Škoda Fabia RS: první jízdní dojmy

Od úvodní zatáčky potvrzovala Škoda Fabia RS očekávání. Sportovně vyladěný a snížený podvozek povolil odstředivé síle jen drobné náklony. Vznětový motor 1,9 TDI PD s 310 Nm točivého momentu dokázal Fabii RS vystřelit až nebezpečně rychle vpřed…
Škoda Fabia RS: první jízdní dojmy

Fabia v provedení RS byla světové veřejnosti poprvé představena společně se závodní verzí WRC na jarním ženevském autosalonu. Fabia RS slouží k homologaci ostrého speciálu pro světový šampionát v rallye a rozhodně nemá ambice trhat rekordy prodejů v rámci své modelové řady. Za 495 000 Kč je to spíš pověstná "třešnička na dortu" nabídky mladoboleslavské automobilky. Pohonná jednotka 1,9 TDI PD s maximem výkonu 96 kW/130 k stačí k solidní dynamice jízdy modelu Superb vyšší třídy, nedávno posílila výběr agregátů Octavie a proto jsme byli zvědaví, jak si s výkonným motorem poradí nejmenší současná škodovka.

Rychlá i úsporná

Díky úpravě podvozku, který je o poznání tvrdší než u jiných fabií a chová se víceméně neutrálně, je Škoda Fabia RS velmi dobře ovladatelné vozidlo. Přesto ho kvůli vysokému výkonu a potenciálu zrychlení začátečníkům rozhodně nedoporučujeme. Maximální hodnota točivého momentu 310 Nm je k dispozici již při 1900 otáčkách. V kombinaci s šestistupňovou převodovkou a ostřejším sešlápnutím akcelerátoru může "ereso" hodně překvapit. Motor doslova prahne po výkonu, jde příkladě za plynem.

Škoda Fabia RS dosahuje podle údajů výrobce maximální rychlosti 204 km/h, ale za příznivých podmínek to může být i více. Z klidu na sto zrychluje Fabia RS během 9,6 vteřiny, což je zhruba o vteřinu pomaleji než dokáže větší Octavia RS vybavená motorem 1,8 T o výkonu 132 kW/180 k. Že by tato pohonná jednotka Fabii RS slušela, je nabíledni, ale jejím využitím by se z fabie stal „zabijácký“ model. V současné podobě se vznětovým přeplňovaným motorem, který disponuje turbodmychadlem VTG s nastavitelnou geometrií lopatek, je Fabia RS nejen rychlá, ale také úsporná. V kombinovaném cyklu motor spolyká jen 5,6 l nafty na ujetí vzdálenosti 100 km.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Novou Fabii RS jsme zkoušeli na letišti.

Sportovní design

Fabia RS narostla kvůli homologačním předpisům na délku 4002 mm, přičemž na první pohled jsou viditelné mohutnější nárazníky. Ten přední má v sobě zakomponované mlhovky a spoiler. V něm jsou tři otvory pro přívod vzduchu k chladičům a brzdám. Šestnáctipalcová kola z lehkých slitin přispívají k výborným jízdním vlastnostem Fabie RS, mezi jejich paprsky jsou dobře viditelné zelené třmeny brzd. Zezadu je ihned patrný spoiler nad zadním oknem, také zadní nárazník má integrovaný spoiler a v něm výraznou sportovní koncovku výfuku.

V interiéru řidič okamžitě registruje tříramenný kůží potažený volant a přístrojovou desku se stříbřitou stupnicí kontrolních přístrojů. Také řadicí páka šestistupňové převodovky a páka ruční brzdy jsou potažené kůží. Upoutá kontrastní čalounění "Cross-Tuck" sportovních sedadel, která poskytují kvalitní oporu řidiči i spolujezdci. Pravá polovina přístrojové desky před spolujezdcem je však tvarově i použitým materiálem totožná s běžnými fabiemi. V kontextu kvality celého vozu je to trochu překvapivé.

Výbava

Standardní výbava Škody Fabia RS obsahuje například brzdový systém ABS a protiprokluzový systém ASR. Nechybí airbag řidiče a spolujezdce, podélně i výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač, klimatizace, xenonové světlomety, elektrické ovládání předních oken a rádio s CD přehrávačem.

Připlácí se mimo jiné za stabilizační systém ESP, boční airbagy a navigační systém. Škoda Fabia RS má přijít na český trh během července ve čtyřech barevných provedeních: červená, žlutá, černá a stříbrná. Podle zástupců automobilky není do budoucna vyloučená verze RS u Fabie Combi, avšak v nejbližší době se s takovým rozšířením modelové řady fabie nepočítá.

Tip: Kompletní přehled výbavy najdete v našem pondělním článku.

Technické údaje

  • Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
  • Objem motoru: 1896 ccm
  • Největší výkon: 96 kW/4000 ot./min.
  • Největší točivý moment: 310 Nm/1900 ot./min.
  • Převodovka: manuální šestistupňová
  • Přední náprava: typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny
  • Zadní náprava: kliková s vlečenými rameny
  • Odpružení: vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, vzadu s tlumiči vně pružin
  • Brzdy: všechny kotoučové
  • Pneumatiky: 205/45 R16
  • Rozvor náprav: 2,462 m
  • Vnější rozměry: 4,002 x 1,646 x 1,441 (m)
  • Součinitel odporu vzduchu: 0,33
  • Objem pro zavazadla: 260 - 1016 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1245 - 1315 kg
  • Celková hmotnost: 1720 kg
  • Objem palivové nádrže: 45 l
  • Nejvyšší rychlost: 204 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 9,6 s
  • Spotřeba paliva: 7,4 - 4,5 - 5,6 l
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků