Škoda míří k uhlíkové neutralitě. Využije obří solární elektrárnu i větrníky v Indii

Nákup surovin, výroba vozů a baterií, chytrá logistika, recyklace i energie z obnovitelných zdrojů: Škoda chce zajistit, aby byla CO2 bilance Enyaqu iV neutrální.

Česká automobilka šlape do ekologie a úspor v mnoha směrech. Celkové emise během celého výrobního procesu zaznamenává v souladu s certifikací ISO a nevyhnutelné emise kompenzuje skrze certifikované projekty. Výroba Enyaqu iV probíhá v Mladé Boleslavi, kam Škoda ve spolupráci se společností ČEZ nyní instaluje největší fotovoltaický střešní systém v České republice. Počítá, že již v průběhu tohoto desetiletí bude veškerá energie pro české závody pocházet z obnovitelných zdrojů.

Nová Škoda Enyaq iV poprvé naživo: Už jsme v ní seděli! Levná není, stojí za to?

Nová Škoda Enyaq iV poprvé naživo: Už jsme v ní seděli! Levná není, stojí za to?

Nemalým zdrojem emisí je i logistika. Škoda využívá vlastní aplikaci Optikon, která díky umělé inteligenci umožňuje efektivnější využití místa v kontejnerech. V první polovině loňského roku se tak podařilo ušetřit 151 přeprav kontejnerů a 80 tun emisí CO2. Pod dohledem jsou také dodavatelé – například společnost LG, jejíž baterie Enyaq iV používá, garantuje využití energie z obnovitelných zdrojů.

Škoda Enyaq 80 iV vs. Volkswagen ID.4 Max: Svérázní na pohled, stejní za jízdy

Škoda Enyaq 80 iV vs. Volkswagen ID.4 Max: Svérázní na pohled, stejní za jízdy

V rámci životního cyklu vozu se k emisím počítá také recyklace. Baterie Enyaqu iV nejprve najdou využití v energetických úložištích automobilky a poté jsou recyklovány. Škoda samozřejmě přiznává, že určitým emisím při výrobě a u dodavatelů se vyhnout nelze, ty se ale snaží kompenzovat podporou certifikovaných projektů – například výstavbou větrné elektrárny v Indii se 100 turbínami a kapacitou 200 MW, která bude dodávat čistou energii pro 600.000 domácností.

Speciál: Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV je první elektromobil automobilky Škoda Auto na modulární platformě MEB. SUV s dojezdem až 500 km na jedno nabití v roce 2020 převzalo po modelu Superb roli vlajkové lodi automobilky a vzniká ve dvou karosářských verzích. Základem je pohon zadních kol, v nabídce jsou i verze s pohonem 4x4 a sportovněji zaměřené provedení RS iV. Světová premiéra proběhla 1. září 2020 v Praze.

První dojmyCenaPrvní test prototypuVnější designInteriérEnyaq iV - význam názvu

TEST Renault Arkana TCe 140 EDC: Velká show na skromných základech

Renault Arkana TCe 140 EDC

Stále se nemůžete rozhodnout mezi Meganem Grandtour a GrandCoupé? Řešení má automobilka ve formě SUV s tvary kupé. Prostorem nešetří, ale co vaše peněženka?

včera | Richard Herbich | 11 příspěvků
První jízda s novým Rolls-Roycem Ghost Extended: Vezl nás nejlepší řidič světa!

Rolls-Royce Ghost Extended

Pokud se rozhodnete poskytovat lidem lázeňskou péči, připravte si pořádný balík. Nebo si za zlomek kupte nový Rolls-Royce Ghost a klienty vozte na zadním sedadle s barem.

12.  6.  2021 | Jiří Baborský | 15 příspěvků
TEST Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI (373 kW): Skvělý motor nahrazen dokonalým

Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI

Největší SUV z Ingolstadtu v ostré verzi přezbrojily ze vznětového na zážehový agregát. Co to s nimi udělalo?

11.  6.  2021 | Jan MičkaVladimír Kadera | 26 příspěvků