Po nápaditých akčních favoritech a formanech pokračovala v této chvályhodné tradici i felicia. Největšího přepychu se dočkala rok po premiéře – kůží čalouněným interiérem se pochlubilo jen 3806 vozů. | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Po nápaditých akčních favoritech a formanech pokračovala v této chvályhodné tradici i felicia. Největšího přepychu se dočkala rok po premiéře – kůží čalouněným interiérem se pochlubilo jen 3806 vozů. | Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Palubní deska je stále krásná. Instalace spolujezdcova airbagu znamenala odstranění příruční schránky, vše ale vynahradila přídavná spodní přihrádka. | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Palubní deska je stále krásná. Instalace spolujezdcova airbagu znamenala odstranění příruční schránky, vše ale vynahradila přídavná spodní přihrádka. | Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Než škodovky přešly na značku Grundig, autorádia dodával další německý výrobce Blaupunkt. Vrcholný model Casablanca se k životu probouzel čipovou kartou. | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Než škodovky přešly na značku Grundig, autorádia dodával další německý výrobce Blaupunkt. Vrcholný model Casablanca se k životu probouzel čipovou kartou. | Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Design třináctipalcových litých kol výročního modelu tvůrci ani nemohli vybrat lépe – paprsky připomínají klasické povozy | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Design třináctipalcových litých kol výročního modelu tvůrci ani nemohli vybrat lépe – paprsky připomínají klasické povozy | Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Na dveřních výplních se kůží rozhodně nešetřilo, a to ani na vkusném, pracném a nákladném prošívání | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Na dveřních výplních se kůží rozhodně nešetřilo, a to ani na vkusném, pracném a nákladném prošívání | Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Rozměry sedadel odpovídají malému vozu, potahy jsou několikastupňově vyhřívané, což tehdy byla výsada luxusních aut | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Rozměry sedadel odpovídají malému vozu, potahy jsou několikastupňově vyhřívané, což tehdy byla výsada luxusních aut | Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Výrazné logo někdejší společnosti Laurin & Klement se objevilo nejen na karoserii, ale i na originálních textilních kobercích| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Výrazné logo někdejší společnosti Laurin & Klement se objevilo nejen na karoserii, ale i na originálních textilních kobercích| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Výrazné logo někdejší společnosti Laurin & Klement se objevilo nejen na karoserii, ale i na originálních textilních kobercích| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Výrazné logo někdejší společnosti Laurin & Klement se objevilo nejen na karoserii, ale i na originálních textilních kobercích| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Charakteristický temně modrý metalický lak s perleťovým efektem žádná jiná soudobá škodovka získat nemohla | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Charakteristický temně modrý metalický lak s perleťovým efektem žádná jiná soudobá škodovka získat nemohla | Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Závěsné zařízení pochází z oficiálního příslušenství automobilky| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Závěsné zařízení pochází z oficiálního příslušenství automobilky| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Podobně prestižní prostředí v druhé řadě sedadel vídáme spíše v prémiových limuzínách nejvyšší třídy| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Podobně prestižní prostředí v druhé řadě sedadel vídáme spíše v prémiových limuzínách nejvyšší třídy| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Palubní deska je stále krásná. Instalace spolujezdcova airbagu znamenala odstranění příruční schránky, vše ale vynahradila přídavná spodní přihrádka. | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

Palubní deska je stále krásná. Instalace spolujezdcova airbagu znamenala odstranění příruční schránky, vše ale vynahradila přídavná spodní přihrádka. | Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš

| Škoda Felicia Laurin & Klement | Foto: Jiří Káš

Palubní deska je stále krásná. Instalace spolujezdcova airbagu znamenala odstranění příruční schránky, vše ale vynahradila přídavná spodní přihrádka. | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš
Než škodovky přešly na značku Grundig, autorádia dodával další německý výrobce Blaupunkt. Vrcholný model Casablanca se k životu probouzel čipovou kartou. | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš
Design třináctipalcových litých kol výročního modelu tvůrci ani nemohli vybrat lépe – paprsky připomínají klasické povozy | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš
Na dveřních výplních se kůží rozhodně nešetřilo, a to ani na vkusném, pracném a nákladném prošívání | Škoda Felicia Laurin & Klement Foto: Jiří Káš
30
Fotogalerie

Nejluxusnější Škoda Felicia je dnes velká rarita. O její výbavě se dřív mohlo jen snít

Po nápaditých akčních favoritech a formanech pokračovala v této chvályhodné tradici i felicia. Největšího přepychu se dočkala rok po premiéře – kůží čalouněným interiérem se pochlubilo jen 3806 vozů.

Sté výročí založení si Škoda v roce 1995 připomněla stylově. A přestože její tehdejší nabídku reprezentoval jediný model, úkol zvládla bravurně. Omezenou sérií vzdala hold zakladatelům. Lidový vůz se prezentoval temně modrým metalickým lakem s perleťovým efektem. Vůbec poprvé se sériová škodovka dočkala i lakovaných nárazníků a krytů zrcátek, skvostné byly lité disky v retro designu.

To hlavní ale na zájemce o vlajkovou loď čekalo po otevření dveří. Poprvé v novodobých dějinách se totiž posádka usadila do kožených sedadel! Kůže se stala i hlavním obkladem dveřních výplní. Výbava tomu odpovídala – cestující nebyli ochuzeni o čelní airbagy, elektrické seřizování zrcátek ani vyhřívání sedadel. Navíc je před nechtěným smykem chránilo ABS.

Krásné palubní desce vévodilo špičkové autorádio Blaupunkt Casablanca s šesti paměťmi stanic, přehrávačem kazet a RDS. A především s kódovací přístupovou kartou, která majiteli dodávala na důležitosti. O rok později se tentýž přístroj stal drahým příplatkem u octavií. Řidič nejdražší felicie se dotýkal výhradně kožených segmentů a ještě většího bohatství si užíval v modelu Combi. Ten byl vždy osazen zážehovou šestnáctistovkou z koncernu Volkswagen, krátký hatchback poháněla „jen“ silnější z českých hliníkových třináctistovek.

Oba benzinové motory se chlubily úsporným provozem, což znamená řádově šestilitrovou spotřebu. Škoda že u laurinky nedošlo na posilovač řízení, jenž se v případě motoru 1.6 MPI a vznětového čtyřválce 1.9 D stal standardem až v dalších letech. Bez něj působily parkovací manévry s tak ušlechtilým vozem nedůstojně.

Samostatnou kapitolu představovaly ceny. Jestliže spousta akčních škodovek nebyla určena pro každého, u L&K to platí dvojnásob. Základní sumy hatchbacku startovaly vysoko nad třísettisícovou hranicí, combi se vyšplhalo téměř na 400.000 Kč. Exkluzivita tomu odpovídá – krátkých verzí bylo vyrobeno 1477 a kombíků jen 2329 kusů. A schválně – zkuste si dnes nějaký najít!

Vzorně zachovalý hatchback z fotografií vlastní Václav Zykmund z Plzně. Nejprve ho před čtyřmi lety v klatovské STK oslnilo kombi, ale majitel nechtěl o prodeji slyšet. Po roce se na Vaška konečně usmálo štěstí a v inzerci objevil krásný hatchback. Původní majitelkou byla lékařka, jež za nové auto zaplatila částku 322.000 Kč.

O tom, jak silnému zájmu se Felicie L&K těšily, svědčí historie konkrétního vozu – ze skladu Škody byl vyexpedován 21. listopadu 1995 a už 8. prosince zaregistrován. Možná šlo o velkorysý vánoční dárek… Přestože kožené čalounění se později objevilo i ve fabiích, v případě klasické felicie působí tahle kombinace vznešeněji a už teď jde o jednu z nejvyhledávanějších klasických škodovek.

Neznámá vlajková loď

Verze Laurin & Klement se v případě felicie prezentovala jako limitovaný akční model, jenže Škodovka měla ve stejné době v plánu i luxusní specifikaci „nastálo“. Vlajková loď Felicia SLX měla v roce 1995 nabízet výhradně motor VW 1.6 MPI/55 kW. Samozřejmostí měly být lakované nárazníky a kryty zrcátek, tónovaná skla, zbarvené přístroje s odlišnou barvou ukazatelů, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání nebo alternátor 14 V-70 A.

Laky byly omezeny na odstíny bílá perlová, červená romantická, modrá ledová metalíza a červenofialová metalíza. Mezi příplatky nechyběly airbagy, ABS, litá kola, rádia, imobilizér ani klimatizace. Jenže osud Felicii SLX nepřál – přepychová výbava se na trh nedostala, prvky v ní obsažené ano. První a zároveň poslední škodovka s označením SLX se představila za rok. Octavia SLX se vyráběla od podzimu 1996 do léta 2000, kdy špičková verze vsadila na označení Elegance.

Škoda Felicia Laurin & Klement: Standardní výbava a ceny

  • Exkluzivní metalický lak Indigo s perleťovým efektem
  • Lakované nárazníky a kryty zrcátek
  • 13palcová litá kola
  • Přední mlhovky a ostřikovače světlometů
  • Výklopné střešní okno
  • Tónovaná okenní skla
  • Ozdobné nápisy na sloupcích a dveřích zavazadelníku
  • Centrální zamykání s dálkovým ovládáním
  • Elektrické seřizování zrcátek
  • Kožené čalounění sedaček a výplní dveří
  • Kožený věnec volantu, hlavice řadičky a ruční brzdy
  • Středová konzola
  • Čelní airbagy a ABS
  • Autorádio Blaupunkt Casablanca
  • Elektrické vyhřívání předních sedadel
  • Pro verzi Combi motor 1.6 MPI/55 kW a podélné ližiny
  • Základní ceny v roce 1995:
    - Felicia Laurin & Klement 1.3 OHV/50 kW: 328.700 Kč
    - Felicia Combi Laurin & Klement 1.6 MPI/55 kW: 392.900 Kč

Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 05/2021. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud