Škoda Motorsport: Do země tisíce jezer

Finská rallye, startující 24. srpna z Jyväskyly, bude devátým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích.
Škoda Motorsport: Do země tisíce jezer

Mladoboleslavský Škoda Motorsport jím vstoupí do závěrečné třetiny své účasti v letošním šampionátu. Na startu se objeví hned tři tovární Octavie WRC, nově též s legendárním Stigem Blomqvistem, mistrem světa z roku 1984, za volantem.

Bude to teprve druhé vystoupení Octavií WRC na Finské rallye a další tvrdá prověrka ve velmi specifických podmínkách. Samozřejmě diametrálně odlišných od těch, které vládly při nedávné Rallye Safari, ze které si mladoboleslavský tým přivezl senzační třetí místo a historicky první umístění na stupních vítězů. Nicméně jistá paralela mezi oběma soutěžemi existuje: ani Finsko nelze připodobnit k žádné jiné soutěži kalendáře.

"Něco málo má ze Švédské rallye," říká po chvilce přemýšlení Armin Schwarz, 38letý pilot soutěžní Octavie WRC se startovním číslem 11, který společně se svým spolujezdcem Manfredem Hiemerem dopomohl značce Škoda k historickému úspěchu v Africe. Ta se však jezdí v jiné době a v úplně jiných klimatických podmínkách. "Finsko je prostě jiné než všechny ostatní rallye. A to nejen pro jezdce, ale i spolujezdce, který má kvůli vysokým rychlostem a četným skokům velmi zkomplikovanou práci. Skoky jsou velmi nevypočitatelné - nikdy nevíte, zda máte brzdit, nebo naopak jet naplno. Velmi důležitá je správná stopa při nájezdu do zatáček a na horizonty, protože na tom, jak najedete, záleží, jak a kde dopadnete," vypočítává A. Schwarz nástrahy Finské rallye. Zároveň dodává, že pro tým Škoda Motorsport i jeho samotného je Finsko poměrně nové: "Loni jsme tu nestartovali a předloni v premiérovém roce Octavie WRC jsme záhy odstoupili. Já osobně jsem jel Finskou rallye naposledy v roce 1993. Nebude to tedy snadné pro nikoho z nás."

Bruno Thiry pilotující Octavii WRC se startovním číslem 12 bude mít práci ještě o poznání těžší. Za prvé se nezúčastnil srpnových testů, neboť se ještě necítil zcela v pořádku po havárii na Safari, za druhé se bude spoléhat na instrukce nového spolujezdce Georgese Biara, který zaskakuje za zraněného Prévota. Na toto téma Thiry říká: "Nebude to vůbec snadné. Jedenáct let jsem zvyklý na způsob navigace Stéphana, takže to pro mě bude nové a nezvyklé. Navíc Finsko je extrémně náročné na práci spolujezdce, a to jak ve fázi psaní poznámek, tak při jejich čtení. Co se týče nastavení auta, budu se muset spolehnout na poznatky Armina a Stiga a nastavení doladit při středečním shakedownu." Pro Thiryho to bude pátá účast na Finské rallye, když předtím tu startoval v letech 1993, 94, 96 a 97.

Při Finské rallye však nezůstane pouze u startu dvou Octavií WRC s jezdci Schwarzem a Thirym, ale tým Škoda Motorsport posílí své šance na dobré umístění nasazením třetího vozu s číslem 21 v rukou slavného Stiga Blomqvista, mistra světa z roku 1984, se spolujezdkyní Anou Goni. Účast třetího vozu byla dojednána v době Kyperské rallye a oficiálně potvrzena u příležitosti oslav 100 let značky Škoda v motoristickém sportu koncem června. Stig Blomqvist si Octavii WRC vyzkoušel při testovacích jízdách v okolí finského městečka Mäntyharju začátkem srpna a velmi si ji pochvaloval: "Řídit auto specifikace WRC je učiněná radost. Ve Finsku startuje tradičně hodně výborných skandinávských jezdců s vynikající technikou, a tak jsme věděli, že s naším vozem skupiny N nemáme moc šancí. Jsem rád, že se jednání se Škodou podařila a že se postavíme na start s tak skvělým vozem, jako je Octavia WRC. Nechtějte po mně, abych předpovídal výsledek, ale mohu vám slíbit: Nepojedeme pomalu!" Blomqvist nebude jedinou hvězdou minulosti, která bude ve Finsku k vidění. Představí se také jiný legendární Fin Markku Alen či dnes již také k veteránům patřící Juha Kankkunen.

Vedoucí týmu Škoda Motorsport, Pavel Janeba, odjíždí do Finska se zdravým optimismem: "Mohu zopakovat to, co jsem řekl před Safari. Pro přípravu jsme udělali maximum a pevně věřím, že se naše úsilí zúročí. Myslím, že můžeme přidat další dobrý výsledek, podobný těm, jakých jsme dosáhli v posledních několika soutěžích."

51. Finská rallye patří k nejstarším soutěžím mistrovství světa, když první ročník se jel již v roce 1951. Na trase toho letošního čeká posádky celkem 21 rychlostních zkoušek o celkové délce 407,70 km. Ta poslední startuje v neděli 26. srpna ve 13.39 hod. místního času, takže první předběžné výsledky lze očekávat po 15. hodině místního času. Čas ve Finsku je CET + 1 hodina.



Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků