Škoda Favorit: za levný peníz (bazar)

Škoda Favorit, vč. verze kombi označované Forman, patří mezi nejoblíbenější levné ojetiny. Na trhu jich je doslova nadbytek, ceny začínají už u desetitisícové hranice. Výhodou je levný servis a nenáročný provoz.
Škoda Favorit: za levný peníz (bazar)
Seznam kapitol
  1. Historie Favoritu, testovaný model
  2. Design, palubka, místo vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
  3. Motor, jízdní vlastnosti, hodnocení, parametry

Škoda Favorit, následník dlouhá léta vyráběných modelů 105, 120, 125 a 130, spatřil světlo českého trhu v roce 1988. Oproti starým škodovkám měl motor vpředu a pohon kol přední nápravy, kombinace u modelů této značky dlouho předtím nevídaná. Díky přesunu motoru pod přední kapotu se podstatně zvýšila užitná hodnota, zavazadlový prostor byl nejen lépe přístupný, ale díky možnosti sklopit zadní sedadla také daleko lépe využitelný. Není proto divu, že se verze kombi - Forman - stala oblíbenou pro možnost změnit rodinný vůz v dodávku. Zadní sedadla je totiž možné zcela odklopit včetně sedáků, takže vznikne ideální rovná plocha. Tuto vlastnost zachovává i Felicia, která přišla na trh v roce 1994.

Začalo to v roce 1982

Historie Favoritu začíná v roce 1982, kdy vláda rozhodla o výrobě nového vozu. Tento úkol byl na české poměry hodně náročný, projekt se musel potýkat s centrálně řízenou ekonomikou, zestátněným hospodářstvím a těžkopádnou byrokracií. Dokončení vývoje vozu bylo naplánovano na polovinu roku 1985, v roce 1987 se měl vůz začít vyrábět. Ohledně designu se mladoboleslavští obrátili na italské studio Bertone, které navrhlo karoserii včetně interiéru vozu. Mnohé detaily se do výroby nakonec nedostaly, protože mnohá technická omezení našich podniků nebylo možné obejít; proto má Favorit např. tak velké světlomety. Během dvou let vznikl funkční prototyp, počítalo se nejen s hatchbackem a kombi, ale také sedanem, kupé a pickupem. Do výroby se nakonec sedan a kupé nedostaly.

Premiéra konečné podoby Favoritu se odehrála na sklonku léta 1987, plán byl tedy dodržen jen s malým zpožděním; výroba začala nabíhat během roku 1988. Pod kapotou měl Favorit (označen 136L) pouze jediný motor, 1.3 46 kW (při 5 000 ot. a točivém momentu 100 Nm/3 000 ot.), který technicky vycházel z agregátu Škody 130. Automobilka totiž neměla potřebné finance na investici do nové motorárny. Starý motor byl alespoň přepracován tak, aby se zvýšila jeho životnost, mohl používat bezolovnaté palivo a měl nižší emise. Není tajemstvím, že motor s drobnými úpravami (vstřikování, katalyzátor, nižší hlučnost, převrtání na vyšší objem apod.) vydržel v nabídce Škody až do roku 2002, kdy byl ukončen jeho život v modelu Fabia. Nyní je nahrazen tříválcovým agregátem 1.2 HTP ve výkonových verzích 40 a 47 kW s dvěma a čtyřmi ventily na válec.

Přichází Volkswagen

V roce 1990 bylo představeno kombi Forman, o rok později pickup. Kromě běžných starostí s náběhem výroby nových modelů musela automobilka řešit problémy s vlastní existencí. Chyběla moderní lakovna, lisovna, továrna používala zastaralou technologii výroby. Rovněž se řešilo i zadlužení, náběh výroby Favoritu totiž přišel na 2,5 miliardy korun, což byly tehdy poněkud jiné peníze než dnes. Favorit se sice exportoval do zahraničí, ale uspět na nově otevřeném trhu bylo velmi těžké. Bylo proto nutné najít stragetického partnera. Ten byl nakonec nalezen v německém Volkswagenu, který slíbil zachovat výrobu Favoritů a postupně se zaměřit na jeho inovaci. Volkswagen rovněž slíbil, že Škoda bude rovnocenným partnerem a nebude s ní jednáno direktivně. Nový majitel také plánoval investovat do nové motorárny, kde by se vyráběly motory i pro jiné vozy koncernu; smlouva byla podepsána na začátku jara 1991. Postupně byla zvyšována kvalita a produktivita práce.

Dvě modernizace

V roce 1990 byl přepracován původní motor, byla zvýšena jeho spolehlivost a nepatrně snížen výkon na 43 kW (při 5 000 ot. a točivého momentu 94 Nm/3 000 ot.). Zatímco původní Favority se označovaly 136, od roku 1990 dostaly číslo 135. Novinkou byla lepší sedadla s anatomičtějším tvarováním či přední mlhovky. V roce 1991 přibyl do sortimentu Forman, Pickup a Praktik (zaslepená zadní okna, přepážka, vyjmuté zadní sedačky). V dubnu 1992 dostal Favorit modernizaci, použity byly už některé komponenty z produkce VW jako lepší brzdy, byla vylepšena pasivní bezpečnost (výztuhy dveří) a zlepšila se i celková kvalita výroby. Model 135L dostal neřízený katalyzátor, výkon klesl na 42 kW.

Následovala rozsáhlejší modernizace v roce 1993, kdy byl vylepšen motor o vstřikování benzínu. Výkon třináctistovky činil 40 kW (94 Nm), nová verze s výkonem 50 kW (105 Nm) měla však stále karburátor;  všechny modely bez výjimky ale dostaly lepší třícestný řízený katalyzátor. Upravena byla přední maska, zlepšila se aerodynamika, interiér dostal antracitovou barvu místo původní hnědé aj. Místo výbav L a LS se objevily LX a GLX, na přání bylo možné pořídit i centrální zamykání, alarm či střešní okno. Na začátku roku 1994 dostal i motor 1.3 50 kW vstřikování paliva, točivý moment ale poklesl na 100 Nm. V nabídce se objevil nově Forman Plus (Van Plus), který měl přidánu plastovou nádstavbu. V posledních letech chtěla Škoda přesvědčit zákazníky ke koupi Favoritu/Formana několika různými akčními modely jako Green Line, Silver Line, Black Line, Comfort, Solitaire aj.

Výroba Favoritu byla ukončena v roce 1994, kdy byl nahrazen podstatně modernější Felicií, Forman se pak vyráběl do roku 1995, kdy přišla Felicia kombi. Nutno dodat, že Favorit a odvozené verze nikdy neměly výbavu jako přední airbagy, nastavitelný volant, nastavitelné sedačky, posilovač řízení, klimatizaci či okna v elektrice (i když ta byla dle mých informací dostupná v některých akčních modelech). S tím je nutné při nákupu ojetiny počítat, dostáváte skutečně jen holý vůz bez ničeho, snad jen s centrálem a případně dodělaným dálkovým oládáním a střešním oknem, částečně nahrazujícím chybějící klimu. Vzhledem ke stáří vozu - ty nejmladší mají deset let - je nutné počítat s „drobnými“ problémy. Vůz má nejčastěji potíže s korozí, zejména lemů blatníků, pátých dveří a především prahů. Sedačky budou prosezené, čepy opotřebované, špatné může být i těsnění hlav motorů, tekoucí vana oleje či topení. Po koupi je běžně nutno výměnit tlumiče, spojku a případně repasovat/výměnit převodovku. Výhodou je ale snadná dostupnost a hlavně nízká cena náhradních dílů, takže případné opravy by neměly být problém. 

Favorit z Auto ESA

K otestování nám byl nabídnut autobazerem Auto ESA model po modernizaci v roce 1993. Od staršího provedení se lišil zejména tmavým provedením interiéru a motorem se vstřikem benzínu a výkonem 40 kW. Najeto měl 129 tisíc km a hned na první pohled bylo patrné, že je ve velmi dobrém stavu; takřka žádní koroze, interiér zachovalý, sedadla málo prosezená. Pravděpodobně garážovaný kousek, na Favoritu a Felicii je okamžitě znát, zda auto stojí venku nebo zda ho majitel schovává pod střechu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední masce dominují velké světlomety, nárazníky jsou plastové --- Z profilu je Favorit docela vyvážený, tvary jsou ale hodně hranaté

V současné době se ceny ojetin pohybují od nějakých deseti patnácti tisíc, nejdražšího Favorita pořídíte za cca 60-70 tisíc korun dle toho, v jakém je stavu a jak je starý. Počítejte ale s tím, že vozy obecně lépe vypadají, než jaké skutečně jsou „uvnitř“. Po podrobnějším prozkoumání jsem na testovaném voze odhalil závady jako úvolněný úchyt pásu řidiče, uvolněné zpětné zrcátko, které nedrželo v nastavené poloze, uvolněné sedadlo řidiče, chyběl levý úchyt krytu zavazadlového prostoru. Naštěstí to není nic, co by se nedalo snadno opravit. Mé laické oko ale také rozeznalo opotřebované přední tlumiče, které si žádaly výměnu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Plasty sahají až k registrační značce, světla nejsou sdružená, ale samostatná a jsou mezi nimi docela velké spáry

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie Favoritu, testovaný model
  2. Design, palubka, místo vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
  3. Motor, jízdní vlastnosti, hodnocení, parametry

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků