Škoda Felicia: jezdí téměř bez problémů (zkušenosti)

Škodu Felicii jsem si pořídil v roce 2000 jako náhradu za auto, které mi zničila opilá paní. V té době se již prodávala i modernější Fabie, ale leasingové podmínky byly na nový model výrazně horší. Zvolil jsem sériový model doplněný paketem Trumf...
Škoda Felicia: jezdí téměř bez problémů (zkušenosti)

... a příplatkovou výbavou (centrální zamykání a alarm s DO, tónovaná okna, přední mlhovky, autorádio Škoda - Verona) s motorizací 1,3 MPI, 50 kW. Cena po jednání s prodejcem byla stanovena na 239 900 korun.

Popis

Škoda Felicia je pětidvéřový hatchback o délce 3883 mm s rozvorem 2450 mm, šířkou 1635 mm a výškou 1365 mm a v době vzniku se tak řadila k nejrozměrnějším vozům dané třídy. Design vozu i jeho facelift je dílem mladoboleslavským, nepřehlédnutelně však vychází z předchůdce (Favorit), kterého navrhlo studio Bertone v Itálii.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Felicia jasně vychází z Favoritu, nicméně je podstatně kulatější.

Motor

Ve Felicíích se v tuzemsku nejvíce prodával starý škodovácký čtyřválec OHV (dle Škody Auto „osvědčený“) o obsahu 1340 cm3 a výkonu 50 kW, kterým disponuje i popisovaný automobil. Motor papírově uděluje vozu slušnou dynamiku (0-100 km/h za 13,5 s), v praxi tuto hodnotu dosáhnete pouze s vatou v uších. Maximum výkonu leží až kolem 5000 ot./min., a to už o sobě osvědčený čtyřválec nejenom že „dává vědět“, ale docela slušně řve. Pokud si chcete uvnitř vozu povídat (k tomuto účelu se hodí spolujezdec), nebo poslouchat rádio, je dobré držet otáčky do 3200 za minutu. Tomu odpovídá také zeleně vyznačené pole na otáčkoměru vymezující úsporný a k motoru šetrný provoz. Průměrná spotřeba se drží kolem 7 litrů na 100 kilometrů.

Mezi známé slabiny motoru se řadí problematické chlazení a zmiňovaná hlučnost, předností je spolehlivost, levné náhradní díly a slušný výkon.

Řízení a jízdní vlastnosti

Na českém trhu nebyl mezi standardní výbavou Felicie posilovač řízení, který vozu citelně chybí v městském provozu. Jeho absence pociťujete především při parkování, kdy na povrch vypluje další slabost Felicií - velký poloměr otáčení. Parkování do řady podélně stojících automobilů je tak zejména pro lepší část lidské populace a pro „kloboučníky“ problematické. Při vyšších rychlostech však absence posilovače zajišťuje dobrý kontakt řidiče s vozovkou. Potěší také dobrý výhled všemi směry a velké pravé zrcátko.

Řadící páka i dráhy po kterých se pohybuje jsou delší, než bývá v současnosti zvykem a také řazení nedosahuje přesnosti moderních automobilů. Spojka naštěstí funguje tak, jak má.

Pýchou Felicíí je účinnost brzd. Jejich nástup je sice pozvolný, ale když vyvinete na brzdový pedál dostatečnou sílu, je Felicia schopna zastavit mnohem dříve, než mnohá za vámi jedoucí vozidla. Motor reaguje bez prodlení i na sešlápnutí plynového pedálu, protože zde není přenos mezi plynem a řídící jednotkou zajištěn elektronicky, ale mechanicky.

V zatáčkách i krizových situacích podvozek dobře drží zvolenou stopu i přes větší náklon vozidla. Pokud přeženete svoji rychlost při nájezdu do zatáčky, chová se vůz nedotáčivě (pomůže ubrání plynu a mírná korekce volantem). Chcete-li nedotáčivost dále eliminovat, vyplatí se pořídit širší pneumatiky než standardně montované s šířkou 165.

Když nasedneme

U novějšího modelu Felicií narazíme na problém hned při odemykání auta. Z Octavie byly přebrány problematické zámky (na otevření stačí šroubovák - viz přehled oprav) lákající nezvané hosty k návštěvě vašeho auta. Dobrá rada tedy zní nenechávat v autě nic na očích. Po usednutí do pohodlných sedaček (pouze délka sedáku i opěradla by pro osoby většího vzrůstu mohla být větší) vás překvapí dostatek prostoru všemi směry, není tedy problém najít vhodnou pozici i bez výškově stavitelného sedadla i volantu (ten je zakotven nezvykle šikmo).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Místa je uvnitř skutečně dostatek. Vadí jen krátká opěradla a sedáky.

Všechny ovladače máte blízko na dosah ruky, nepříjemné je pouze příliš nízko umístěné autorádio. Palubní deska má povedený design a je přehledná, jen plasty by mohly být měkčí. Při zavírání dveří mne příliš netěší kovový zvuk, se kterým se zaklapnou (proti Favoritu je to ale o poznání lepší). Prostoru se na danou třídu nedostává jen cestujícím vpředu, ale i na zadních sedadlech, kam se i po posunutí předního sedadla do krajní zadní polohy vejde osoba vysoká 190 cm. Není to samozřejmě na cestu do Chorvatska, ale při hodinové cestě dotyčný k žádné újmě nepřijde. Pokud není řidič velkého vzrůstu, dá se za ním cestovat opravdu pohodlně. Dostatek prostoru je ve Felicii také pro zavazadla. Objem zavazadelníku je 272 litrů, jeho využitelnost mírně omezují zasahující podběhy kol.

Klepněte pro větší obrázek  Přístrojová deska má sice světlou barvu, kvůli čemuž
se jasného počasí odráží v předním skle, nicméně je ergonomická; vadí jen nízké uložení rádia.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Zavazadlový prostor je na malý hatchback docela slušný.

40 000 km za volantem

Během tří let jsem za volantem Felicie absolvoval 40 000 km převážně v městském a příměstském každodenním provozu. Potvrdily se mi pověsti o její spolehlivosti (viz přehled závad), přitažlivosti pro zloděje i levnosti oprav. Jak jsem se na vlastním laku přesvědčil, i Felice dokázala jako nový vůz vzbudit závist. Naopak nemohu potvrdit to, že by byly problémy s její antikorozní ochranou. Přestože je jasné, že v dnešní době je vetšina nových aut v této třídě o něčem úplně jiném, nemůžu si za tři roky na Felicii stěžovat. Její nástupce je však již vybrán...

Servisní prohlídky - ceny

  • 1500 km (první prohlídka - zdarma)
  • 10500 km (roční prohlídka - 1579 Kč)
  • 18800 km (roční prohlídka - 2218 Kč)
  • 35000 km (roční prohlídka - 2598 Kč)

Závady a opravy

  • 6000 km - přestal vyskakovat levý blinker - výměna ovladače v rámci záruky
  • 8000 km - oprava po pokusu o vykradení (oprava dveří u řidiče, vložka zámku, barva + práce) - 1459 Kč
  • 9000 km - oprava po nehodě (světlo + blinker, nárazník + lak, oprava blatníku + lak, práce) - 9805 Kč
  • 22500 km - spálil se motorek centrálního zamykání v levých zadních dveří - 1484 Kč

Pokud máte Felicii a chcete se podělit se svými zkušenostmi, využijte naší diskuse.

Poznámka: Autor si nepřál být jmenován. Omluvte prosím sníženou kvalitu obrázků.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků