Škoda Forman: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

V roce 1990 se revoluční model Škoda Favorit dočkal druhé karosářské verze v podobě praktického kombi Forman. V rámci světové produkce se stalo unikátem, neboť sdílelo zcela shodnou výklopnou záď s výchozím Favoritem…
Seznam kapitol
  1. Škoda Forman
  2. Prospekt

Rozšiřování nabídky karoserií

Výroba pro mladoboleslavskou škodovku převratného modelu Favorit (typ 781) s pohonem předních kol se v posledních rocích rozkládající se komunistické diktatury rozbíhala jen velmi pomalu. V roce 1990 na linkách závodu ve Vrchlabí s tehdejší roční kapacitou 16 tis. automobilů a dvanácti sty zaměstnanců nabíhala produkce prodlouženého provedení Forman (typ 785) a do konce roku tam vzniklo prvních zhruba 250 vozů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda Forman před faceliftem z roku 1993 a po něm

S podzimem následujícího roku naběhla v Kvasinách výroba dalšího karosářského provedení v podobě ryze užitkového dvoumístného modelu Škoda Pick-Up (typ 787) a produkce v obou pobočných závodech se rychle zvyšovala. V roce 1992 začaly z vrchlabských linek sjíždět také speciální edice odvozené jak od Favoritu, tak od Formanu a rok následující znamenal poměrně rozsáhlou modernizaci, připravenou již pod patronátem nového vlastníka automobilky, koncernu VW Group.

Retro | Škoda | Zajímavosti | Cestování | Fascinace | Design

Škoda Favorit: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

Pod kapotami se tehdy začaly objevovat motory opatřené namísto karburátoru nepřímým vstřikováním Bosch Monomotronic a řízenými katalyzátory. V souvislosti s převratnými ekonomickými změnami prvních let obnovené demokracie a postupným přechodem Československa na tržní ekonomiku cena vozů Škoda nové modelové řady rostla, takže třeba v roce 1993 stál Favorit přes 200 000 Kč, tedy více než dvakrát tolik co tři roky před tím.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Akční edice Forman Marathon (před FL) a Forman Comfort Line (po FL)

I když se roku 1993 pohyboval čistý dělnický plat v mladoboleslavské automobilce pod hranicí 7 000 Kč, byl Favorit stále s přehledem nejlevnějším novým automobilem, jaký si za své našetřené peníze člověk mohl pořídit. Do roku 1994 bylo vyrobeno celkem 783 167 hatchbacků Škoda Favorit a 219 254 kombíků Forman. Pick-Up se vyráběl ještě o rok déle a vzniklo jich 60 744 kusů.

Video | Škoda | Zajímavosti

Škoda Favorit v testu slavného Top Gearu z roku 1989 (video)

Nad prospektem

Propagační katalog, z něhož pocházejí přiložené snímky, zřejmě nebude mnohým z čtenářů neznámý, ale stejně věříme, že vás tento malý výlet do minulosti potěší. Prospekt k Formanu, stejně jako velmi podobně střižený materiál k Favoritu, vydala mladoboleslavská Škoda v roce 1990, vznikl v pražské agentuře Merkur a vytištěn byl děčínským státním podnikem Graftisk.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model Škoda Forman samozřejmě sázel hlavně na objemný a variabilní prostor pro zavazadla

V barevném katalogu formátu A4 jsou fotografie především základního modelu Formanu s výbavou L s výjimkou pohledů do interiérů typu LS (v prospektu k Favoritu ze stejné edice verzi LS nenajdete vůbec). Těšit se můžete také na legendární průhledové kresby pana Dufka a snímky příplatkové výbavy včetně tažného zařízení, otáčkoměru, mlhovek, střešního okna, zadního stěrače nebo uzamykatelné schránky před spolujezdcem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér provedení LS (tyto snímky z katalogu Formanu ale pocházejí z Favoritu)

Na rozdíl od Favoritu byl skrze prospekt Forman nabízen výhradně ve verzi 135 na benzín Special s oktanovým číslem 90, ačkoli se vyráběl i ve variantách 136. Forman měl na rozdíl od Favoritu standardně kratší celkový převod 4,167 a v tabulce technických údajů kromě standardních verzí 135 L a 135 LS vidíte také provedení 135 Li a 135 LSi. Ta měla neřízený katalyzátor a vstřikování a nejen že byla pomalejší, ale měla také vyšší spotřebu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Seznam standardní a příplatkové výbavy
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Rozměrové náčrtky a tabulka technických údajů
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Škoda Forman
  2. Prospekt
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků