Na nejvzácnější Škodu Felicia se málem zapomnělo. Kráska měla jedinou chybu

Když se v březnu 1998 v Ženevě odhalila Škoda Felicia s novou tváří, sériová auta na osvíceném pódiu nečekaně doplnil také zářivě zlatý koncept Golden Prague, obdařený mnoha neznámými doplňky. Měl jen jedinou chybu – nikdy nedostal šanci na sériovou výrobu.

Začínáme teď: Za devatero horami a devatero řekami se u Ženevského jezera kdysi každoročně konal prestižní a velkolepý autosalon. Toho jara roku 1998 zde Škoda celému světu poprvé představila svoji nejkrásnější dceru Felicii s čerstvě přepudrovanou tváří. Její půvab návštěvníky veletrhu okouzlil natolik, že vedle sériových vozů stojící speciální verzi ve zlaté metalíze nevěnovali o moc více pozornosti než obyčejnějším sestrám. Tím spíše, že dělala přílišné drahoty a nikomu z příchozích se neotevřela. Nechala si přitom honosně říkat Golden Prague, což půvabné cizince ve světle švýcarských refl ektorů přidávalo na urozenosti. Premiéra zlaté škodovky byla navíc trefně načasovaná – Felicia Golden Prague se veřejnosti představila rovných 21 dní po vybojování českého olympijského hokejového zlata v Naganu!

Nejluxusnější Škoda Felicia je dnes velká rarita. O její výbavě se dřív mohlo jen snít

Nejluxusnější Škoda Felicia je dnes velká rarita. O její výbavě se dřív mohlo jen snít

„Chystá se další akční model,“ suše hlásil na adresu studie zmatený dobový motoristický tisk. Odstín laku jak pro vítěze mistrovství světa, dvoubarevná litá kola s pneumatikami 195/50 R 15, dvojité čočky čirých čelních světlometů, zcela zahlazené podélné gumové střešní lišty, aerodynamické stěrače i zrcátka a graficky futuristické zadní svítilny totiž dávaly naději, že někdejší úspěch Felicie Laurin & Klement inspiroval automobilku k postavení další luxusní limitované malé škodovky. Chybělo už jen specifické logo…

Orloj, kůže a hvězdy

Vnitřek byl neméně působivý, potažení palubní desky kůží dvou barev a ve stejném duchu zpracované čalounění si v ničem nezadaly ani s tehdejšími nejdražšími mercedesy. Přístrojový štít navíc připomínal hvězdářské dalekohledy a strop byl posetý horoskopickými znameními. Případné cestující felicia lákala pohodlnými hlavovými opěrkami s motivem pražského staroměst skéhoorloje. Kdo by této nevšední kombinaci odolal! Tak krásnou kabinu tehdy nedokázala nabídnout ani podstatně modernější octavia ve špičkovém stupni SLX, která na opravdu elegantní palubní desku teprve čekala.

Nejluxusnější Škoda Favorit stála víc než nová Felicia. Solitaire je dnes velká rarita

Nejluxusnější Škoda Favorit stála víc než nová Felicia. Solitaire je dnes velká rarita

Síla i bez vlastní síly

Přestože ambice měla Felicia Golden Prague obrovské a designem by si dodnes získala každého, kdo by se jen ocitl v její blízkosti, nesmělost nakonec zvítězila. Sériové role se zlatá malá škodovka nikdy nedočkala, přesto stále budí obdiv. Automobilka si ji totiž hýčká jako jeden z nejvzácnějších exponátů továrního muzea.

Jedinečná felicia sice představuje pouhý výstavní koncept, studie Golden Prague je však plně pojízdná. A jak se od podobně velkolepého projektu očekává, pod kapotou najdeme pouze to nejlepší, co tehdy automobilka dokázala nabídnout: čtyřválec 1.6 MPI s výkonem 55 kW a původem v německém koncernu Volkswagen.

Škoda Fabia Combi Paris šokovala až na druhý pohled. Měla větší vliv, než se zdá

Škoda Fabia Combi Paris šokovala až na druhý pohled. Měla větší vliv, než se zdá

Tenhle neopakovatelný zážitek už z paměti nevymažeme. Stále vzpomínáme na dobové fotky jediné vyrobené Felicie Golden Prague v dobových časopisech a v ruce už svíráme klíček. I jeho moderní oboustranné provedení bylo v Ženevě jednou z novinek sériové felicie. Usedáme do vycizelovaného interiéru, probouzíme motor a vyrážíme na testovací dráhu. Jedna z nejpůsobivějších felicií se kupodivu ovládá velmi snadno, na rozdíl od standardních třináctistovek je totiž vybavena hydraulickým posilovačem řízení. Komfort podvozku netrpí ani zástavbou patnáctipalcových kol, jinak poznáváme notoricky známý základ modelu, s nímž se svého času osobně seznámili snad všichni čeští motoristé.

Nečekané setkání

Jízdní zkoušku jsme vzhledem k unikátnosti vozu tentokrát museli omezit jen na stovky metrů. Vždyť za 23 let stačilo zlaté auto zdolat pouhých 11 kilometrů, a tak mu skóre nesmíme pokazit. Spíše se zasněně kocháme jednotlivými detaily, dotvářejícími úchvatný celek hrdě vyjadřující českou identitu.

Škoda Favorit Komfort byla komfortní za každou cenu. Projeli jsme krásný unikát

Škoda Favorit Komfort byla komfortní za každou cenu. Projeli jsme krásný unikát

Ani si tak nestačíme všimnout, že nás v areálu Škoda Muzea s nostalgickým úsměvem míjí sympatický starší pán. „Hezké auto, což? A to víte, že jsme ho vyrobili jen v jednom jediném kusu?“ zaskočí nás tajuplnou otázkou. Pak že náhody nejsou – právě v okamžiku obdivování jeho díla před námi náhle stojí autor unikátního konceptu Stanislav Cinkl, někdejší šéf montáže prototypů ve škodovácké Česaně. V automobilce působil v této funkci dlouhá léta, od favoritu až po octavii druhé generace. V 69 letech odešel do zasloužené penze, nyní v archivu Škody pomáhá zpracovávat podklady pro tvorbu bohaté historie firmy.

Pan Cinkl tak má dodnes obrovský přehled o všech modelech a konceptech, které zde za uvedenou éru vznikly. A spoustu jich osobně vytvořil. „Chcete o Golden Prague vědět více?“ ptá se a ihned vytáčí telefonní číslo Václava Capoucha, který měl kdysi zlatý projekt na starost. Dozvídáme se, že jeho hlavním úkolem bylo vytvořit speciální dvoubarevná kola s výpletem. „A mně se na tom autě vždycky úplně nejvíce líbily potahy,“ zasní se pan Cinkl, ukazuje na nádherný chronograficko-hvězdářský motiv látky a rovnou nám předává k uchu telefon s příjemným hlasem své bývalé kolegyně Věry Vasické.

Favorit Silver line byl zrozen z blahobytu. Měl 548 zlepšení, přesto jezdil mizerně

Favorit Silver line byl zrozen z blahobytu. Měl 548 zlepšení, přesto jezdil mizerně

„Tehdy se rapidně zlepšovala kvalita škodovek a design nového showcaru Golden Prague měl hrát na českou notu, odpovídat zmíněné Praze. Grafikou jsme pověřili designéry ze Strakonic,“ vzpomíná někdejší specialistka na látky, koberce a později laky nejen akčních škodovek. „Materiály výstavních aut mají sice hrubší strukturu a nesplňují parametry na oděry nebo hořlavost, ale vždy je cítit velká snaha protlačit je až do sériové výroby,“ dodává paní Vasická.

Na závěr malý kvíz: Troufnete si uhodnout, který akční model felicie se nakonec „pražskými“ potahy s totožným vzorem pochlubil…? Malá nápověda – stačí otevřít letošní čtvrté číslo Auto Tipu Klassik!

Luxusní VAZ 2107 stál o trochu více než Škoda Favorit. Překonal ji snad ve všem

Luxusní VAZ 2107 stál o trochu více než Škoda Favorit. Překonal ji snad ve všem

Závěr

Felicia Golden Prague sice dodala zájemcům silné naděje na výjimečnou limitovanou sérii lidového českého auta, přesto automobilka ve zmíněném roce 1998 po mnoha letech vypustila na domácí trh pouze jeden jediný akční model. Jenže tehdy čerstvě zmodernizovaná felicia ani výraznější prodejní podporu nepotřebovala. Přesto si bohatě vybavená akční Felicia Magic získala 3986 zákazníků. Zato v následujícím roce už se s akčními modely opět roztrhl pytel: Trumf, Excellent, Sport line, Color line, Magic, Family, Safe line...

Zvláštnosti Škody Felicia Golden Prague

  • Exkluzivní zlatý metalický lak
  • Projektorové čelní světlomety s čirou optikou
  • Čiré zadní svítilny
  • Odstraněné gumové podélné střešní lišty
  • 15palcová dvoubarevná litá kola s šesti paprsky
  • Vnější zrcátka z Volkswagenu Polo
  • Přístrojový štít s pozadími ukazatelův grafice pražského orloje
  • Dvoubarevný interiér s koženýmčalouněním
  • Potahy sedadel s motivy staroměstského orloje
  • Stropní čalounění a kryt zavazadlového prostoru s motivem znamení zvěrokruhu

Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 07/2021. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

DS 4 je synonymem pařížského luxusu. Už jsme se svezli a máme dobré zprávy

DS 4 PureTech a E-Tense

Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.

včera | David Šprincl | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Vokswagen Arteon R Shooting Brake

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

14.  9.  2021 | Richard Herbich | 35 příspěvků
Poprvé za volantem nové Dacie Duster: Opět se vyplatilo poslouchat zákazníky

Dacia Duster TCe 130 EDC

Nové funkce, automatická převodovka, lepší interiér. Facelift dokazuje, že skvělá Dacia Duster může být ještě lepší.

12.  9.  2021 | Vladimír Kadera | 35 příspěvků