Škoda Felicia odešla do důchodu už před 20 lety. Pomohla uvést Česko do pohybu

První nové auto po spojení s Volkswagenem, prodejní hit, bazarová legenda. Pojďme zavzpomínat na skromnou Feldu, jejíž výroba skončila před 20 lety.

Dnes a denně ji vídáme na silnicích, řada z nás v ní strávila první kilometry v autoškole, a pokud chcete něco dostupného „pod zadek,“ seženete ji za pár tisíc. Felicia je bezesporu legendou našich silnic a proto je dobré připomenout si nejen její začátky, ale také zasloužený odchod do důchodu.

Škoda Favorit Sport line je vzácný lidový sporťák. Její cena ale moc lidová nebyla

Škoda Favorit Sport line je vzácný lidový sporťák. Její cena ale moc lidová nebyla

Škoda byla začleněna pod křídla koncernu Volskwagen v roce 1991 a i když byly tehdejší Favorit, Forman a Pick-up relativně slušná vozítka s pohonem předních kol, doba kráčela dál a vůz s kořeny v počátku osmdesátých let stárnul dost rychle. Felicia sice využila jeho konstrukční základ, ale došlo k obrovskému množství zcela zásadních změn – můžete si pamatovat, jak tehdy Škodováci nenáviděli výroky o zakulaceném Favoritu.

Oproti předchůdci byl nový hatchback o 4 cm delší, šířka vzrostla o 1,5 cm. Pevnější skelet karoserie prospěl komfortu a kvalitě odpružení, vůz se lišil nápravnicí a geometrií přední nápravy a dostal také zadní stabilizátor. Kabina působila prostorněji a kvalitněji, design pak odpovídal dobové estetice raných devadesátých let. Od Favoritu se Felicia lišila 1187 novými díly.

Nejluxusnější Škoda Favorit stála víc než nová Felicia. Solitaire je dnes velká rarita

Nejluxusnější Škoda Favorit stála víc než nová Felicia. Solitaire je dnes velká rarita

Ve Vrchlabí začala vznikat 5. září 1994 série padesáti prototypů, plnohodnotný start přišel 17. října. Veřejnost se dočkala 26. října, kdy se představila první trojice vozů v barvách české vlajky, kterou tehdejší pražský primátor Koukal pokřtil vodou z Vltavy. Původně byla Felicia nabízena s dvěma verzemi benzinové třináctistovky o výkonu 40 nebo 50 kW. V roce 1995 do nabídky přibyl motor 1.6 MPI s 55 kW a také diesel 1.9 D s 47 kW. V červnu 1995 se objevila praktická Felicia Combi, později v tomto roce dále provedení Pickup a Vanplus. Únor 1998 přinesl facelift, v rámci nějž došlo k úpravám designu ve stylu první Octavie.

První Škoda Octavia Combi měla zdarma i lůžkovou úpravu. V zahraničí byla hitem

První Škoda Octavia Combi měla zdarma i lůžkovou úpravu. V zahraničí byla hitem

Vůz byl nabízen ve výbavách Felicia, Felicia LX a Felicia GLX. Základní cena byla v roce 1995 stanovena na 224.900 Kč za holátko s 40 kW, na opačném spektru nabídky stálo GLX 1.9 D za 314.900 Kč. Připlácet jste mohli za kola z lehkých slitin (9500 Kč za 13“, 14.800 Kč za 14“ ), kožené pakety s airbagy i bez, střešní okno, ABS, centrál, posilovač řízení, klimatizaci nebo vyhřívané sedačky či zrcátka. Stejně jako u Favoritu nechyběla řada speciálních modelů. Zákazník si tak mohl pořídit Felicie Pacifik, Magic, Sportline, Space Line nebo Atlanta k příležitosti konání Olympijských her.

Škoda Forman Marathon bývala terno. Ve své době stála majlant, dnes už je raritou

Škoda Forman Marathon bývala terno. Ve své době stála majlant, dnes už je raritou

Vedle klasických provedení vznikaly speciály pro policii, prodloužená Laureta jako dílna, chladírenský vůz nebo pohřebák či sanitka i pick-up s plošinou. Tu zábavnější stránku věci zajišťovaly závodní verze. Felicia Kit Car se představila na švédské rallye v roce 1995, u Škoda Motorsport jich vzniklo 48 s motory 1.3, 1.5 nebo 1.6, přičemž poslední jmenovaný disponoval až 128 kW. Na okruzích zase řádily Felicie Pickup Freestyle, vyrobené v Mariánských Lázních firmou Autospektrum 2000. Rallyové speciály bodovaly v sezoně 1996, kdy skončily ve světovém šampionátu celkově třetí.

Škoda Favorit Komfort byla komfortní za každou cenu. Projeli jsme krásný unikát

Škoda Favorit Komfort byla komfortní za každou cenu. Projeli jsme krásný unikát

Závodní verze nechyběly v řadě počítačových her. Tou první byla Network Q RAC Rally Championship v roce 1996, v níž nás bavilo prohánět zahraniční konkurenci v domácím výrobku na trati britské rallye. Objevila se také v sérii V rally, legendárním prvním dílu Colin McRae Rally, hře International Rally Championship nebo v Rally Championship 2002.

Samostatnou a velmi zajímavou kapitolou je Felicia Fun. Hravý a barevný pickup pro volný čas měl odsuvnou zadní stěnu s dalšími dvěma sedačkami, ochranný rám a ložnou plochu pokrytou smrkovými lištami. Premiéru si odbyla na autosalonu v Ženevě v březnu roku 1995 a již v říjnu se vyráběla ve Vrchlabí. Celkově vzniklo 4016 kusů, dnes koupíte jejich vraky a torza za desítky tisíc i vymazlené zrenovované kousky za statisíce.

Škoda Felicia VR6 byla skvělý zakázkový speciál. Od VW nepoužila jen silný motor

Škoda Felicia VR6 byla skvělý zakázkový speciál. Od VW nepoužila jen silný motor

Výroba skončila 20. června 2001, počítadlo se zastavilo na 1.401.489 kusech. Do důchodu Felicia odešla se ctí, a i když nešlo ani zdaleka o dokonalé auto (např. typický problém s korozí pátých dveří), českého řidiče seznámila s motorismem v západním střihu. Vzpomenete si ještě na dobový slogan IQ + ♥ = Škoda?

Výroba Škody Felicia
Verze Období výroby Počet kusů
Škoda Felicia 1994 – 2001 915.843
Škoda Felicia Combi 1995 – 2001 351.905
Škoda Pickup 1995 – 2001 124.565
Škoda Felicia Fun/Vanplus 1996 – 2000 9176
Celkem   1.401.489
Zdroj: Škoda Storyboard

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e La Prima (87 kW)

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?

27.  7.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST Ford Focus 3d 2.0 ZETEC: Vůz roku 1999 už jen kvete. Jak si vedl 20 let zpět?

Ford Focus 3d 2.0 ZETEC

Ford Focus první generace, evropské Auto roku 1999, vypadá i v dnešní době dobře. Rozhodně zajímavěji než jeho zatím poslední následovník z roku 2018. Připomeňte si test třídveřové verze, který v roce 2001 přinesli kolegové z Auto.cz

24.  7.  2021 | Tomáš Zajíček | 15 příspěvků
První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 54 příspěvků