„Zelená! Modrej!“ Právě tak volaly Holanovic děti ve slavném rodinném seriálu na své plastelínové kamarády. A stejně barevnými chapadly vábila zákazníky před třemi desetiletími i první akční škodovka.
Počátkem 90. let se Škodovka ocitla v ohrožení. Vyspělá konkurence všemožných značek ze Západu zahájila úspěšné tažení do zemí bývalého východního bloku, a tak někdejší socialistické automobilky musely tvrdě bojovat. Většina značek časem bohužel zanikla.
Ruský VAZ se stále drží především díky domácímu trhu a za pomoci aliance Renault-Nissan, rumunská Dacia se dostala na výsluní už podruhé díky Francouzům a mladoboleslavská automobilka vděčí za své dnešní postavení německému koncernu Volkswagen. Ten do ní však vstoupil v nejnevhodnější dobu – právě když se od Škodovky kdysi věrní zákazníci začínali rozhlížet po západních ojetinách a plni zvědavosti navštěvovali prodejny konkurenčních značek.
Cesta zpět na výsluní byla jediná – uvést zcela nový model, který by je přitáhl zpátky. Jenže vývoj každého vozu trvá roky. A proto na zákazníky zabrala jiná, mnohem rychlejší a podstatně levnější finta – zatraktivnění současné nabídky o limitované akční modely. Vždyť kdo by se od souseda nechtěl odlišovat něčím lepším a už na pohled působivějším a nápaditějším…
Pan Veselý zabral
Proto se už v roce 1991, krátce po částečném převzetí Škodovky koncernem VW, favorit dočkal prvních změn směřujících k jeho větší atraktivitě. Nejprve se změnila chladičová maska – designéři zacelili původně obnažený spodní žlábek a logo automobilky přesunuli z levého okraje doprostřed. A hned poté se představil historicky první akční model favoritu. Nesl jméno Komfort, standardně měl buď světle zelený, nebo tmavě modrý lak a jako vůbec první škodovka byl ve specifikaci pro tuzemský trh opatřen litými koly.
Představit se stihl ještě ve zmíněném roce 1991, ale k zákazníkům se rozjel až o sezonu později. Našel jich úctyhodných 3854 a jeho zbraně byly velmi silné a pro mnoho lidí přesvědčivé. Lákal totiž především na prvky, které tehdejší motoristé obdivovali u západních modelů. Nemohlo mu tedy chybět oblíbené centrální zamykání bočních dveří ani v palubní desce zabudované autorádio. Nadto cestující rozmazloval interiérem z bohatěji vybavené verze LS, což hrdě připomínal továrním štítkem na dveřích zavazadlového prostoru. Výplně dveří tak byly proti základním modelům L dotažené až pod spodní okenní rám, pod nímž už nevykukovaly obnažené plechy.
Pochválit musíme rovněž vesele barevné čalounění sedadel. Exteriér však kromě zmíněných hliníkových disků, pár ozdobných prvků a dominantního černého zadního spoileru příliš zajímavostí nenabídl. Ale co, vždyť už tak se komfort od běžných favoritů navenek i zevnitř odlišoval víc, než bylo závistivým sousedům zdrávo.
Bazarový unikát
Testovaný favorit jsme kupodivu objevili v běžné nabídce ojetin, mezi nimiž už je dnes jakýkoliv akční model hranaté škodovky velkou vzácností. Setkáte se s nimi spíše v soukromé inzerci. Když ji prolustrujete detailněji, zjistíte, že aut na prodej je stále ještě dost, ale často jde o totální vraky. A jak prozrazuje sběratel Ladislav Semián, opravovat zpustošené favority k dokonalosti zatím nemá cenu. Náš kousek ve více než přijatelném technickém i vizuálním stavu se proto v bazaru příliš dlouho neohřál. Je vidět, že o takhle vyšperkovaná auta se původní majitelé většinou pečlivě starali, což se změnilo až s přepisem na následujícího, většinou už podstatně chudšího vlastníka.
Jediný hendikep zeleného komfortu představoval nefunkční ukazatel ujeté vzdálenosti. Proto nájezdu 43.000 kilometrů po čtvrtstoletí nemůžeme věřit. Přesto jsme se s tímto autem po pár dnech loučili neradi. Vzhledem k omezenému počtu vyrobených kusů už se totiž s Favoritem Komfort těžko někdy znovu setkáme. Vždyť do doby, než jsme si ho převzali k testu, už jsme dávno zapomněli, že vůbec kdysi dávno existoval. Přitom obyčejných favoritů na prodej najdete na internetu spousty. Navíc často v přepychovém stavu, ale za ceny běžně olizující šestimístné částky. Nelze se proto divit skutečnosti, že po akčních modelech bude jednou mezi sběrateli pořádná sháňka…
Mistr Cimbu za volantem
Při testu historicky prvního akčního modelu Škody Favorit jsme sjezdili silnice jeho rodného kraje. Při té příležitosti jsme v Sukoradech navštívili Zdeňka Jandu. Mistr Cimbu, jak mu přezdívají všichni příznivci profesionálního chiptuningu, totiž kdysi pracoval ve vývoji Škodovky v nedaleké mladoboleslavské Česaně a právě favorit zná už od kolébky.
Na místních cestách nám proto nyní ukáže, jak favorit skutečně jezdí! „Tohle auto je nějaké líné, možná ho šetřili až příliš,“ kroutí hlavou nad pomalou akcelerací. Za chvíli už letíme v rallyeovém tempu mezi alejemi na uzavřené trati a Zdeněk je konečně spokojený. „Pedály mají výborné rozestupy,“ směje se. „Prozradím vám malé tajemství – my jsme si je totiž kdysi s panem Čermákem nastavovali přesně na sebe!“ vysvětluje.
Během krouhání zatáček se Zdeněk nesměle zeptá: „Chcete fotku se zvednutým kolem?“ Fotograf nadšeně kývne a vystoupí. Poté se škodovka vzepne jako dostihový kůň a za hvízdání pneumatik uznáváme, že někdejší vývojář tohle auto dokonale zná. Jistě, i favorit má výrazné slabiny, přesto ho po dnešku řadíme mezi bezpečnější youngtimery.
Škoda Favorit Komfort: Standardní výbava
- modrý, nebo zelený pastelový lak karoserie
- centrální zamykání dveří
- litá kola
- boční ochranné lišty
- sedadla a výplně dveří z bohatší výbavy LS
- rádio
- středová konzola
- stropní digitální hodiny
- výklopné střešní okno
- zadní spoiler
- tónovaná skla
- boční ozdobné nápisy
Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 04/2020. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.