Škoda Garde Turbo byla monstrem pro závody do vrchu. Zůstal z ní jenom vrak

Nejen v Mladé Boleslavi vznikaly za dob Československa poctivé závoďáky Škoda. Na slovenské straně v Bratislavě se tehdy z nového kupé Garde zrodila opravdová bestie pro vrchy.

Že byly i staré škodovky ze 70. a 80. let skvělým základem pro opravdu přísné závodní stroje všech kategorií, to není žádným překvapením. Mladoboleslavská Škoda 130 RS A5 je toho zářným důkazem, stejně jako široká a placatá „erka“ z britské série Super Saloon.

Ani naši bratři na slovenské straně však tehdy nezaháleli a v Bratislavských automobilových závodech (BAZ) vznikla na počátku 80. let další podobná bestie. A jak už tomu bývalo, celý nápad se zrodil tak nějak bokem v režii několika opravdových nadšenců do motorsportu.

Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila teprve nedávno. Našly se jasné důkazy

Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila teprve nedávno. Našly se jasné důkazy

Experimenty s přeplňováním

V Bratislavských automobilových závodech se již od roku 1980 prováděly pokusy s instalací turbodmychadla na závodní motor slavné Škody 130 RS a také sedanu 120 L. Tyto zkušenosti a vědomosti tak později zažehly vážnou chuť poznatky vyzkoušet v praxi, a jelikož se v roce 1982 začalo v závodě montovat nové kupé Škoda Garde, role obětního beránka byla rychle obsazena.

Inženýři specializující se na přeplňování Jozef Hrivnák a Michal Dibarbora tak společně s dalšími experty začali pracovat na novém vrchařském speciálu, neboť i dřívější závodní projekty byly testovány pro tuto disciplínu.

Tahle Tatra je vážně z papíru! Nádherná díla českého modeláře nemají obdoby

Tahle Tatra je vážně z papíru! Nádherná díla českého modeláře nemají obdoby

S rozjetím stavby závoďáku Škoda Garde Turbo, jemuž se přezdívalo Salamander (mlok), přitom nebyly žádné problémy. Vedení BAZ vědělo, že týmu odborníků může věřit a novinka měla navíc bratislavský závod propagovat veřejnosti. Práce na Salamanderu se daly do pohybu v lednu 1983 a za pouhé tři měsíce bylo hotovo.

Garde s motorem uprostřed

O prostou instalaci turbodmychadla do nového kupé pochopitelně nešlo. S původním Garde tak měl závodní speciál jen málo společného a na svém místě nezůstal ani motor.

Favorit bez střechy a zadních sedaček? O MTX Roadster byl zájem i v zahraničí

Favorit bez střechy a zadních sedaček? O MTX Roadster byl zájem i v zahraničí

Začínalo se kompletně odstrojeným šasi Garde, které dostalo rozšířenou přední i zadní nápravu, přičemž ta zadní pocházela ze 130 RS. Proporce se měnily ve všech ohledech, například i zkrácením rozvoru o 125 mm. Délka vozu tak čítala 4150 mm, šířka 2100 mm a výška 1250 mm. K rozsáhlým úpravám šasi se připojila i změna umístnění motoru, nově byl uložen před zadní nápravou a ke všemu otočen o 180 stupňů, čímž se zlepšilo rozložení hmotnosti vozu.

Použitou jednotkou byl upravený motor ze 130 RS, tedy čtyřválcová třináctistovka s dvojitým karburátorem Weber a přeplňováním turbodmychadlem značky KKK. Při 7000 ot./min produkoval výkon 177 koní (130 kW). Odvod tepla přeplňovaného motoru zajišťoval systém ejektorového chlazení na výfukovém potrubí. Převodovka byla čtyřstupňová.

Luxusní VAZ 2107 stál o trochu více než Škoda Favorit. Překonal ji snad ve všem

Luxusní VAZ 2107 stál o trochu více než Škoda Favorit. Překonal ji snad ve všem

Tečku pro charakter „oturbené“ škodovky nakonec zajistily široké laminátové blatníky karoserie v rámci bodykitu s nízkým předním spoilerem. Za dveřmi z duralového plechu se na boku karoserie vytvořily NACA otvory pro přívod vzduchu k motoru. Možná trochu překvapivě se však na zádi neobjevilo žádné rozměrné křídlo.

Interiér se změnil klasicky v závodním duchu. Zůstala jedna skořepinová sedačka pro pilota, přibyla ochranná klec a vše nepotřebné putovalo z vozu ven. Díky použití lehkých dílů a vyhození zbytečností z interiéru tak Salamander vážil pouze 720 kg. S tímto výkonem a hmotností bylo auto schopno zrychlit z nuly na 100 km/h za 5,5 vteřiny a dosáhnout rychlosti kolem 220 km/h.

Tatra stojí i za vozy, které jezdily rychlostí přes 300 km/h. Často se na ně zapomíná

Tatra stojí i za vozy, které jezdily rychlostí přes 300 km/h. Často se na ně zapomíná

Premiéra a konec

Veřejnosti se výtvor bratislavského závodu ukázal v květnu 1983 na závodech do vrchu v Pezinskej Babe. Salamander tam při své premiéře zajel vcelku dobrý šestý nejrychlejší čas. Bylo ovšem jasné, že hlavně podvozek bude chtíti ještě doladit. Už v červnu se přitom konaly závody u hradu Červený Kameň, kde měl tým v čele s pilotem Jozefem Viskupem možnost v tréninkových jízdách auto ideálně nastavit.

Během sjíždění kopce bohužel došlo k nehodě, kdy vozu podle oficiálních výpovědí praskla zadní pneumatika. Celý incident se ale zřejmě odehrál ve vyšší rychlosti, jelikož auto vážně havarovalo do rozměrného zábradlí u cesty a jeho vrak už byl vlastně neopravitelný. Viskup naštěstí vyvázl bez zranění. 

České vozy Metalex zatápěly i Škodovce. Úspěch nakonec stál šéfa firmy místo

České vozy Metalex zatápěly i Škodovce. Úspěch nakonec stál šéfa firmy místo

Vedení BAZ se rozhodlo v projektu nepokračovat a unikátní závoďák nemělo v plánu znova od píky postavit. Garde Turbo tak nemělo zrovna dlouhého trvání a jeho aktivní nasazení v motorsportu by se dalo počítat v řádech týdnů.

Jediná věc, která z havarovaného auta přežila, byl onen přeplňovaný motor, na jehož základě byl Salamander vlastně postaven. Jeho kvality se nakonec ukázaly při transplantaci do vrchařské placky MTX Spider, která úspěšně jezdila rovněž v domácích barvách Bratislavského automobilového závodu.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

S Audi e-tron GT quattro poprvé v Česku: Zlato, dneska se radši nemaluj

Audi e-tron GT quattro

V rámci přivítání žhavé novinky na českém trhu nás české zastoupení Audi pozvalo na první projížďku s modelem e-tron GT. Vzali jsme si základní specifikaci.

8.  4.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Audi e-tron S Sportback: Rychlost a luxus v základu, lehká noha volitelně

Audi e-tron S

Pohybuje se tiše, přesto není nenápadné. Umí jezdit velmi svižně, ale lépe se cítí v uvolněném tempu. Audi e-tron S je i v akčním hávu s karoserií Sportback rozporuplné, ale kvalitní auto.

6.  4.  2021 | Richard Herbich
TEST Hyundai Nexo FCEV: Budoucnost může vypadat i takto. Je to dobrý směr?

Hyundai Nexo FCEV

Na Hyundai Nexo v Česku ještě nejsme dostatečně připraveni. I tak jsme si ho ale zkusili a zjistili, že je to moc fajn auto.

4.  4.  2021 | Vladimír Kadera