s pneumatikami ? Pokud jsem to četl v prospektu dobře,tak prý jenom kontrolka na palubní desce.

Tomik
9. července • 14:56

Take se mi moc libi interier, jen ta seda barva potahu je takova nijaka. Neco jako drive ve Fabii. Stejne jako p.Brozovi, i me se libi kombinace cerna-stribrna a proto me dost zarazila poznamka, ze tato kombinace je mozna pouze v Clasicu??? Pokud tomu tak opravdu je, tak ma u me Skoda velke minus. Opravdu nechapu tyto kroky, podobne jako chybejici stropni madla u Fabii. S tim me Skoda hodne stve...

Jirka
9. července • 14:53

přece jen elektrika nedokáže zprostředkovat takový kontakt s vozovkou, jako klasická hydraulika;

 

coze? to  jako elektrickej motorek pohani pres sneka primo rizeni, nebo co? snad se pouziva jako hydraulicky cerpadlo, ne?

Hamtal
11. července • 18:13

Oktavka ma tzv. double pinion EPS od firmy ZF, cesky elektricky posilovane rizeni se dvema pastorky. Je to jako klasicky hrebenovy manual, ale na druhem konci hrebenu je druhy pastorek, ktery je nahanen pres sneka elektromotorem podle pokynu elektroniky. Stara oktavka mela klasicke hydraulicky posilovane servorizeni. EPS ma tu vyhodu, ze setri trochu paliva a je zavisle na rychlosti. Normalne se dela jen s jednim pastorkem (Fiat Stilo, novej Megane a podobne). Fabia ma EPHS, tam skutecne elektromotor pohani malinky hydraulicky cerpadlo a vlastni posilovani dela olej.

Jirka
20. července • 9:31

takze hjsem cetl recenzi na Skodu Octavia II a doslava tem pisou .. elektrohydraulicky posilovac rizeni ...

Petr
20. července • 9:51

Je to elektromechanický posilovač, a to je rozdíl.

Jirka
20. července • 12:23

musim oponovat ... opravdu se pise elektrohydraulicky a to na nekolika mistech ... bylo to nejsilnejsi TDI PD

MF
9. července • 14:34

Rad by som upozornil na moc neprijemny hrb za zadnymi sedadlami, takze v tomto aute sa v kufri spat neda. Podobne ako v kombikovom Golfe 4. Vyskusane. Existuju ale kombiky kde to ide bez problemov. Ak sa tento hrb objavi aj u kombikovej Octavie (predpokladam ze ano) tak to bude dovod na to aby som si to auto nekupil (potrebujem totiz casto prevazat jednu vec, ktora sa tam vdaka tomu hrbu neda bezpecne vozit). Verim, ze ale tento fakt vacsine ludi vadit urcite nebude.

jojo
23. července • 9:58

Ale da, staci dokoupit zdvojenou podlahu do kufru kterou mam v O1 Kombi a muzes rezat i zarezavat

Jirka
9. července • 14:34

na tohle auto sice nemam, ale bral bych ho hned ...

Niemand
9. července • 14:27

To bude zase prispevku, jak je Skoda spatna.

Ja bych chtel apelovat na vsechny, prosim, pokud mate neco podnetneho, jako napr. vady a neduhy nove Octavie, cenova zvyhodneni, jizdni zkusenosti, konstrukcni speky, tak to napiste, pokud mate jenom to, ze je Skoda shit, pak to sem nepiste, vime to.

Zdenek
15. července • 14:14

S novou Octavii jsem jel jenom par kilometru (oficilani zkusebni jizdu), tak mam dve poznamky k testu, parkovaci asistent muze mit i graficke zobrazeni, ale je k tomu poreba nektere z "velkych" radii (Stream nebo Audience). Jinak, jel jsem s 1.9 TDI a odhlucneni bylo fakt super.

Viados
13. července • 22:38

Zatím to vypadá, že pokud nebude extrémně poruchová, bude její jedinou velkou slabinou to, že se bude pořád hodně krást. Vzhled mě pravda neuchvátil, ale na něm nebazíruji. Proti staré Octavii je to mílový krok vpřed. Skoro se to bojím říci, ale ... nedá mi to. Copak asi průběhem doby Škoda Auto a.s. oseká z výbav, aby O2 nebyla tak výhodná?

Nýmand
9. července • 16:30

Niemande, čéče, aby jsi se náhodou z negativních reakcí, nepoto...nebo co. Děláš, jako by popisovali ňadra Tvojí přítelkyně. Každý si píše, jak chce. Pokud někdo Škodovky rád nemá, nikdo jim přece nemůže zakázat to veřejně sdělit, i když o to nikdo nestojí. Stejně tak nemusí spoustu lidí zajímat, že Ty a Tobě podobní jste ze Škodovek na měkko a jste ochotni kvůli tomu vytéct, jak stará pračka....

Nieme, nic ve zlém...but don´t worry, be happy...

tibor
9. července • 14:52

tak stimhle motorem bych ji nechtel,to tam nemuzou dat konecne poradny benzin?prave jsem se vratil z diskuze nejen cesi peji chvalu na o2 a jsem pobaven...tady prece nikdo netvrdi,ze oktavka je spatna,ale jde o jeji zamereni a ne kazdymu sedne styl oktavky2...

Adam
9. července • 14:29

Octavia je super auto, moc se mi líbí. Možná bude jednou u mě doma v garáži.

Doporučujeme

Články odjinud