Škoda Forman Marathon bývala terno. Ve své době stála majlant, dnes už je raritou

Partnerství s Československým olympijským výborem na XXV. letní olympiádě v Barceloně oslavila Škodovka stylově – luxusním akčním kombi s žádanou západní výbavou. Velkolepému pojetí odpovídala i pořizovací cena.

V roce 1992 představovala suma 225.000 Kčs přesně 48 hrubých měsíčních platů. Za tyhle peníze se dalo pořídit leccos, jenže auta byla nelidsky drahá. Koupit za uvedenou cenu bohatě vybavené pětidveřové kombi se slušným prostorem, litými koly, podélnými nosiči, prémiovým rádiem, střešním oknem a působivým lakem bylo terno. Vždyť i nejlevnější třídveřová miniauta ze Západu se u nás prodávala výrazně dráž: Fiat Panda L stál 263.500 Kčs, Uno 45 Base přišlo na 293.500 korun, za Citroën AX Ten byste zaplatili 316.750 Kč a malé Mitsubishi Colt 1300 ELi se prodávalo za 450.292 korun!

Škoda Favorit Sport line je vzácný lidový sporťák. Její cena ale moc lidová nebyla

Škoda Favorit Sport line je vzácný lidový sporťák. Její cena ale moc lidová nebyla

Proti tomu Škoda Forman 135 L byla k mání za 171.300 Kčs a v bohatší specifikaci LS stála 195.300 korun. O třicet tisíc vyšperkovanější model Marathon, který z LS vycházel, tak působil i navzdory vyšší ceně jako auto za hubičku. Není divu, že ušlechtilé kombi na trhu zabodovalo. Marathon se veřejnosti představil ve čtvrtek 4. května 1992 za cenu 225.000 Kč, kterou chvályhodně nezvýšilo ani plošné srpnové zdražení škodovek.

Favorit Silver line byl zrozen z blahobytu. Měl 548 zlepšení, přesto jezdil mizerně

Favorit Silver line byl zrozen z blahobytu. Měl 548 zlepšení, přesto jezdil mizerně

Vrchlabský závod Škodovky opustilo celkem 5000 olympijských marathonů. Polovina produkce putovala na export, stejně jako naši atleti ve Španělsku byl totiž špičkový forman určen k reprezentaci. Proto se na něj dodnes nezapomnělo. Leckterý pamětník raných devadesátých let si tak dnes jako typický akční model Škodovky okamžitě vybaví právě Marathon. Jenže nyní už patří mezi rarity. Proto jsme uvítali nabídku Retroautomozea ve středočeských Strnadicích, které se chystá 17. dubna zahájit už sedmou provozní sezonu a v němž modré kombi patří k magnetům obrovské expozice.

Při pohledu na nádherný sytě modrý lak Iris, střešní podélníky, tónovaná okenní skla a pětipaprsková kola chápeme někdejší popularitu vyšperkované škodovky. Za podobné peníze žádná automobilka tolik muziky nezahrála. Interiér se však odpovídajícího zkrášlení nedočkal, až na pár lehkých změn v něm vidíme standardní, leč velmi příjemný Forman LS.

Luxusní VAZ 2107 stál o trochu více než Škoda Favorit. Překonal ji snad ve všem

Luxusní VAZ 2107 stál o trochu více než Škoda Favorit. Překonal ji snad ve všem

Jméno akčního modelu vymyslela Škodovka dokonale. Forman Marathon není žádný sprinter, ale karburátorová třináctistovka OHV o výkonu 43 kW z něj dělá vytrvalostního atleta, který by bez sebemenších známek únavy zvládl i náročnou výpravu z Mladé Boleslavi do olympijské Barcelony. Podobné spojenectví s pěti kruhy zopakovala automobilka o čtyři roky později, kdy představila další olympiádou inspirovaný model Felicia Atlanta.

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Škoda Forman Marathon: Nadstandardní výbava

  • Speciální modrý lak Iris
  • Tlakové ostřikovače světlometů
  • Ozdobné nápisy Marathon na zadních blatnících
  • 13palcové hliníkové disky kol z britského importu
  • Podélné střešní nosiče zavazadel Hagus
  • Boční ochranné lišty na karoserii
  • Zpožďovač osvětlení vnitřního prostoru
  • Špičkové autorádio Blaupunkt Boston s kazetovým přehrávačem
  • Výklopné střešní okno z německého importu
  • Centrální zamykání dveří
  • Tónovaná skla
  • Zadní spoiler
  • Tlakové ostřikovače světlometů

Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 03/2021. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Volkswagen Golf GTD 2.0 TDI (147 kW) DSG: Palba z černé pistole

Volkswagen Golf GTD

Po testech Volkswagenů Golf GTE a GTI tady máme tu zřejmě nejméně sportovní variantu GTD. Ačkoliv to není sporťák, svůj smysl v nabídce rozhodně má.

14.  5.  2021 | Richard Herbich | 10 příspěvků
Řídili jsme nové Porsche Taycan Cross Turismo: Letí na silnici, dovádí v terénu!

Porsche Taycan Cross Turismo

Dostali jsme příležitost vyzkoušet nový přírůstek do elektrické rodiny Porsche Taycan. Je praktičtější a neztratí se ani mimo zpevněné cesty.

12.  5.  2021 | Stanislav Kolman | 5 příspěvků
TEST Subaru Forester 2.0ie-S ES Sport: Pozor, vezu rybičky!

Subaru Forester ES Sport

Subaru Forester se nyní prodává i ve verzi Sport. Nečekejte ale žádné turbohrátky, tohle je hraní si s barvičkami.

9.  5.  2021 | Vladimír Kadera | 2 příspěvky