Škoda Joyster byla vizí auta pro mladé. Dnes vypadá ještě lákavěji než tehdy

Představa automobilu pro mladé řidiče se za poslední léta dost změnila. Oproti současnému trendu crossoverů toto naplňovala třeba Škoda Joyster. Zajímavé je, že od její světové premiéry neuběhlo zase tolik času.

Hatchback se zvýšeným podvozkem a cool designem je dnes automobilkami propagován jako volba mladého okruhu zájemců o nové auto. Crossovery prostě hýbou světem. Zatímco ovšem v současnosti sáhne cílová skupina po Škodě Kamiq, v případě mladoboleslavské automobilky byla představa modelu pro radostnou mládež v minulosti vcelku jiná.

Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Koncept Škoda Joyster představený na autosalonu v Paříži v roce 2006 měl anglické slovo pro „radost“ už přímo v názvu a sama značka novinku komentovala jako „auto pro život a pro radosti, které život nabízí“. Dnes nicméně trochu smutný pohled zpátky do minulosti, jelikož ani zmíněný Kamiq nebo vzdáleně příbuzné, ještě menší a dostupnější Citigo, v nás tyto atributy jaksi neprobouzí.

Škoda odhaluje koncept nového malého SUV. Je to první výsledek indické mise

Škoda odhaluje koncept nového malého SUV. Je to první výsledek indické mise

Joyster prostě vypadal svěže, moderně a se zklamáním statusu pouze designové studie i vlastně blízko produkci. Návrh třídveřového kompaktního hatchbacku měl ukázat nejen představu o malém vozu budoucnosti, ale také naznačit možný směr vývoje řady prvků či řešení u nadcházejících modelů Škody. Tedy klasický uděl konceptů.

I dnes má Joyster vskutku dynamické proporce s krátkými převisy karoserie, širokými blatníky, velkými koly, které tehdy svými rozměry nezapadaly do kategorie malých vozů, a také se objevila známá silueta čelního okna se začerněnými A sloupky, takže prosklení plynule a zúženě přecházelo do profilů karoserie.

VW láká na nový elektromobil. Tentokrát už bude opravdu cenově dostupný

VW láká na nový elektromobil. Tentokrát už bude opravdu cenově dostupný

Pod panoramatickou prosklenou střechou se v interiéru skrývala čtyři samostatná anatomicky tvarovaná sedadla. Pro fiktivní pasažéry zde byla spousta bohatě dimenzovaných odkládacích prostor, například pro noteboook nebo digitální kameru (vítejte zpět v roce 2006).

Ještě úsměvněji teď v roce 2019 zní schránka uprostřed palubní desky, do které bylo možné zasunout a připojit tenký notebook. Studie totiž počítala s tím, že přes notebook by posádka mohla ovládat i řadu funkcí auta jako audiosoustavu nebo ambientní osvětlení. Boxy instalované na zadní straně předních sedadel bylo zase možné vyjmout z úchytů a díky integrovaným popruhům použít jako batohy.

TEST Škoda Kamiq 1.6 TDI DSG: Tohle auto už Škodovka nutně potřebovala

TEST Škoda Kamiq 1.6 TDI DSG: Tohle auto už Škodovka nutně potřebovala

Z dřívější studie Škody Yeti bylo převzato originální řešení zadních dveří s rozdělením na dvě části. Spodní díl se vyklápěl ve dvou polohách. První část vodorovně navazovala na podlahu zavazadlového prostoru. Z vnitřní strany víka pak bylo možné jednou rukou vyklopit druhý stupeň, který se upevnil v mírně dozadu skloněné pozici. Tím se zadní dveře proměnily v lavici s nosností až 150 kg, určenou pro dvě osoby.

„Se sériovou výrobou se už od počátku nepočítalo,“ říká Jiří Hadaščok, exteriérový designér konceptu Joyster. „Chtěli jsme ale ukázat, jak by mohl vypadat tzv. A-entry model, tedy první auto, které by si pořídili mladí lidé nebo mladá rodina. I když nešlo o předobraz nějakého sériového vozu, řada prvků se později na vozech Škoda objevila.“

Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Ve výrobě se tak například objevil design kol, který se dostal na Roomster Scout a Fabii Scout. Velkou prosklenou plochu, která na zádi přechází od střechy přes zadní okno až po víko kufru, pak v sérii obdržel Rapid Spaceback. I hranatější maska chladiče se později prosadila na dalších škodovkách.

Dnes můžete Škodu Joyster vidět v depozitáři muzea Škody v Mladé Boleslavi.

Speciál: Škoda Kamiq

Škoda Kamiq je městské SUV (tzv. B-SUV) automobilky Škoda Auto. Vůz byl oficiálně představen 26. 2. 2019, světová premiéra připadla na Autosalon Ženeva 2019. Kamiq stojí na modulární platformě MQB A0 s motory uloženými napříč a pohonem předních kol. Základem je tříválec 1.0 TSI (70 kW), vrcholná verze má čtyřválec 1.5 TSI (110 kW).

Cena, výbava, motoryPrvní test 1.0 TSIKamiq vs. ScalaNejlevnější verzePrvní dojmyČínská Škoda KamiqStudie Vision X

Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

včera | Vladimír Kadera | 26 příspěvků
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

4.  8.  2020 | Stanislav Kolman | 79 příspěvků
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 27 příspěvků