Škoda Karoq kabriolet má pořádně řízný zvuk! Octavia RS může závidět

Studentům Akademie Škoda Auto mohou jejich "kolegové" vývojáři volné ruce při vývoji také závidět. Prohlédl jsem si nový koncept v rozdělaném stádiu a také nově zrekonstruované prostory školy.

Jaká byla vaše jídelna na střední škole? Jestli se to blíží mým vlastně ještě nedávným vzpomínkám na průmyslovku, asi jsme na tom dost podobně. Se studenty Akademie Škody Auto se ale potkávám už právě v nejmodernější "kantýně" v celém závodu. Chodí sem zaměstnanci z celé řady pracovišť, je totiž v budově, která je pevnou součástí areálu mladoboleslavské Škodovky.

Už jen dostat se na místo samé je v obrovském areálu plném kruhových objezdů a vlastních dopravních pravidel oříškem. Zejména, když každé mé zaváhání násobí na pozornosti testovací vůz, kterým jsem do Boleslavi přijel. Kličkující jahůdkově červený Citroën C3 Aircross s bílou střechou asi vedle testovacího polygonu pro nové Fabie každý nečeká, přiznávám.

Ve Škodovce se kradlo! Zloděj s novým Karoqem daleko nedojel

Ve Škodovce se kradlo! Zloděj s novým Karoqem daleko nedojel

Procházím celým areálem Akademie, s nově zrekonstruovanými učebnami, které začínají při výuce využívat třeba také virtuální či mixovanou realitu pomocí brýlí Google Holo Lens za pět tisíc. Dolarů. V přízemí je i hala robotiky, kam se na nových robotech do výroby chodí školit i zaměstnanci. Stádium rekonstrukce je patrné především na dílnách. Polovina se skví novotou. Jako bílé laboratoře ve futuristických filmech, navíc s CNC stroji a 3D tiskárnami. Najdete tady ale i část se zašpiněnými stropy a starými zelenými soustruhy. Ten charakteristický olejový, nasládlý zápach těchto strojů mi konečně dal vzpomenout na mou dopravní průmyslovku...

Ale pojďme se už konečně podívat na pravý důvod, proč jsem tady. Nový koncept neznámého jména z řady projektu Azubi jsme vám poodhalili už včera. Předcházelo mu několik podobných počinů, které vytvořil vždy speciální výběr ze studentů. Letošní koncept je pátým v řadě. Po dvou verzích Škody Citigo (CitiJet a elektrický Element), Fabii pick-up (Funstar) a Rapidu kupé (Atero).

Studenti hrdě shrnují plachtu a... Je to Karoq bez střechy. A nárazníku, světel, interiéru, na sériových kolech... Auto je zkrátka teprve v procesu výroby. To nejtěžší mají ale studenti podle vlastních slov za sebou. Asi nepřekvapí, že největší výzvou týmu složeného ze 23 studentů bylo právě uříznutí střechy, nový B sloupek a masivní vyztužení podlahy vozu. Okna vozu budou chybět i v konečné fázi.

Do Akademie dorazil vlastně sériový Karoq, který měl však karoserii pouze nasvářenou, nikoli nalakovanou. Pro zlevnění procesu a zjednodušení oprav a úprav zvolili sériový lak, konkrétně Velvet Red. Předtím ale předcházela karosařina, včetně hrbu na zádi, který je z obou stran zkráceným zadní dílem střechy. Nikoli tedy z laminátu, ale z plechu. Co bude skrývat, se ještě dozvíme. Loňskému konceptu nechyběla například velkoplošná chytrá televize.

Škoda je na hraně výrobních kapacit. Karoq se bude vyrábět v Německu

Škoda je na hraně výrobních kapacit. Karoq se bude vyrábět v Německu

"Teď jsou v lakovně oba nárazníky a kola," prozrazuje student Jirka. Nárazníky nebudou stavěny na míru, ale sestaveny z existujících dílů z jiných Škodovek. Kola budou na finálním konceptu dvacetipalcová, kvůli čemuž bylo nutné se potýkat s prostorem v podbězích. Vozu chybí také kompletní interiér, a tak jeho podobu můžeme jen odhadovat. I sedadla budou odlišná, s bezpečnostními pásy v jejich konstrukci.

Po technické stránce jde o sériovou motorizaci 1,5 TSI s pohonem předních kol. Je osvěžující vidět koncept, který nepohání elektromotory či jiní permoníci. Ale studenti vychází z technického základu sériového auta, takže je to pochopitelné, stejně jako jejich úsměv, když auto jeden z nich nastartoval. Oproti falešným koncovkám výfuku totiž ze zádi vozu trčí čtyři pořádné koncovky. Celý výfuk od svodů si studenti vyrobili sami. A zvuk má to auto vážně parádní. Podívejte se sami, je skvělé vidět, že tedy nejde jen o konektivitu a chytré prvky elektroniky, ale také o pořádné starosvětské prdění z výfuku... "Tlumiče jsme pak vybrali z Octavie RS," doplňuje student Ondra.

Na samotném autě začali mladí konstruktéři pracovat v lednu. Projekty se ale navrhovaly už od září, v říjnu se začalo kreslit a po prosincovém auditu se projekt otevřeného Karoqu definitivně schválil. Studenti se právě na pravidelných auditech setkávají i se členy představenstva firmy, kteří jim kladou i náročné dotazy. Až se společně všichni dohodnou, auto nám prý ukážou v červenci. I přesto, že auto nezíská homologaci pro silniční provoz, bude plně funkční a pojízdný. Tak držíme palce!

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků