Škoda Favorit: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

Zavzpomínejte s námi na dobu těsně po převratu v roce 1989, kdy se konečně naplno rozbíhala distribuce pro značku Škoda přelomového modelu Favorit, který ukončil dekády trvající éru vozů s motorem vzadu.

Náročné začátky

Byl to po dlouhých letech první alespoň koncepčně moderní automobil z Mladé Boleslavi, který se na začátku devadesátých let stal vstupenkou Škodovky pod křídla koncernu VW Group. Vývoj modelu Škoda 781 byl oficiálně zahájen již v roce 1983, přičemž 1. června téhož roku byla podepsána smlouva s karosářem Nucciem Bertonem, jehož úkolem bylo dát novému vozu tvar.

Zajímavosti | Retro | Bezpečnost | Škoda | Fascinace | Cestování | Škoda Rapid

Škoda 105/120/130 a Rapid: modelová řada v roce 1985

Komunistický aparát ČSSR stanovil, že vůz má vstoupit do sériové výroby do dvou a půl let od zadání úkolu, a to v nové továrně. To by tehdy byl prakticky nemožný termín i pro renomované západoevropské značky, což se v případě Favoritu v podmínkách centrálně řízené ekonomiky nakonec více než potvrdilo. Do čela vývoje byl jmenován ing. Petr Hrdlička, jemuž se pouze jeho enormní pracovitostí podařilo zbavit stigmatu svého otce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér modelu Škoda Favorit ve výbavovém stupni L

Ing. Karel Hrdlička byl přitom jednou z hlavních postav Škodovky (ASAP) ve třicátých letech a ačkoli nešlo o žádného nacistu, vydržel v čele ASAPu i v prvních letech války. Jako členu zednářské lóže a Sokola mu však hrozilo kromě vyhazovu v roce 1941 také vězení, nicméně při domovní prohlídce jej zřejmě zachránila fotografie z berlínského autosalonu v roce 1939. Na ní byl Hrdlička zachycen v rozhovoru s Adolfem Hitlerem nad podvozkem Popularu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
O vzhled Favoritu se postaral Nuccio Bertone

Karel Hrdlička pod tlakem zdůvodněným zejména „pomalou germanizací“ mladoboleslavské továrny na sklonku roku 1941 sám odstoupil. Po válce odmítl vstoupit do KSČ, takže se mu dveře k návratu do mladoboleslavské automobilky definitivně uzavřely. Špatný kádrový profil pak škodil i jeho synu Petrovi, který se přes různé pozice od učně po asistenta v ÚVMV nakonec propracoval k průmyslovce i titulu inženýra na ČVUT.

Pozdě, ale přece

V oteplující se atmosféře sklonku šedesátých let získal Petr Hrdlička také titul CSc. a v roce 1983 přešel z ÚVMV do AZNP, kde jako šéfkonstruktér projektu Škoda 781 (Favorit) působil až do roku 1990, kdy pro neshody s vedením odešel. Stal se pak členem týmu hledajícího pro AZNP strategického zahraničního partnera. Bez zajímavosti není, že syn Petra Hrdličky Martin byl v dubnu roku 2010 jmenován šéfem vývoje motorů ve Škodě Auto.

Testy | Škoda

Škoda Favorit 135 LS LPG: lákavá láce (test)

Ale zpět k Favoritu. Jeho příprava vázla hlavně z důvodu neochoty politických struktur vyhovovat konstrukčnímu týmu v jeho požadavcích na přípravu nových dílů a skupin pro vůz pro Škodovku do té doby zcela nové koncepce a kdo ví, jak by to nebýt neústupnosti ing. Petra Hrdličky s Favoritem nakonec dopadlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
U škodovky si na svém Favoritu cenili především moderní koncepce a jízdních vlastností

Škoda Favorit tak slavila svoji premiéru až na brněnském Strojírenském veletrhu v roce 1987, ale výroba (nejprve ve Vrchlabí a posléze i v Mladé Boleslavi) nabíhala až v průběhu roku následujícího. Vozy byly však zatím dodávány pouze státním institucím, aby se v provozu a bez pozornosti veřejnosti podařilo vyladit  nedostatky, první občané se nové škodovky dočkali až na sklonku roku 1988.

Zajímavosti | Video | Škoda

Škoda Favorit v testu slavného Top Gearu z roku 1989 (video)

Dodávky však vázly a legendárním jevem se staly spacákové fronty před Mototechnami. Výrazným faceliftem Favorit prošel až v roce 1993 (to již pod taktovkou VW Group) a na základě Favoritu pak vznikla řada Felicia. Výbavové stupně byly jen dva, označení L a LS bylo po faceliftu změněno na LX/GLX, přičemž výrobce již od počátku připravoval nejrůznější akční série. Vozů Favorit se včetně kombíků Forman a Pick-up do roku 1995 vyrobilo více než milion kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Schéma řešení podvozku a soustavy Ecotronik s elektronicky řízeným karburátorenm

Prospekt

Propagační katalog, z něhož pocházejí přiložené snímky, zřejmě nebude mnohým z čtenářů neznámý, ale stejně věříme, že vás tento výlet do minulosti potěší. Prospekt vydala mladoboleslavská Škoda v roce 1990, vznikl v pražské agentuře Merkur a vytištěn byl děčínským státním podnikem Graftisk.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Obálka katalogu k modelu Škoda Favorit z roku 1990

V barevném katalogu formátu A4 jsou fotografie výhradně základního modelu s výbavou L s výjimkou snímku typu LS, na němž jsou zobrazeny kufry v zavazadlovém prostoru. Najdete zde také legendární průhledové kresby pana Dufka a snímky příplatkové výbavy včetně tažného zařízení, otáčkoměru, mlhovek, střešního okna nebo uzamykatelné schránky před spolujezdcem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přehled standardní a příplatkové výbavy dnes působí poněkud komicky

Ačkoli se představitelé škodovky nezdráhali srovnávat svůj model Favorit s vozy Ford Escort nebo VW Golf, byla to třeba zrovna právě výbava, co v porovnání s konkurencí zaostávalo. V tomto prospektu najdeme přehled základních a příplatkových výbavových prvků nejen standardních verzí L a LS, ale také dvoumístných Praktiků včetně varianty pro službu v požárních sborech.

Základní modely 135 a 136 dosahovaly výkonu 58 koní (43 kW), resp. 63 koní (46 kW), přičemž ten silnější jezdil na tehdejší dražší benzín Super (o.č. 95). Právě výkonnější verze byly paradoxně nejhospodárnější a nejrychlejší, a to se v technických údajích objevily také hlavně na export zaměřené modely 135 Le a 135 Li.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Koncepce s motorem vpředu napříč přinesla větší a variabilnější prostor pro zavazadla
 

Typ Favorit 135 Le disponoval soustavou Ecotronik s elektronicky řízeným karburátorem a neřízeným katalyzátorem, jehož ladění se stalo mezi tehdejšími servisními techniky noční můrou. Model 135 Li měl kromě katalyzátoru také jednobodové nepřímé vstřikování a stálý převod zkrácený ze standardních 3,895 na 4,167. Verze Le a Li však i přes všechny vymoženosti byly v rámci nabídky Favoritu nejen nejpomalejší a nejlínější, ale také nejžíznivější…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nabídka verzí a technické údaje

Ano, byly zde také verze Forman, Pick-up a řada dalších variant včetně faceliftů a akčních edicí, ale k nim se pohledem do dobových prospektů vrátíme zase někdy příště.

Předchozí KAPITOLY Následující
Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2010
Stav: 116 770 km
Cena: 195 000 Kč
Škoda Octavia III 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 105 705 km
Cena: 299 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků