Při testu historicky prvního akčního modelu Škody Favorit jsme sjezdili silnice jeho rodného kraje. Při té příležitosti jsme v Sukoradech navštívili Zdeňka Jandu. Foto: David Rajdl

Při testu historicky prvního akčního modelu Škody Favorit jsme sjezdili silnice jeho rodného kraje. Při té příležitosti jsme v Sukoradech navštívili Zdeňka Jandu. | Foto: David Rajdl

Mistr Cimbu, jak mu přezdívají všichni příznivci profesionálního chiptuningu, totiž kdysi pracoval ve vývoji Škodovky v nedaleké mladoboleslavské Česaně a právě favorit zná už od kolébky. Foto: David Rajdl

Mistr Cimbu, jak mu přezdívají všichni příznivci profesionálního chiptuningu, totiž kdysi pracoval ve vývoji Škodovky v nedaleké mladoboleslavské Česaně a právě favorit zná už od kolébky. | Foto: David Rajdl

Na místních cestách nám proto nyní ukáže, jak favorit skutečně jezdí! Foto: David Rajdl

Na místních cestách nám proto nyní ukáže, jak favorit skutečně jezdí! | Foto: David Rajdl

Za chvíli už letíme v rallyeovém tempu mezi alejemi na uzavřené trati a Zdeněk je konečně spokojený. Foto: David Rajdl

Za chvíli už letíme v rallyeovém tempu mezi alejemi na uzavřené trati a Zdeněk je konečně spokojený. | Foto: David Rajdl

Spolu s litými koly patřily mezi standardní doplňky modelu Komfort rovněž boční ochranné lišty a nepřehlédnutelné zadní křídlo Foto: David Rajdl

Spolu s litými koly patřily mezi standardní doplňky modelu Komfort rovněž boční ochranné lišty a nepřehlédnutelné zadní křídlo | Foto: David Rajdl

Škodovka se stala oficiálním sponzorem českého týmu na letní olympiádě v Barceloně. Proto její aktivitu připomínala samolepka na zadním okně škodovek roku výroby 1992. Foto: David Rajdl

Škodovka se stala oficiálním sponzorem českého týmu na letní olympiádě v Barceloně. Proto její aktivitu připomínala samolepka na zadním okně škodovek roku výroby 1992. | Foto: David Rajdl

Hrdý štítek na dveřích zavazadelníku prozrazuje základ akční specifikace v luxusnější verzi LS Foto: David Rajdl

Hrdý štítek na dveřích zavazadelníku prozrazuje základ akční specifikace v luxusnější verzi LS | Foto: David Rajdl

 Foto: David Rajdl

| Foto: David Rajdl

Dvoubarevná hranatá palubní deska s původním volantem příliš krásy nepobrala, ergonomicky se však povedla na jedničku  Foto: David Rajdl

Dvoubarevná hranatá palubní deska s původním volantem příliš krásy nepobrala, ergonomicky se však povedla na jedničku  | Foto: David Rajdl

Možnosti nastavení řidičova pracoviště se kromě podélného posuvu sedačky nenabízejí v podstatě žádné, prostor je však vzhledem k tržní kategorii vozu velkorysý Foto: David Rajdl

Možnosti nastavení řidičova pracoviště se kromě podélného posuvu sedačky nenabízejí v podstatě žádné, prostor je však vzhledem k tržní kategorii vozu velkorysý | Foto: David Rajdl

Vnější zrcátka se ještě počátkem 90. let nechlubila nijak propracovaným vypoulením, a proto si vozy majitelé často vylepšovali samolepicím příslušenstvím

Vnější zrcátka se ještě počátkem 90. let nechlubila nijak propracovaným vypoulením, a proto si vozy majitelé často vylepšovali samolepicím příslušenstvím

Akční modely se od běžných favoritů často odlišovaly hezčími potahovými materiály a barevnějšími interiéry Foto: David Rajdl

Akční modely se od běžných favoritů často odlišovaly hezčími potahovými materiály a barevnějšími interiéry | Foto: David Rajdl

Na rozdíl od pozdější felicie bývaly ovládací páčky favoritu na sloupku volantu na pohled i dotyk značně chatrné Foto: David Rajdl

Na rozdíl od pozdější felicie bývaly ovládací páčky favoritu na sloupku volantu na pohled i dotyk značně chatrné | Foto: David Rajdl

Původní monochromatický displej palubních digitálních hodin využíval černé číslice s osvětleným pozadím Foto: David Rajdl

Původní monochromatický displej palubních digitálních hodin využíval černé číslice s osvětleným pozadím | Foto: David Rajdl

Příruční schránka před spolujezdcem sice zatím není uzamykatelná, ale víko odklápí nahoru teleskopická vzpěra Foto: David Rajdl

Příruční schránka před spolujezdcem sice zatím není uzamykatelná, ale víko odklápí nahoru teleskopická vzpěra | Foto: David Rajdl

Tento zásobník na magnetofonové kazety sice nepatřil mezi originální příslušenství, což prozrazuje třeba holý šroub navrtaný do středového tunelu, ale podobné detaily k žánru klasických auto prostě patří… Foto: David Rajdl

Tento zásobník na magnetofonové kazety sice nepatřil mezi originální příslušenství, což prozrazuje třeba holý šroub navrtaný do středového tunelu, ale podobné detaily k žánru klasických auto prostě patří… | Foto: David Rajdl

Dělené zadní sedačky a hnědý koberec patřily k nadstandardním prvkům výbavy zavazadlového prostoru Foto: David Rajdl

Dělené zadní sedačky a hnědý koberec patřily k nadstandardním prvkům výbavy zavazadlového prostoru | Foto: David Rajdl

Výhodou hliníkové třináctistovky favoritu je pohon rozvodů dlouhověkým řetězem. Ten se mění většinou jen tehdy, kdy začne nepříjemně chrastit.  Foto: David Rajdl

Výhodou hliníkové třináctistovky favoritu je pohon rozvodů dlouhověkým řetězem. Ten se mění většinou jen tehdy, kdy začne nepříjemně chrastit.  | Foto: David Rajdl

Přestože mnoho favoritů vypadá na první pohled hezky, po více než čtvrtstoletí už se koroze musí zákonitě někde projevit. Výfuk je jedním z prvních pacientů. Foto: David Rajdl

Přestože mnoho favoritů vypadá na první pohled hezky, po více než čtvrtstoletí už se koroze musí zákonitě někde projevit. Výfuk je jedním z prvních pacientů. | Foto: David Rajdl

Kromě křiklavě zeleného laku se Favorit Komfort prodával také v tmavě modrém karosářském odstínu Foto: David Rajdl

Kromě křiklavě zeleného laku se Favorit Komfort prodával také v tmavě modrém karosářském odstínu | Foto: David Rajdl

Mistr Cimbu, jak mu přezdívají všichni příznivci profesionálního chiptuningu, totiž kdysi pracoval ve vývoji Škodovky v nedaleké mladoboleslavské Česaně a právě favorit zná už od kolébky. Foto: David Rajdl
Na místních cestách nám proto nyní ukáže, jak favorit skutečně jezdí! Foto: David Rajdl
Za chvíli už letíme v rallyeovém tempu mezi alejemi na uzavřené trati a Zdeněk je konečně spokojený. Foto: David Rajdl
Spolu s litými koly patřily mezi standardní doplňky modelu Komfort rovněž boční ochranné lišty a nepřehlédnutelné zadní křídlo Foto: David Rajdl
20
Fotogalerie

Škoda Favorit Komfort byla komfortní za každou cenu. Projeli jsme krásný unikát

„Zelená! Modrej!“ Právě tak volaly Holanovic děti ve slavném rodinném seriálu na své plastelínové kamarády. A stejně barevnými chapadly vábila zákazníky před třemi desetiletími i první akční škodovka.

Počátkem 90. let se Škodovka ocitla v ohrožení. Vyspělá konkurence všemožných značek ze Západu zahájila úspěšné tažení do zemí bývalého východního bloku, a tak někdejší socialistické automobilky musely tvrdě bojovat. Většina značek časem bohužel zanikla.

Ruský VAZ se stále drží především díky domácímu trhu a za pomoci aliance Renault-Nissan, rumunská Dacia se dostala na výsluní už podruhé díky Francouzům a mladoboleslavská automobilka vděčí za své dnešní postavení německému koncernu Volkswagen. Ten do ní však vstoupil v nejnevhodnější dobu – právě když se od Škodovky kdysi věrní zákazníci začínali rozhlížet po západních ojetinách a plni zvědavosti navštěvovali prodejny konkurenčních značek.

Cesta zpět na výsluní byla jediná – uvést zcela nový model, který by je přitáhl zpátky. Jenže vývoj každého vozu trvá roky. A proto na zákazníky zabrala jiná, mnohem rychlejší a podstatně levnější finta – zatraktivnění současné nabídky o limitované akční modely. Vždyť kdo by se od souseda nechtěl odlišovat něčím lepším a už na pohled působivějším a nápaditějším…

Pan Veselý zabral

Proto se už v roce 1991, krátce po částečném převzetí Škodovky koncernem VW, favorit dočkal prvních změn směřujících k jeho větší atraktivitě. Nejprve se změnila chladičová maska – designéři zacelili původně obnažený spodní žlábek a logo automobilky přesunuli z levého okraje doprostřed. A hned poté se představil historicky první akční model favoritu. Nesl jméno Komfort, standardně měl buď světle zelený, nebo tmavě modrý lak a jako vůbec první škodovka byl ve specifikaci pro tuzemský trh opatřen litými koly.

Představit se stihl ještě ve zmíněném roce 1991, ale k zákazníkům se rozjel až o sezonu později. Našel jich úctyhodných 3854 a jeho zbraně byly velmi silné a pro mnoho lidí přesvědčivé. Lákal totiž především na prvky, které tehdejší motoristé obdivovali u západních modelů. Nemohlo mu tedy chybět oblíbené centrální zamykání bočních dveří ani v palubní desce zabudované autorádio. Nadto cestující rozmazloval interiérem z bohatěji vybavené verze LS, což hrdě připomínal továrním štítkem na dveřích zavazadlového prostoru. Výplně dveří tak byly proti základním modelům L dotažené až pod spodní okenní rám, pod nímž už nevykukovaly obnažené plechy.

Pochválit musíme rovněž vesele barevné čalounění sedadel. Exteriér však kromě zmíněných hliníkových disků, pár ozdobných prvků a dominantního černého zadního spoileru příliš zajímavostí nenabídl. Ale co, vždyť už tak se komfort od běžných favoritů navenek i zevnitř odlišoval víc, než bylo závistivým sousedům zdrávo.

Bazarový unikát

Testovaný favorit jsme kupodivu objevili v běžné nabídce ojetin, mezi nimiž už je dnes jakýkoliv akční model hranaté škodovky velkou vzácností. Setkáte se s nimi spíše v soukromé inzerci. Když ji prolustrujete detailněji, zjistíte, že aut na prodej je stále ještě dost, ale často jde o totální vraky. A jak prozrazuje sběratel Ladislav Semián, opravovat zpustošené favority k dokonalosti zatím nemá cenu. Náš kousek ve více než přijatelném technickém i vizuálním stavu se proto v bazaru příliš dlouho neohřál. Je vidět, že o takhle vyšperkovaná auta se původní majitelé většinou pečlivě starali, což se změnilo až s přepisem na následujícího, většinou už podstatně chudšího vlastníka.

Jediný hendikep zeleného komfortu představoval nefunkční ukazatel ujeté vzdálenosti. Proto nájezdu 43.000 kilometrů po čtvrtstoletí nemůžeme věřit. Přesto jsme se s tímto autem po pár dnech loučili neradi. Vzhledem k omezenému počtu vyrobených kusů už se totiž s Favoritem Komfort těžko někdy znovu setkáme. Vždyť do doby, než jsme si ho převzali k testu, už jsme dávno zapomněli, že vůbec kdysi dávno existoval. Přitom obyčejných favoritů na prodej najdete na internetu spousty. Navíc často v přepychovém stavu, ale za ceny běžně olizující šestimístné částky. Nelze se proto divit skutečnosti, že po akčních modelech bude jednou mezi sběrateli pořádná sháňka…

Mistr Cimbu za volantem

Při testu historicky prvního akčního modelu Škody Favorit jsme sjezdili silnice jeho rodného kraje. Při té příležitosti jsme v Sukoradech navštívili Zdeňka Jandu. Mistr Cimbu, jak mu přezdívají všichni příznivci profesionálního chiptuningu, totiž kdysi pracoval ve vývoji Škodovky v nedaleké mladoboleslavské Česaně a právě favorit zná už od kolébky.

Na místních cestách nám proto nyní ukáže, jak favorit skutečně jezdí! „Tohle auto je nějaké líné, možná ho šetřili až příliš,“ kroutí hlavou nad pomalou akcelerací. Za chvíli už letíme v rallyeovém tempu mezi alejemi na uzavřené trati a Zdeněk je konečně spokojený. „Pedály mají výborné rozestupy,“ směje se. „Prozradím vám malé tajemství – my jsme si je totiž kdysi s panem Čermákem nastavovali přesně na sebe!“ vysvětluje.

Během krouhání zatáček se Zdeněk nesměle zeptá: „Chcete fotku se zvednutým kolem?“ Fotograf nadšeně kývne a vystoupí. Poté se škodovka vzepne jako dostihový kůň a za hvízdání pneumatik uznáváme, že někdejší vývojář tohle auto dokonale zná. Jistě, i favorit má výrazné slabiny, přesto ho po dnešku řadíme mezi bezpečnější youngtimery.

Škoda Favorit Komfort: Standardní výbava

  • modrý, nebo zelený pastelový lak karoserie
  • centrální zamykání dveří
  • litá kola
  • boční ochranné lišty
  • sedadla a výplně dveří z bohatší výbavy LS
  • rádio
  • středová konzola
  • stropní digitální hodiny
  • výklopné střešní okno
  • zadní spoiler
  • tónovaná skla
  • boční ozdobné nápisy

Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 04/2020. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud