Škoda Favorit 115 S (1989): základ, který se do výroby nedostal

Se soumrakem totalitní vlády v Československu již bylo o podobě (pro AZNP Škoda) revoluční modelové řady Favorit jasno…
Seznam kapitol
  1. Křečovitá snaha o rozšíření nabídky, Motor slabší a žíznivější
  2. Radikálně osekaná výbava, Technické údaje

Křečovitá snaha o rozšíření nabídky

Vývoj modelu Škoda 781 (Favorit) byl oficiálně zahájen již v roce 1983, přičemž 1. června téhož roku byla podepsána smlouva s karosářem Nucciem Bertonem, jehož úkolem bylo dát novému vozu tvar. Příprava nového sériového modelu, který byl pro továrnu AZNP Mladá Boleslav přelomový svojí zcela novou koncepcí, vázla hlavně z důvodu neochoty politických struktur vyhovovat konstrukčnímu týmu v jeho požadavcích na přípravu nových dílů a skupin pro nový vůz. Kdo ví, jak by to nebýt neústupnosti ing. Petra Hrdličky s Favoritem nakonec dopadlo.

Škoda Favorit: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

Škoda Favorit: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

Škoda Favorit tak slavila svoji premiéru až na brněnském Strojírenském veletrhu v roce 1987, ale výroba (nejprve ve Vrchlabí a posléze i v Mladé Boleslavi) nabíhala až v průběhu roku následujícího. Vozy byly však zatím dodávány pouze státním institucím, aby se v provozu a bez pozornosti veřejnosti podařilo vyladit nedostatky, první občané se nové škodovky dočkali až na sklonku roku 1988.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model Škoda Favorit 115 S měl vynikat slabším motorem a dále zjednodušeným interiérem

V roce 1989 bylo ale již jasno v tom, že sedan, kupé ani jiné zamýšlené karosářské verze se vyrábět nebudou a že se základem modelové řady Škoda 781 (Favorit) stane pětidveřový hatchback. Ve výrobě se jako první objevilo provedení s motorem 1,3 l a střední výbavou Lux (L). Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně v roce 1989 pak do budoucnosti této řady přinesl další podrobnosti.

Škoda Favorit 135 LS LPG: lákavá láce (test)

Škoda Favorit 135 LS LPG: lákavá láce (test)

Byly zde představeny hlavně okrajové verze celé nabídky v podobě špičkového provedení Favorit 136 Lux Super (jeho montáž již v tu chvíli startovala ve Vrchlabí) a nejlevnější verze Favorit 115 Standard. Doplňkem se stalo exportní provedení 135 Le s elektronicky řízeným karburátorem Pierburg a katalyzátorem. V roce 1990 se tak na československém trhu počítalo se skladbou modelů Favorit 115 S, 115 L, 136 L a 136 LS.

Motor slabší a žíznivější

Nejdražší Favorit 136 LS byl v době konání brněnského Mezinárodního strojírenského veletrhu naceněn na 89 100 Kč. Rozdíl oproti dobíhající řadě Škoda 105/120/130 byl výrazný (ceny Favoritu přitom v následujících měsících vyletěly ještě daleko výše…), proto se počítalo se zavedením nejlevnější verze Favoritu, jež by tuto propast alespoň částečně vyplnila. A tou měl být právě Favorit 115 S.

Podívejte se, jak sbalit slečnu na Škodu Favorit podle dobové reklamy

Podívejte se, jak sbalit slečnu na Škodu Favorit podle dobové reklamy

Srdcem vozu se měl stát upravený čtyřválcový motor OHV přeznačený na Š 781.115. Při nezměněném vrtání 75,5 mm vynikal zdvihem zkráceným o 8,5 mm na 63,5 mm, což znamenalo nutnost zástavby nového klikového hřídele. Kompresní poměr 8,8:1 umožňoval motoru spalovat ty nejlacinější benzíny (OČ 90), kupodivu byl ale již připraven i na benzín bezolovnatý (OČ 91).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Favorit 115 S měl užší pneumatiky a prostší výbavu

Z objemu 1 137 mm dosahoval v kombinaci s karburátorem Jikov výkonu 52 koní (38 kW) při 5 200 ot./min. (nejvyšší přípustné otáčky byly 5 500 ot./min.) a točivého momentu 80 Nm při 4 000 ot./min. S ohledem na snížení výkonu byl zlehčen stálý převod z 3,895 na 4,167, tedy na stejnou hodnotu, s níž později vyjížděly sériové verze Favorit 135 Li. Výrobce stanovil průměrnou spotřebu (podle tehdejší metodiky EHK, tedy 90 km/h, 120 km/h a město) na 5,8/7,6/8,2 l/100 km, přičemž standardní verze 136 L/LS tehdy nabízely citelně méně: 5,2/7,0/7,6 l/100 km. Na vině byl nejspíš právě hlavně změněný stálý převod.

Škoda Forman: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

Škoda Forman: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

Výrobce u modelu Škoda Favorit 115 S sliboval zrychlení z 0 na 100 km/h za 17 s a dosažení nejvyšší rychlosti 140 km/h (oproti 136 L o 3 s více, resp. 10 km/h méně), vůz vyjížděl na velmi úzkých kolech s třináctipalcovými ráfky a bezdušovými pneumatikami o rozměru 145/80. Dále seškrtaná výbava přitom uspořila jen 5 kg hmotnosti, takže vůz dosahoval pohotovostní hmotnosti 835 kg.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Křečovitá snaha o rozšíření nabídky, Motor slabší a žíznivější
  2. Radikálně osekaná výbava, Technické údaje
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků