Škoda Fabia RS: nové „eReSo” je na světě

Škodovka v Ženevě představí novou generaci přiostřeného mini Fabia RS. Tentokrát s benzinovým motorem a výkonem 180 koní.

O nové generaci Škody Fabia RS se hovoří dlouho, prakticky již od uvedení druhé generace samotné Fabie. Dlouho se spekulovalo o tom, zda se vůbec dostane do nabídky Škody a v jaké podobě, ale postupem času, zvláště po představení Seatu Ibiza Cupra, začala podoba vozu nabírat vcelku jasných obrysů. Nebudeme tedy dělat překvapené, když nyní škodovka skutečně představuje novou generaci Fabie RS s technikou ostré Ibizy a nyní i Pola GTI, ale rádi být můžeme - nikde nebylo psáno, že v současné nelehké době musí automobilka takový vůz vůbec kdy nabídnout.

Zásadní změna oproti první generaci se odehrála pod kapotou. První Fabia RS s motorem 1,9 TDI 96 kW se sice stala snem nenáročných řidičů toužících po rychlém a úsporném voze, mezi náročnějším publikem ale budila spíše rozpaky. Na svou třídu těžký vůz s hmotností přes 1 300 kg nepodával při výkonu jen 130 koní žádné dechberoucí výkony, navíc tak činil pod tíhou typického charakteru motoru TDI a se zvukovou kulisou nehodnou jakéhokoli auta, které by si chtěl říkat sportovní. Vůz si své zákazníky našel a nebylo jich málo, přesto se Škoda rozhodla jít na to v druhé generaci úplně jinak a písmenům RS za jménem Fabia dát docela jiný zvuk. Nový oRcheStr totiž hraje v benzinové tónině za jekotu kompresoru a pískotu turbodmychadla.

Znalým je již jasné, že nová Fabia RS dostala do vínku motor 1,4 TSI přeplňovaný naráz kompresorem i turbodmychadlem. Má úplně stejné naladění jako nedávno představené Polo GTI, a tak podává výkon až 132 kW (180 koní). To je oproti první generaci pořádný skok vpřed a dynamické parametry jsou odpovídající - vůz zrychlí na stovku za 7,3 sekundy a při akceleraci se zastaví až na metě 224 km/h. Pakliže si dopřejete jen zlomek maximálního výkonu, potěší vás nové RS spotřebou pouze 6,4 litru benzinu na 100 km.

Výkon je přenášen na kola přední nápravy přes sedmistupňový automat DSG, který bude pro vůz - stejně jako u Ibizy a Pola - zřejmě jedinou volbou. O patřičné jízdní vlastnosti se bude starat upravený podvozek spolu s XDS, tedy elektronickým „diferenciálem” který při průjezdu zatáčkou přibrzdí prokluzující vnitřní kolo a pošle více výkonu na zatížené vnější.

Nová Fabia RS se od svých méně nadaných sourozenců pochopitelně nebude lišit jen technikou, k rozeznání bude již na první pohled. Sportovně laděná verze zaujme odlišným designem předního nárazníku a integrovaných mlhových světlometů. Ty mohou být vybaveny buď Corner funkcí (nasvětlováním zatáček), nebo jsou na jejich pozici umístěna světla pro denní svícení na bázi LED stejně jako u větší Octavie RS. Samozřejmostí jsou 17" kola z lehké slitiny vyvinutá speciálně pro tento model, nepřekvapí ani červeně lakované brzdové třmeny nebo tónovaná skla. Zádi dominuje nový nárazník s difuzorem a dvojitá koncovka výfuku.

Vedle jednobarevného provedení modelu bude nová Fabia RS nabízena s možností barevných kombinací některých prvků vozu. Střecha, střešní spoiler a litá kola budou u verze hatchback, v závislosti na barvě vozu, k dispozici ve třech různých odstínech - volit lze mezi černým, bílým a stříbrným provedením.

V interiéru nabídne Fabia RS nová sportovní sedadla s logem RS na opěradle, tříramenný kožený sportovní volant za příplatek i s „pádly” řazení automatické převodovky. Pedály brzdy a plynu budou mít ocelové nášlapy s protiskluzovými plochami.

Závěrem dodejme, že Fabia RS bude tentokrát hned od počátku výroby dostupná i v provedení Combi. Její vzhledová i technická specifika zůstanou totožná jako u hatchbacku, díky pozvolněji splývající zádi ale dosáhne o něco vyšší maximální rychlosti - až 226 km/h.

Další snímky, přesnější informace a snad i ceny vozu budeme znát po jeho úterní premiéře v Ženevě. Zatím víme jistě jen to, že k dostání bude i v České republice od druhé poloviny letošního roku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Škoda Fabia RS 2010. Vzhledem k trvající nefunkčnosti novinářského webu automobilky máme stále k dispozici pouze omezený počet fotografií v nižším rozlišení, druhá várka je však již o poznání úplnější.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků