TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 DSG: Chtěli jste ho? Tak tady ho máte!

Správné sportovní auto musí mít benzinový motor, čteme často v diskusích na internetu. Opravdu je ale čtyřválec TSI zrovna pro Škodu Kodiaq RS to pravé?
Radosti
Velký vnitřní prostor, vysoký komfort
Perfektní sladění motoru a převodovky
Přesné řízení
Výborně dávkovatelné brzdy
Starosti
Vyšší spotřeba, když se nehlídáte
Falešný zvukový doprovod by se měl stát historií
Mírná nervozita na hrbolatém povrchu v zatáčkách
Vysoká cena
8  /10

Škoda Kodiaq RS s benzinovým motorem je na českém trhu už hezkých pár měsíců. Během té doby ale stihla dvakrát zdražit a momentálně stojí skoro totéž co extrasilný Enyaq iV s pohonem všech kol. Nevěříte? Tak tady je pár čísel: Když ereso vstupovalo v květnu letošního roku na náš trh, stálo 1.249.900 Kč. Ještě relativně nedávno byste v konfigurátoru našli cenu 1.268.900 Kč a aktuálně je vůz oficiálně k dispozici za nejméně 1.313.900 Kč. Jen za poslední půlrok to máme 64.000 Kč navrch, přičemž zmíněný Enyaq iV 80x s výkonem 195 kW stojí jenom o šest tisíc více.

Proč nová auta zdražují, není tak těžké uhodnout: inflace je nejvyšší za posledních několik let, rostou ceny vstupních materiálů, autoprůmysl snáší tvrdé rány kvůli nedostatku čipů a tak dále. Srovnáme-li si současnou cenu Kodiaqu RS s cenou z podzimu 2018, kdy vůz vstupoval na český trh, dostáváme se na rozdíl 124.900 Kč v neprospěch současného provedení po modernizaci. A to je sakra dost…

Zamyšlení: Je TSI lepší než BiTDI?

Dnes to vezmu z jiného konce, než je u mých redakčních testů zvykem: od motoru. Kodiaq RS dostal úplně nový motor s vyšším výkonem, lehčí převodovku DSG a shodil desítky kilogramů tam, kde to je žádoucí. Teoretických náhradníků za skvělý dvakrát přeplňovaný naftový dvoulitr bylo více, nakonec ale zvítězil dvoulitr TSI Evo z Octavie RS či Golfu GTI. Výsledek na papíře nevypadá špatně a Kodiaq RS by skutečně mohl být sportovnější než předchozí naftová verze, opravdu je ale sportovnost to, co od podobného auta primárně očekávat a chtít?

Osobně si myslím, že o sportovnost v takovém smyslu, v jakém je nejčastěji vnímána, tady nejde. Kodiaq RS se stal hitem díky výkonnému motoru 2.0 BiTDI, který pod kapotou jiná škodovka nikdy neměla a už ani mít nebude, a protože prostě vypadal skvěle. Nemusíte se mnou souhlasit, ale oproti už téměř neviditelným verzím Style a Ambition, kterých na silnicích potkáváme nejvíce, to bylo nebe a dudy. I menší karoq šel před faceliftem hodně na dračku v provedení Sportline a Octavia RS s naftovým motorem letos v objednávkách drtí povedené dvoulitrové TSI, a dokonce i plug-in hybrid, navzdory všem jeho legislativním výhodám.

Podle mě by byl o Škodu Kodiaq RS zájem, i kdyby místo silného dvoulitru BiTDI, se kterým jsme se museli ve vozech koncernu VW rozloučit už dávno, pod kapotou skončil dvoulitr TDI Evo s výkonem 147 kW. V octaviích RS a Scout jde na dračku, má sílu a čistější emise díky dvojici SCR katalyzátorů, takže z hlediska běžného použití si vlastně není na co stěžovat. Jenže stran výkonu a dynamiky, tedy hodnot, kterých si člověk hned všimne, by to byl krok zpátky.

Kodiaq RS 2.0 TSI Evo je s výkonem 180 kW o 4 kW silnější než staré BiTDI, samotný motor je o 60 kilogramů lehčí a 5,2 kilogramů ušetřila převodovka DQ 381 namísto DQ 500, která byla u nafťáku nezbytná kvůli točivému momentu 500 N.m. Zlepšilo se zrychlení z nuly na stovku (6,5 vs. 7,0 sekundy) a zvýšila se i maximální rychlost (234 vs. 220 km/h). Možnost táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2500 kg pětimístnému benzinovému eresu zůstala, navíc u sedmimístné verze dokonce došlo k navýšení ze 1750 na 2000 kilogramů. Takže vítězství na všech frontách? No, jak se to vezme.

„Nábojů“ pro sdělení, že je Kodiaq RS TSI lepší než RS BiTDI, měla Škodovka rázem až až, ono ale také dost záleží na tom, jak vůz používáte. Stojíte pořád na plynu a motor držíte ve vysokých otáčkách? Pak budete spokojení, protože 2.0 TSI má výkon 180 kW položený v rozmezí 5250 až 6500 otáček, zatímco 176 kW nafťáku vrcholilo ve čtyřech tisících otáčkách. Jak ale zjistili kolegové ze Světa motorů, při pružném zrychlení má nafťák s točivým momentem 500 N.m posazeným v 1750 otáčkách navrch. A jak můžete vidět v tabulce níže, rozdíly nejsou zanedbatelné.

Porovnání pružnosti podle Světa motorů
Motor 2.0 TSI 2.0 BiTDI
Pružnost 60-100 km/h
4. stupeň 6,0 s 4,4 s
5. stupeň 8,7 s 5,6 s
Pružnost 80-120 km/h
4. stupeň 6,3 s 5,0 s
5. stupeň 8,7 s 5,9 s
6. stupeň 10,8 s 7,3 s
7. stupeň 16,0 s 10,5 s
Měření pružného zrychlení na jednotlivé rychlosti napevno zvolené v manuálním režimu řazení

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq je po modelu Yeti druhé SUV značky Škoda. Využívá koncernovou platformu MQB a vyrábí se v České republice spolu se sesterským SUV Seatu. Kodiaq je první model Škody, který lze objednat v sedmimístném provedení, dostupný je také v provedení sport (RS).

Ceny a výbava • Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW • Škoda Kodiaq RS

Diskuze (35) Další článek: Evropská Toyota Corolla Cross oficiálně: Jedině s hybridem, míří na rodiny s dětmi

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz