Škoda Favorit 135 LS LPG: lákavá láce (test)

Sláva Favoritu je minulostí, na trhu ojetin ale stále boduje dostupností a provozními náklady. Zkusili jsme kousek s pohonem na LPG.
Seznam kapitol
  1. Historie modelu Favorit, Motorizace pod kapotou Favoritu, Přednosti a nedostatky Favoritu
  2. První dojem, Etalon minulosti
  3. Poctivý, ale hlučný dříč, V ostrém provozu, Naměřená dynamika
  4. Kdy se láce vyplatí, Specifikace, Historie pohonných jednotek a karosářských variant
  5. Fotogalerie

Rozhodli jsme se pro vás otestovat zajímavé ojetiny na českém trhu, protože neodmyslitelně patří na automobilový trh. Začínáme legendou mezi ojetinami, kdysi chtěnou a dnes pozvolna vymírající Škodou Favorit. Jaká je dnes více než deset let po ukončení její výroby? To se dozvíte v našem nekompromisním testu. Do něj jsme vybrali Škodu Favorit 135 LS s dodatečně instalovaným alternativním pohonem na LPG.

Testovaný Favorit nám zapůjčil Autobazar Prachárna z Hradce Králové

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Historie modelu Favorit

Málokdo si dnes vzpomene na dvacet let čekání na moderní československý automobil s pohonem předních kol. Technický základ byl hotov prakticky již v sedmdesátých letech a první Favority se mohly vyrábět již od roku 1981, jenže plánované hospodářství počítalo s další výrobou zastaralých modelů s koncepcí všechno vzadu. V roce 1985 dostal projekt zelenou od ÚV KSČ v rámci zvyšování příjmu valut a v následujícím roce se proti sobě postavily dva velmi podobné designérské návrhy od italského studia Bertone a od významného československého designéra Václava Krále. Král prohrál a Škoda přijala design od Bertoneho.

V roce 1987 se objevily první prototypy, shodou okolností se v té době objevila velmi podobná Lada Samara a na československý trh mířil také Oltcit Club, což byl licenční Citroën Visa. Škodovka přišla právě včas s novým modelem. Tehdejší pořadníky a fronty nepamatovala Mototechna od dob legendárního eRka ze sedmdesátých let. Favorit stál 85 000,- Kčs a představoval vysněný automobil takřka všech motoristů, kteří v té době neměli na západoevropské vozy z Tuzexu.

Po převratu v roce 1989 si Favorit udržel svou pozici na trhu a modelová řada se rozšířila o praktické kombi Forman a užitkový Pick-up. Škála modelů ale dále rostla a tak se ranní podnikatelé dočkali modelu Van Plus a řady dalších modifikací.

Pro modelový rok 1993 připravil nový vlastník škodovky Volkswagen hned 548 zlepšení, které se staly vděčným terčem posměchu majitelů zahraničních automobilů. Ale Favoritu oněch 548 zlepšení neuvěřitelně pomohlo. Dokonce tolik, že se udržel na špici prodejnosti až do roku 1995, kdy jej vystřídala modernější Felicia.

Motorizace pod kapotou Favoritu

Úplně prvním motorem pod kapotou Favoritu byla převrtaná třináctistovka konstrukce OHV, převzatá ze Škody 130. Favorit 136 s ní měl 46 kW, později dokonce 50 kW. Výhodou bylo, že již uměla spalovat bezolovnatý benzin Natural 95. V roce 1990 se představila slabší verze 135 o výkonu 43 kW, který dokázala spalovat Natural 91 a tím pádem také nejrozšířenější benzin Special. V roce 1991 byla ukončena výroba modelu 136 a všechny Favority tohoto modelového roku se dočkaly nové masky bez otvoru ve spodní části u předního nárazníku. V témže roce se představilo i praktické kombi Forman, úplně první od časů Škody Octavia.

V roce 1993 přišlo již zmiňovaných 548 zlepšení, které můžeme brát jako první facelift modelu Favorit. Pod kapotou se objevila třináctistovka o výkonu 40 kW s nepřímým vstřikováním Bosch Monomotronic. Do října 1993 se nabízely poslední karburátorové motory o výkonu 43 kW, což je také případ námi testovaného Favoritu z roku 1993.

Zajímavou etapou byly akční modelu z přelomu let 1993 a 1994. Všechno to začalo modelem Sportline, poté luxusním Excellent, Silverline, Blackline, Greenline. Prodávaly se nadmíru slušně a například Excellent byl v té době považován za komfortní kombi.

V roce 1994 se Favorit dočkal silnějšího motoru o výkonu 50 kW a také v podstatě faceliftovaného nástupce s obchodním označením Felicia. Na podzim se přestal Favorit vyrábět a v roce 1995 ho následoval i Forman nahrazený Felicií Combi.

Zdaleka nejzajímavější z uživatelského hlediska jsou nejvýkonnější motory 1,3 (50 kW) z roku 1993, případně všechny motory s nepřímým vstřikováním. Zdatnější motoristé pak ocení starší karburátorové motory. Vyhnout by se měli modelu LE, který byl nabízen s elektronickým karburátorem a moc radosti svým uživatelům neudělal.

Přednosti a nedostatky Favoritu

K přednostem Favoritu patří nízká cena na trhu ojetin. Nejstarší kousky lze pořídit do 10 000,- Kč, zachovalý Favorit v perfektním stavu přijde na cca. 30 000,- Kč. Námi testovaný Favorit již lecos prožil, ale jeho cenu zvyšuje alternativní pohon na LPG. Jeho cena v Autobazaru Prachárna tak činí 25 000,- Kč.

K výhodám dále patří nízké náklady na náhradní díly, většinu z nich lze sehnat za nízké ceny na vrakovištích, což je také hlavní důvod, proč se Favority ještě vůbec kradou. Další výhodou je jednoduchost, protože Favorita si dokáže opravit doma v garáži i průměrně zručný motorista s dostatkem času. Vnitřní prostornost a provozní nenáročnost motoru také patří k silným stránkám.

Naopak k záporům patří špatná kvalita zpracování u modelů do roku výroby 1992, vnitřní hlučnost, nedostatečné deformační zóny, nízká tuhost karosérie a vibrace motoru. To lze ale u vozu s pořizovací cenou v řádech tisícikorun očekávat.

K technickým nedostatkům patří selhávající těsnění pod hlavou válců, průnik vlhkosti do interiéru, koroze karosérie, prasklá podlaha za přední nápravnicí, volné silentbloky ramen vpředu, vůle v uloženích zadní nápravy, vypadávající táhla stěračů, vyhořelá pojistková skříňka, chrastící rozvodový řetěz, zatuhlý mechanismus řazení, únik oleje z motoru a převodovky. Výjimečně nebezpečné setkání je s vozy zanechávájící za sebou čtyři stopy. Ty jsou sestavené v domácích dílnách ze dvou i tří kusů totálně havarovaných Favoritů.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie modelu Favorit, Motorizace pod kapotou Favoritu, Přednosti a nedostatky Favoritu
  2. První dojem, Etalon minulosti
  3. Poctivý, ale hlučný dříč, V ostrém provozu, Naměřená dynamika
  4. Kdy se láce vyplatí, Specifikace, Historie pohonných jednotek a karosářských variant
  5. Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků