Škoda Felicia odešla do důchodu už před 20 lety. Pomohla uvést Česko do pohybu

První nové auto po spojení s Volkswagenem, prodejní hit, bazarová legenda. Pojďme zavzpomínat na skromnou Feldu, jejíž výroba skončila před 20 lety.

Dnes a denně ji vídáme na silnicích, řada z nás v ní strávila první kilometry v autoškole, a pokud chcete něco dostupného „pod zadek,“ seženete ji za pár tisíc. Felicia je bezesporu legendou našich silnic a proto je dobré připomenout si nejen její začátky, ale také zasloužený odchod do důchodu.

Škoda byla začleněna pod křídla koncernu Volskwagen v roce 1991 a i když byly tehdejší Favorit, Forman a Pick-up relativně slušná vozítka s pohonem předních kol, doba kráčela dál a vůz s kořeny v počátku osmdesátých let stárnul dost rychle. Felicia sice využila jeho konstrukční základ, ale došlo k obrovskému množství zcela zásadních změn – můžete si pamatovat, jak tehdy Škodováci nenáviděli výroky o zakulaceném Favoritu.

Oproti předchůdci byl nový hatchback o 4 cm delší, šířka vzrostla o 1,5 cm. Pevnější skelet karoserie prospěl komfortu a kvalitě odpružení, vůz se lišil nápravnicí a geometrií přední nápravy a dostal také zadní stabilizátor. Kabina působila prostorněji a kvalitněji, design pak odpovídal dobové estetice raných devadesátých let. Od Favoritu se Felicia lišila 1187 novými díly.

Ve Vrchlabí začala vznikat 5. září 1994 série padesáti prototypů, plnohodnotný start přišel 17. října. Veřejnost se dočkala 26. října, kdy se představila první trojice vozů v barvách české vlajky, kterou tehdejší pražský primátor Koukal pokřtil vodou z Vltavy. Původně byla Felicia nabízena s dvěma verzemi benzinové třináctistovky o výkonu 40 nebo 50 kW. V roce 1995 do nabídky přibyl motor 1.6 MPI s 55 kW a také diesel 1.9 D s 47 kW. V červnu 1995 se objevila praktická Felicia Combi, později v tomto roce dále provedení Pickup a Vanplus. Únor 1998 přinesl facelift, v rámci nějž došlo k úpravám designu ve stylu první Octavie.

Vůz byl nabízen ve výbavách Felicia, Felicia LX a Felicia GLX. Základní cena byla v roce 1995 stanovena na 224.900 Kč za holátko s 40 kW, na opačném spektru nabídky stálo GLX 1.9 D za 314.900 Kč. Připlácet jste mohli za kola z lehkých slitin (9500 Kč za 13“, 14.800 Kč za 14“ ), kožené pakety s airbagy i bez, střešní okno, ABS, centrál, posilovač řízení, klimatizaci nebo vyhřívané sedačky či zrcátka. Stejně jako u Favoritu nechyběla řada speciálních modelů. Zákazník si tak mohl pořídit Felicie Pacifik, Magic, Sportline, Space Line nebo Atlanta k příležitosti konání Olympijských her.

Vedle klasických provedení vznikaly speciály pro policii, prodloužená Laureta jako dílna, chladírenský vůz nebo pohřebák či sanitka i pick-up s plošinou. Tu zábavnější stránku věci zajišťovaly závodní verze. Felicia Kit Car se představila na švédské rallye v roce 1995, u Škoda Motorsport jich vzniklo 48 s motory 1.3, 1.5 nebo 1.6, přičemž poslední jmenovaný disponoval až 128 kW. Na okruzích zase řádily Felicie Pickup Freestyle, vyrobené v Mariánských Lázních firmou Autospektrum 2000. Rallyové speciály bodovaly v sezoně 1996, kdy skončily ve světovém šampionátu celkově třetí.

Závodní verze nechyběly v řadě počítačových her. Tou první byla Network Q RAC Rally Championship v roce 1996, v níž nás bavilo prohánět zahraniční konkurenci v domácím výrobku na trati britské rallye. Objevila se také v sérii V rally, legendárním prvním dílu Colin McRae Rally, hře International Rally Championship nebo v Rally Championship 2002.

Samostatnou a velmi zajímavou kapitolou je Felicia Fun. Hravý a barevný pickup pro volný čas měl odsuvnou zadní stěnu s dalšími dvěma sedačkami, ochranný rám a ložnou plochu pokrytou smrkovými lištami. Premiéru si odbyla na autosalonu v Ženevě v březnu roku 1995 a již v říjnu se vyráběla ve Vrchlabí. Celkově vzniklo 4016 kusů, dnes koupíte jejich vraky a torza za desítky tisíc i vymazlené zrenovované kousky za statisíce.

Výroba skončila 20. června 2001, počítadlo se zastavilo na 1.401.489 kusech. Do důchodu Felicia odešla se ctí, a i když nešlo ani zdaleka o dokonalé auto (např. typický problém s korozí pátých dveří), českého řidiče seznámila s motorismem v západním střihu. Vzpomenete si ještě na dobový slogan IQ + ♥ = Škoda?

Výroba Škody Felicia
Verze Období výroby Počet kusů
Škoda Felicia 1994 – 2001 915.843
Škoda Felicia Combi 1995 – 2001 351.905
Škoda Pickup 1995 – 2001 124.565
Škoda Felicia Fun/Vanplus 1996 – 2000 9176
Celkem   1.401.489
Zdroj: Škoda Storyboard

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Diskuze (2) Další článek: Toyota se do elektromobilů nehrne. Sází hlavně na hybridy a vodík, zákazník si vybere

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Škoda Octavia na Heureka.cz