Škoda Felicia slaví výročí. Připomeňte si ji ve velké fotogalerii

V letech 1994 až 2001 bylo vyrobeno celkem 1.420.441 vozů Felicia. Dnes je tomu přesně sedmnáct let od ukončení výroby modelu vyvíjeného již pod taktovkou koncernu Volkswagen.

Asi nebudu zase tak daleko od pravdy s tvrzením, že Škoda Felicia patří k symbolům České republiky. Vůz, vyvíjený již po převzetí značky Škoda koncernem Volkswagen, byl dostupný, moderně tvarovaný, a občas to vypadalo, že snad i nafukovací. Vždyť už hatchback s délkou 3,9 metru často sloužil jako rodinný stěhovák, a co potom o 350 mm delší kombíky, které si cestou k moři pod tíhou nákladu div neušoupaly zadní zástěrky.

Výroba Škody Felicia začala 5. září 1994, továrnu ve Vrchlabí v říjnu téhož roku doplnil mateřský závod Škodovky v Mladé Boleslavi. Představení vozu proběhlo 26. října na Karlově mostě v Praze, kde byl dokonce pokřtěn vodou z Vltavy. Tehdy to bylo úplně naopak, než je tomu dnes. Novináři totiž na vůz „naběhli“ až později, měli však možnost se s ním i poprvé projet. Světová premiéra připadla až na začátek prosince v Boloni.

Modernizovaný Favorit

Spoustu Felicií už od té doby stihla „sežrat“ koroze, na silnicích se s ní však setkáváme dnes a denně, protože díly seženete prakticky na každém rohu a spoustu oprav řada majitelů provede svépomocí. A nezapomínejme ani na komunity, jejichž členové své vozy kolikrát opečovávají natolik, že vypadají, jako by právě sjely z výrobní linky.

Škoda hodlá vrátit do hry jméno Felicia. Ovšem už s elektromotorem

Škoda hodlá vrátit do hry jméno Felicia. Ovšem už s elektromotorem

Felicia je vlastně velkým faceliftem Favoritu. Základ motorové palety představoval celohliníkový čtyřválec s objemem 1,3 litru a jednobodovým vstřikováním, který nabízel 40 kW a 94 N.m a 50 kW a 100 N.m. Vyráběly se i karburátorové verze se 42 a 43 kilowatty, pětistupňový manuál byl pro všechny shodný.

Verze kombi byla představena v Brně v červnu 1995. Možná i díky ní se o nás hovoří jako o národu chalupářů. Uvezla kdeco, pokud bylo potřeba, poprala se (stejně jako hatchback) i s polem či lesní cestou. Moc dobře to znám, naše rodina v tom nebyla jiná. Kufr kombíku měl objem 447 litrů a 1366 litrů jste dostali po sklopení zadních opěradel. Ani hatchback na tom ale s 272, respektive 976 litry, nebyl na tehdejší poměry špatně.

Škoda Felicia letos slaví 20 let, připomeňme legendární reklamu

Škoda Felicia letos slaví 20 let, připomeňme legendární reklamu

V srpnu téhož roku dorazil Pickup, který byl schopen uvést šest metráků nákladu. Z něj vycházela excentrická Felicia Fun s posuvnou zadní stěnou, díky níž vzniknul prostor pro další dva cestující. Byla pouze ve žluté barvě a plastové doplňky karoserie dodávala firma Air Design z Mnichova Hradiště. Navíc, pick-up jako takový se nesmazatelně zapsal i do historie motoristického sportu. Závodil totiž v seriálu Pickup freestyle.

Rok 1995 přinesl i pohonné jednotky od Volkswagenu. Konkrétně to byla litinová šestnáctistovka, která dávala 55 kW a 135 N.m. Benziňák doplnil atmosférický předkomůrkový diesel o objemu 1,9 litru a výkonu 47 kW, s ním ale Felicia trpěla kvůli vysoké hmotnosti na přední nápravě i navzdory tomu, že dostala stabilizátor.

Facelift relativně brzy

První modernizace proběhla v roce 1996 a zaměřila se na techniku. Třináctistovka dostala vícebodové vstřikování MPI, upravený startér, vačky, zapalování a nový vzduchový filtr. Výsledkem bylo navýšení točivého momentu, a sice na 99 N.m u verze se 40 kW, a 106 N.m u silnější, padesátikilowattové verze. Vzhled Felicie se měnil až v únoru 1998, kdy dostala „novou tvář“ z Octavie, avšak pouze u osobních verzí.

Tajné: Škoda Felicia se vrátí místo Octavie Tour

Tajné: Škoda Felicia se vrátí místo Octavie Tour

Během let vznikla spousta akčních verzí (Lato, Magic, Mystery Safe Line, Sport Line, Trumf, Color Line…). Ta nejhodnotnější (Laurin & Klement) dokonce hned v roce 1995 k oslavě výročí sta let automobilky. Atlanta se vyráběla v roce 1996 k příležitosti letních olympijských her a vycházela z výbavy LX. Edice Blue Sky se u nás neprodávala, vynikala však elektricky stahovatelným plátěným dílem střechy a jde vlastně o raritu.

Zajímavá byla i linie Active. Zatímco u dnes platí za základ, v případě Felicie vycházela z výbavy GLX (nejvyšší) a měla elektricky stahovaná přední okna dva airbagy. Dnes už je to standard, dříve však draze zaplacená doplňková výbava. Jenom za nafukovací vaky se v roce 1998 u výbavy GLX připlácelo 19.600 Kč, posilovač řízení stál 13.000 Kč, klimatizace ještě o osm tisíc více.

Škoda Felicia Combi 1,3: poslední auto pro kutily

Škoda Felicia Combi 1,3: poslední auto pro kutily

V letech 1994 až 2001 sjelo z výrobních linek 1.420.441 Felicií. Výroba měla skončit už v dubnu, vzhledem k velkému zájmu se však automobilka rozhodla pro odklad. Historicky poslední vyrobenou Felicií byl hatchback s motorem 1.3 MPI o výkonu 50 kW, ostatně krátkých verzí během let vzniklo nejvíce. Zatímco u ní překročil počet kusů hranici devíti set tisíc, nejméně se vyrobilo verzí Fun (1996 až 2000), a sice 4016.

TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

DS 7 Crossback PureTech 225

Zcela samostatná značka DS je tu a model 7 s dodatkem Crossback je startem nové éry. Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínové provedení a sportovně laděnou výbavu.

včera | Milan Lažanský | 42 příspěvků
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků