Škoda Fabia RS: nové „eReSo” je na světě

Škodovka v Ženevě představí novou generaci přiostřeného mini Fabia RS. Tentokrát s benzinovým motorem a výkonem 180 koní.

O nové generaci Škody Fabia RS se hovoří dlouho, prakticky již od uvedení druhé generace samotné Fabie. Dlouho se spekulovalo o tom, zda se vůbec dostane do nabídky Škody a v jaké podobě, ale postupem času, zvláště po představení Seatu Ibiza Cupra, začala podoba vozu nabírat vcelku jasných obrysů. Nebudeme tedy dělat překvapené, když nyní škodovka skutečně představuje novou generaci Fabie RS s technikou ostré Ibizy a nyní i Pola GTI, ale rádi být můžeme - nikde nebylo psáno, že v současné nelehké době musí automobilka takový vůz vůbec kdy nabídnout.

Zásadní změna oproti první generaci se odehrála pod kapotou. První Fabia RS s motorem 1,9 TDI 96 kW se sice stala snem nenáročných řidičů toužících po rychlém a úsporném voze, mezi náročnějším publikem ale budila spíše rozpaky. Na svou třídu těžký vůz s hmotností přes 1 300 kg nepodával při výkonu jen 130 koní žádné dechberoucí výkony, navíc tak činil pod tíhou typického charakteru motoru TDI a se zvukovou kulisou nehodnou jakéhokoli auta, které by si chtěl říkat sportovní. Vůz si své zákazníky našel a nebylo jich málo, přesto se Škoda rozhodla jít na to v druhé generaci úplně jinak a písmenům RS za jménem Fabia dát docela jiný zvuk. Nový oRcheStr totiž hraje v benzinové tónině za jekotu kompresoru a pískotu turbodmychadla.

Znalým je již jasné, že nová Fabia RS dostala do vínku motor 1,4 TSI přeplňovaný naráz kompresorem i turbodmychadlem. Má úplně stejné naladění jako nedávno představené Polo GTI, a tak podává výkon až 132 kW (180 koní). To je oproti první generaci pořádný skok vpřed a dynamické parametry jsou odpovídající - vůz zrychlí na stovku za 7,3 sekundy a při akceleraci se zastaví až na metě 224 km/h. Pakliže si dopřejete jen zlomek maximálního výkonu, potěší vás nové RS spotřebou pouze 6,4 litru benzinu na 100 km.

Výkon je přenášen na kola přední nápravy přes sedmistupňový automat DSG, který bude pro vůz - stejně jako u Ibizy a Pola - zřejmě jedinou volbou. O patřičné jízdní vlastnosti se bude starat upravený podvozek spolu s XDS, tedy elektronickým „diferenciálem” který při průjezdu zatáčkou přibrzdí prokluzující vnitřní kolo a pošle více výkonu na zatížené vnější.

Nová Fabia RS se od svých méně nadaných sourozenců pochopitelně nebude lišit jen technikou, k rozeznání bude již na první pohled. Sportovně laděná verze zaujme odlišným designem předního nárazníku a integrovaných mlhových světlometů. Ty mohou být vybaveny buď Corner funkcí (nasvětlováním zatáček), nebo jsou na jejich pozici umístěna světla pro denní svícení na bázi LED stejně jako u větší Octavie RS. Samozřejmostí jsou 17" kola z lehké slitiny vyvinutá speciálně pro tento model, nepřekvapí ani červeně lakované brzdové třmeny nebo tónovaná skla. Zádi dominuje nový nárazník s difuzorem a dvojitá koncovka výfuku.

Vedle jednobarevného provedení modelu bude nová Fabia RS nabízena s možností barevných kombinací některých prvků vozu. Střecha, střešní spoiler a litá kola budou u verze hatchback, v závislosti na barvě vozu, k dispozici ve třech různých odstínech - volit lze mezi černým, bílým a stříbrným provedením.

V interiéru nabídne Fabia RS nová sportovní sedadla s logem RS na opěradle, tříramenný kožený sportovní volant za příplatek i s „pádly” řazení automatické převodovky. Pedály brzdy a plynu budou mít ocelové nášlapy s protiskluzovými plochami.

Závěrem dodejme, že Fabia RS bude tentokrát hned od počátku výroby dostupná i v provedení Combi. Její vzhledová i technická specifika zůstanou totožná jako u hatchbacku, díky pozvolněji splývající zádi ale dosáhne o něco vyšší maximální rychlosti - až 226 km/h.

Další snímky, přesnější informace a snad i ceny vozu budeme znát po jeho úterní premiéře v Ženevě. Zatím víme jistě jen to, že k dostání bude i v České republice od druhé poloviny letošního roku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Škoda Fabia RS 2010. Vzhledem k trvající nefunkčnosti novinářského webu automobilky máme stále k dispozici pouze omezený počet fotografií v nižším rozlišení, druhá várka je však již o poznání úplnější.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 88 příspěvků