Škoda Favorit přiměla Čechy stát fronty i spát venku. Ani vysoká cena jim nevadila

Humbuk po příchodu Škody Favorit si možná ještě někteří z vás pamatují. Měli jsme vzácnou příležitost krátce porovnat hned dva kousky v muzejním stavu. Jak dnes více než třicet let stará auta jezdí?

Nejdůležitější motoristickou událostí konce 80. let se stala premiéra dlouho očekávané nové škodovky s moderním pohonem předních kol a motorem po mnoha desetiletích opět uloženým vpředu. Od jara až do podzimu 1987 se lidem postupně odhalovala v detailech, aby se v září konečně v plné kráse předvedla na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Tehdy přitom ještě neměla ani jméno a vystačila si s prostým označením 781.136 Lux.

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Koncem následující sezony se Škoda Favorit konečně rozjela k prvním zákazníkům, kterými byly nejprve výhradně socialistické organizace. Do mototechny se favorit dostal až počátkem jara 1989, kdy nechvalně proslul především dlouhými frontami na pořadníky, potupným nocováním zákazníků před prodejnami a organizací vedenou samosprávami.

Cena 84.600 Kčs za chudou základní verzi 136 L sice nebyla nikterak lidová, přesto se národ o nový vůz div nevymlátil. Na podstatně lepší úrovni však byl prodej vyvoleným majitelům valutových kont v tuzexu. Jenže tam se favorit objevil o něco později. To už byla k dispozici nejen úspornější varianta 135 L, ale i luxusnější verze LS. Prozradí ji přední nárazník s integrovanými mlhovkami, otáčkoměr, zadní stěrač, obklad podokenních interiérových plechů nebo kvalitněji tvarovaná přední sedadla s hodnotnějším potahem.

Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila teprve nedávno. Našly se jasné důkazy

Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila teprve nedávno. Našly se jasné důkazy

Za vrcholný model se připlácelo 4500 korun. Na tehdejší dobu to u Škodovky znamenalo nevídaných 89.100 Kčs. A to se ještě automobilka vyvíjela sedan, na nějž nakonec nedošlo, a prostorné kombi, které místo původně zamýšleného označení Tourist nakonec získalo označení Forman.

O design karoserie se postaral věhlasný italský mistr Nuccio Bertone, pár let předtím proslulý třeba návrhem Citroënu BX. Není divu, že se tyto vozy v některých detailech vzájemně dost podobají. Přestože se za volantem favoritu cítíme proti stodvacítkám jako v mnohem modernějším autě, z interiéru čiší mnohem větší snaha o úspory nákladů. Místa je však pro čtyři cestující dostatek a chválíme i standardní hlavové opěrky v obou řadách sedadel.

První Škoda Fabia byla příšerně drahá. Dnes má 20 let a zvolna se stává klasikou

První Škoda Fabia byla příšerně drahá. Dnes má 20 let a zvolna se stává klasikou

A proč jsou na našich fotografiích favority dva? Máme totiž štěstí - Retroautomuzeum ve Strnadicích nám nečekaně přistavilo k porovnání hned obě verze pohonných jednotek původního favoritu. Proti výchozí specifikaci 136 L sice modernější varianta 135 L výkonnostně zaostává (43 vs. 46 kW), zato se chlubí zkrácenými převody, a především schopností spalovat benzin nižšího oktanového čísla 91.

Slabší model se představil koncem léta 1989 jako novinka modelového ročníku 1990, tenkrát ještě coby nečekaný první přírůstek Škodovky do nové, kapitalistické éry. Varianta 135 L však nebyla naplánována jako rozšíření nabídky, ale postupná náhrada původního typu 136 L. Po silnějším Favoritu 136 L se ale nikomu nestýskalo, neboť úpravu pohonné jednotky na silnici téměř nikdo nepoznal.

Škoda 130 RS typ 739 vypadala šeredně. Přineslo jí to však zajímavé výhody

Škoda 130 RS typ 739 vypadala šeredně. Přineslo jí to však zajímavé výhody

Při otočení klíčku v zapalování vyloudí startér obou favoritů totožný zvuk podobný zažehnutí zápalky a čtyřválec pod přední kapotou se probudí za typické hliníkové symfonie. V provozu si favorit zaslouží jedničku z chování, náklony karoserie v zatáčkách zvládá v rámci dobového žánru obstojně a příjemný pocit máme rovněž z poddajného pérování. Když se zaposloucháme do odhlučnění motoru, umístili bychom favorit vysoko nad uřvanou stodvacítku, tichostí překonával dokonce i dosavadní etalon – téměř stoicky klidné kupé Rapid z Kvasin.

V oblasti bezpečnosti nás však Škoda Favorit nijak nepřesvědčuje, konstruktéři se při stavbě karoserie zaměřili především na co největší vnitřní prostor a aerodynamiku. Vůz tak působí až příliš papírovým dojmem, navíc některé detaily kabiny vypadají i proti stodvacítkám ošizeně. Vše zmíněné ale částečně vyřešila až pod dohledem koncernu Volkswagen velká modernizace pro modelový ročník 1993, která vedle dveřních výztuh přinesla mnohem elegantnější interiér i další změny - favorit se v dobových reklamách pyšnil více než pěti stovkami úprav.

Znáte Škodu 1100 OHC Coupé? Vypadala světově, potopily ji však zbytečné chyby

Znáte Škodu 1100 OHC Coupé? Vypadala světově, potopily ji však zbytečné chyby

Když se zaměříme na původní spartánskou verzi z roku 1989, musíme uznat, že nová škodovka s pohonem předních kol se vývojářům i designérům opravdu povedla. Favorit sice nebyl nikdy luxusní, a už vůbec ne dokonalý, ale své poslání splnil. Stejně jako nástupce Felicia se stal v počtu prodaných kusů milionářem. Navíc se mu povedlo nečekané - na rozdíl od mnoha jiných produktů ze socialistické éry si dokázal zajistit značný úspěch i v nové době. Své automobilce tak pomohl úspěšně přežít nelehkou dobu agresivní konkurence ze Západu a později i Dálného východu. A za to si zaslouží velkou poklonu!

Proč se zrodila číselně nižší verze?

Škoda Favorit 135 L se představila na podzim 1989, tedy už pouhý rok po zahájení prodeje modelu 136 L. Důvodem pro nezvykle brzké zavedení nového modelu bylo především splnění emisního limitu EHK 15.05. Postarat se o přípravu směsi paliva nově dostal za úkol modifikovaný karburátor Pierburg 2 E 3 s přidržovačem škrticí klapky, jenž zajistil její pozvolné, nikoli okamžité přivírání při ubrání plynu. Další modifikaci představovala recirkulace výfukových plynů, zajišťující snížení obsahu dusíku ve spalinách.

Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Důležitý přínos modernizace motoru favoritu spočíval rovněž v zavedení víceparametrického zapalování. Mikropočítač měl v paměti zakódováno pole předstihů zapalování a pro jednotlivé režimy zatížení pohonné jednotky, čímž zároveň odpadla veškerá regulace v rozdělovači. Ten se tak nově stal pouhým distributorem.

Tragická nehoda, nebo vražda? Otec Škody Octavia zemřel za podivných okolností

Tragická nehoda, nebo vražda? Otec Škody Octavia zemřel za podivných okolností

Vývoj ekologičtějšího Favoritu 135 byl nutností už kvůli tomu, že nový evropský emisní předpis od roku 1991 musely povinně splňovat všechny nové automobily na trhu starého kontinentu. A jak už to tak chodí, nové nemusí znamenat po všech stránkách lepší – starší Favorit 136 L se totiž chlubil dostupnější cenou, menší spotřebou benzinu a také snáze opravitelnou technikou. Motor novinky už šlo totiž seřídit pouze s použitím speciálního zařízení.

Škoda Favorit 136 L (135 L): Základní technická data a cena
Motor Zážehový čtyřválec
Zdvihový objem [cm3] 1289
Největší výkon [kW/min] 46(43)/5000
Točivý moment [N.m/min]  100(94)/3000
Kompresní poměr 9,7 : 1 (8,8 : 1)
Převodovka 5M
Brzdy přední kotoučové, zadní bubnové
Rozvor [mm] 2450
Vnější rozměry [mm] 3815 x 1620 x 1415
Max. rychlost [km/h] 150
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,0 (15,0)
Cena v roce 1989 [Kč] 84.600 

Článek vyšel v časopisu Auto Tip Klassik. Aktuální vydání si můžete objednat na ikiosek.cz. 

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Za volantem Škody Octavia RS Combi 2.0 TSI: Kabel nechte Bruselu, berte tuhle!

Škoda Octavia RS Combi 2.0 TSI

Vyzkoušeli jsme Škodu Octavia RS. Tu správnou Škodu Octavia RS. A tady je pár důvodů, proč byste se měli zajímat právě o verzi, o které si dnes budeme povídat.

včera | Jan Mička | 65 příspěvků
Za volantem Škody Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): To nejlepší z Mladé Boleslavi?

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

S novou Škodou Octavia Scout jsme poprvé jezdili už v pondělí, o dojmy se však můžeme podělit až teď. Jak jezdí s nejsilnějším a v současnosti jediným dostupným motorem v Česku?

3.  12.  2020 | Jan Mička | 106 příspěvků
TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků