Nejpřitažlivější škodovka z počátku 90. let nepopírala sportovní talent. Vyniknout ho však nechala jen v designu, a to jen 3001 vyrobených kusů. Výkonově sice nikoho neuchvátila, ale dodnes vypadá... prostě úžasně!
Než se první novodobá škodovka s motorem vpředu a pohonem přední nápravy podrobila poslední, radikální modernizaci, snažila se lovit zákazníky prvními akčními modely. Nejvýraznější se představil v roce 1992 pod působivým jménem Sport line.
Přestože vůz pod kapotou nadále ukrýval slabou třináctistovku OHV o výkonu 43 kilowattů a točivém momentu 94 N.m, dosahující maximálních 140 km/h, zvenčí nepopřel ambice vzdorovat mnohem dražší konkurenci. Vždyť na německém trhu stála Škoda Favorit Sport line 16.950 marek. Ani v zanikajícím Československu nebyl reprezentativně působící sport line laciný - prodával se za „akčních“ 189.900 Kčs.
Jeho kouzlo spočívalo v křiklavě červeném laku, který jiná škodovka mít nemohla, a rozšířené výbavě. Už samotná limitka vycházela z dražšího stupně LS, k němuž přidávala další prvky. Celková konfigurace Sport line znamenala proti stejně dovybavenému LS úsporu deseti tisíc korun. Jenže takový rozdíl byl v pořizovací ceně nového auta nepatrný. Šlo spíše o zvýšení image favoritu, který po otevření západních hranic čelil novým soupeřům.
Tři dekády po produkční kariéře udělaly z favoritu zboží vyhledávané sběrateli, což pro limitované akční modely platí obzvlášť. V případě atraktivní specifi kace Sport line dodnes známe tři zachovalé kusy, žádný z majitelů se však tohoto klenotu nechce vzdát. Za poslední rok jsme v inzerci objevili pouze jediný vůz na prodej, šlo však o zpustošený vrak s vyhlídkami rozřezání na náhradní díly
Automobil na snímcích pochází ze sbírky Retroautomuzea ve Strnadicích na Benešovsku, přímo v expozici ho však nenajdete. Auto je dodnes v provozu, přestože za tři desetiletí nezdolalo ani šedesát tisíc kilometrů. Stav je unikátně původní, originální tovární úpravu se žádný kutil naštěstí nikdy nepokusil „vylepšovat“. Zvenčí ani uvnitř se přitom vůbec nechce věřit, že základem je tentýž holobyt jménem Favorit, který veleskromná československá veřejnost v roce 1987 neskrývaně obdivovala.
Mezi tónovanými okenními skly se skví černé polepy sloupků, vůz obouvá paprsková litá kola. Vzadu se třpytí kouřové zadní svítilny a mezi ně vlepený reflexní pás. Přední reflektory doplňují ostřikovače, mlhovky, boky karoserie upoutají ochrannými lištami, a především auto září nádherným červeným lakem. Pět let předtím se pracujícím, pro něž se chystal ekonomický Favorit 115 S, o tomhle blahobytu ani nezdálo. Koncert atraktivity rozehrává centrálně odemykatelný interiér s pestrými dveřními výplněmi a rádiem Blaupunkt Boston.
Škoda že nedošlo na sportovní hlavici řadičky, barevný přístrojový štít nebo jiná vyjádření individualizace. Těchto prvků se dočkala až o sedm let později stejně výjimečná Felicia Sport line. Jenže to už je jiný příběh.
Škoda Favorit Sport line: Nadstandardní výbava
- speciální lak - červeň Sport line
- zadní spoiler
- nápisy na zadním sloupku a ozdobné dveřní lišty
- 13palcové hliníkové disky kol
- přední mlhovky s ochrannou mřížkou
- kouřové zadní svítilny a středový reflexní panel
- boční lišty a černá fólie na středním sloupku
- výfuková koncovka
- centrální zamykání
- rádio Blaupunkt Boston
- specifické potahy sedadel a dveřních výplní
- uzamykatelná příruční schránka
- oranžové ukazatele kontrolních přístrojů
- ostřikovače světlometů
Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 02/2021. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.