Ačkoliv jde o technické sourozence, tabulkově vychází Škoda v poměru cena/výbava – možná bez překvapení – jako jasný vítěz.
Do nabídky Škody Kodiaq nedávno přibyla již nejvýkonnější a zároveň i dosud nejdražší sportovní verze RS. Jejím tahákem je nepochybně benzinový dvoulitr 2.0 TSI ve vrcholné variantě s pohonem všech kol. Kdo by měl zájem o slušně výkonné až sedmimístné SUV, může však sáhnout také po přímém rivalovi Volkswagenu Tayron, v jehož sportovně laděné variantě R-Line se silný motor nově objevuje taktéž.
Výchozí technikou jsou tedy obě SUV stejná. Na platformě MQB Evo sdílí motorizaci 2.0 TSI s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol, shodně s výkonem 265 koní (195 kW) a točivým momentem 400 Nm. Přesto se ale v některých ohledech modely samozřejmě liší, a to jak zahrnutou standardní výbavou, pochopitelně cenou a nakonec i nepatrně dynamikou.
Hned na začátek asi nepřekvapí, že v hierarchii pod střechou VW hraje škodovka onu výhodnější roli. Za Kodiaq RS zaplatíte minimálně 1.470.000 Kč, zatímco Tayron R-Line začíná od 1.553.900 Kč (rozdíl 83.900 Kč). A přestože byste ve Volkswagenu čekali za vyšší cenu i nějakou tu extra výbavu, bohužel za celou řadu prvků si musíte v Tayronu na rozdíl od českého SUV chtě nechtě připlatit.
Každopádně spolu sportovně laděná SUV sdílí standardně 20palcová kola (u Tayronu jsou na výběr bez příplatku tři designy, Kodiaq má pouze jeden), Škoda je v základu bez příplatku lakována šedou, Volkswagen zase bílou, uvnitř najdete čalounění mikrovláknem v kombinaci s umělou kůží, vyhřívání předních sportovních sedadel a volantu, infotainmenty s navigací, třízónovou automatickou klimatizaci, pokročilé adaptivní podvozky DCC+/Pro a dnes samozřejmě slušnou řadu asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu, udržování jízdy v pruhu nebo hlídání mrtvého úhlu.
V další zahrnuté standardní výbavě má nicméně Kodiaq RS pořádně navrch, jelikož v základní ceně obsahuje taky head-up displej (VW +18.500 Kč), systém progresivního řízení (VW +6000 Kč), Matrix LED světlomety (VW +13.000 Kč), systém automatického parkování a parkování na dálku + bezdotykové otevírání kufru (u VW v rámci obsáhlejšího paketu; +32.800 Kč), panoramatický kamerový systém (u VW v rámci rozšířeného paketu asistentů IQ.DRIVE; +25.800 Kč) nebo vyhřívaná zadní sedadla a čelní okno (u VW v paketu společně s nezávislým topením; +41.900 Kč).
Škoda mimochodem standardně přihazuje v „eresu“ i audiosystém Canton se 14 reproduktory a subwooferem, kdežto systém 10+1 Harman/Kardon, nahrazující tovární audio s osmi reproduktory u VW, přijde v R-Line na dodatečných 22.700 Kč. Koneckonců taky za dostupnou třetí řadu sedadel si Volkswagen účtuje více – je příplatkem 23.400 Kč, zatímco u Škody zaplatíte 22.000 Kč.
V dynamice mají nakonec SUV zanedbatelné rozdíly, ačkoliv trochu navrch má Tayron (což by se mohlo zdůvodnit chybějícími prvky výbavy, a tím částečně nižší hmotností oproti Kodiaqu) – na 100 km/h tedy zrychlí za 6,1 sekundy a maximálně dosáhne 240 km/h, ve škodovce mluvíme o 6,3 s a 231 km/h. Tayron je v základu o pár kilogramů lehčí, 1843 kg vs. 1859 kg. Koneckonců lze však zmínit i praktičnost, ve které vede škodovka s objemem kufru 910 litrů vůči 885 litrům v Tayronu. Obě SUV pak zvládají táhnout přívěs o hmotnosti až 2500 kg
Pokud je tedy Kodiaq RS tou výhodnou sportovní volbou až sedmimístného rodinného SUV, Volkswagen svou cenou působí více prémiovým dojem – subjektivně možná i po stránce „sportovního“ stylingu. Aby každopádně Tayron R-Line dorovnal škodovku výbavou, byť s ohledem na další menší prvky nutně obsažené ve zmíněných paketech, povýšil by svou „výchozí“ cenu na podstatně dražších 1.714.600 Kč (rozdíl 244.600 Kč).
Rozdíl ve startovní ceně může být nakonec o něco menší, pokud u Tayronu zohledníme akční výbavu R-Line People (od 1.582.900 Kč), která přidává prvky v hodnotě 65.300 Kč zdarma – metalický lak, panoramatickou střechu a rovněž zmíněný paket s bezdotykovým otevíráním kufru a asistentem parkování na dálku. Na obdobnou úroveň tak dáte u Kodiaqu RS za (jedinou) příplatkovou červenou metalízu extra 15.000 Kč a za panoramatickou střechu ještě 40.000 Kč, což posune cenovku na 1.525.000 Kč (rozdíl mezi modely 57.900 Kč).
Škoda Kodiaq RS vs. Volkswagen Tayron R-Line: Technické údaje a české ceny |
Model |
Kodiaq RS |
Tayron R-Line |
Motorizace |
2.0 TSI 4x4/4Motion |
Objem [cm3] |
1984 |
Válce/ventily |
4/4 |
Výkon [kW/ot.min] |
195/5000-6500 |
Točivý moment [Nm/ot.min] |
400/1650-4350 |
Převodovka |
7DSG |
Pohon |
4x4 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
6,3 |
6,1 |
Maximální rychlost [km/h] |
231 |
240 |
Spotřeba [l/100 km] |
8,2-8,6 |
8,6 |
Hmotnost [kg] |
1859 |
1843 |
Rozměry [mm] |
4758 x 1864 x 1659 |
4770 x 1852 x 1660 |
Rozvor [mm] |
2791 |
Objem kufru [l] (pětimístná verze) |
910/2105 |
885/2090 |
Základní cena [Kč] |
1.470.000 |
1.553.900 |
Sedmimístné provedení je příplatkem 22.000 Kč (Škoda)/23.400 Kč (VW). |