Škoda GreenLine: druhá generace „zelenáčů“

Inovovaná řada GreenLine přináší pod kapoty Fabie a Roomsteru motor 1,2 TDI CR a pár dalších vylepšení. Za kolik že prý jezdí?

Řada speciálních sérií vozů Škoda s názvy končícími „line“ začala na počátku devadesátých let na Favoritech Sportline, Comfortline či Blackline (kromě černého lakování dostal i centrální zamykání nebo kůží potažený volant!) a pokračovala, jak si jistě laskavý čtenář vzpomene, i na Feliciích Safeline či Colorline. Ne že by doplňkové jméno „line“ bylo v automobilové branži něčím veskrze originálním, nicméně značka Škoda vyprodukovala opravdu enormní počet takto značených sérií. A co nevyprodukovala automobilka, to stihli vyrobit jiní - stačí vzpomenout na reklamu na Škodu Favorit „Henlein” z České sody...

V případě škodovek se přitom jednalo vždy o specificky zaměřené modely, na něž po krátké odmlce navázala řada GreenLine akcentující tentokrát snahy o dílčí snižování spotřeby paliva a emisí CO2. Tyto modely před nedávnem na rozdíl od svých předchůdců prostoupily prakticky celou modelovou škálu značky Škoda. Vloni se o tom mohli přesvědčit i návštěvníci brněnského Autosalonu a také my jsme vám jeden z GreenLinů představili v krátkém alpském testu nového Superbu. Nyní přichází série GreenLine ve své druhé generaci, jež do škodovek zavádí řadu pokrokových prvků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vozy Škoda z první generace GreenLine na brněnském Autosalonu 2009 a Superb Greenline v akci

Nová řada se zatím vztahuje na typy Fabia Combi a Roomster. Modely GreenLine druhé generace přináší nejen upravený vzhled v duchu faceliftu základní řady, ale především technické změny vedoucí k dalšímu snížení spotřeby a emisí škodlivin.

Mezi nejvýznamnější novinky patří nový motor 1,2 TDI CR DPF/55 kW se systémem vysokotlakého přímého vstřikování common rail, systém Start-Stop, rekuperace brzdné energie či doporučování zařazení nejvhodnějšího rychlostního stupně na displeji Maxi DOT. Nový, tříválcový přeplňovaný vznětový motor 1,2 TDI CR DPF/55 kW nabízí kombinovanou spotřebu 3,4 l/100 km a emise CO2 89 g/km pro model Fabia Combi GreenLine II, resp. 4,2 l/100 km a CO2 109 g/km pro model Roomster GreenLine II. Co je však důležitější, nižší nejsou pouze emise CO2, ale také hodnoty ostatních vypouštěných škodlivin; nový motor plní emisní limity normy EU 5, která je v kategorii naftových motorů přísnější především v oblasti oxidů dusíku a pevných částic.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Výbavová verze GreenLine obsahuje mj. přední mlhové světlomety s funkcí denního svícení, ESP, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo systém Start/Stop. Jeho přínos se nejvíce projevuje při jízdě hustým městským provozem. Soustava se zapíná automaticky po nastartování motoru a funguje zcela standardním a našim čtenářům dobře známým způsobem. Pokud řidič po určité době jízdy vozidlo zastaví, zařadí neutrál a uvolní spojkový pedál, motor se sám vypne. Jakmile řidič znovu sešlápne spojku, motor znovu naskočí. Tímto způsobem lze údajně ušetřit v kombinovaném režimu 0,2 až 0,4 l/100 km, v městském provozu pak dokonce 0,3 až 0,9 l paliva na 100 km. Ale co si budeme povídat, smysl má opravdu jen při významném podílu provozu vozu v městských zácpách, při jakkoli rovnoměrné jízdě pochopitelně neušetří vůbec nic.

Dalším prvkem, kterým jsou modely Fabia Combi GreenLine II a Roomster GreenLine II vybaveny, je rekuperace brzdné energie. O přesném způsobu využití pohybové energie vozu k dobíjení akumulátoru se automobilka nezmiňuje, ale jistě nelze očekávat opravdu významný přínos jako v případě hybridních vozů, které jsou s to využít svých elektromotorů jako alternatorů takovým způsobem, že s vozem málokdy budete zpomalovat zásluhou konvenčních brzd. Systém bude zřejmě při brzdění pouze více zatížovat alternátor, což je řešení známé z vozů BMW z programu Efficient Dynamics a ten nepřináší zásadní úspory.

Nasazení systému rekuperace umožnilo dosáhnout snížení emisí CO2 o 2 až 4 g/km, což odpovídá snížení spotřeby v řádu jednotek procent - proto automobilka uvádí pouze hodnoty CO2, kde i jendotky procent dají celá čísla...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mezi další opatření zvyšující hospodárnost provozu patří funkce doporučení zařazení rychlostního stupně, která pomáhá řidiči optimálně využít potenciálu motoru, dále pak snížení světlé výšky a důsledné aerodynamické zakrytí podvozku a v neposlední řadě použití pneumatik s nízkým valivým odporem.

Základní cena modelu Fabia Combi GreenLine II s tímto motorem a pětistupňovou manuální převodovkou činí 366 900 Kč, základní cena modelu Roomster GreenLine druhé generace s totožným agregátem bude v ČR začínat na částce 390 900 Kč. Oba modely bude možné od června 2010 objednat u všech dealerů značky Škoda v České republice.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Škody Fabia a Roomster GreenLine
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků