Škoda Fabia R5: Krátké svezení s boleslavským speciálem

Pravda, někteří se v soutěžní Fabii R5 svezli už na začátku sezóny. Nám se sice dostalo toho potěšení až na konci, ale nepodělit se o dojmy by byl vyloženě hřích. Se soutěžním speciálem se přece jen nesvezete každý týden...
Seznam kapitol
  1. Škoda Fabia R5: Úvod, S klaksonem pod nohou
  2. Tak můžeme vyrazit..., Video
  3. Škoda Fabia R5: Fotogalerie

Závodní Fabii R5 už určitě znáte. Dnes je to na den přesně rok od doby, kdy Škoda vypustila do éteru první oficiální fotky nového speciálu, i když byl ještě zamaskovaný. Požehnání od FIA získala ostrá Fabia v dubnu letošního roku a nedlouho poté rovnou zamířila na závodní tratě. Působení to bylo úspěšné, protože Jan Kopecký vyhrál s tímto automobilem titul mistra České republiky a ani ostatní jezdci (Esapekka Lappi, Pontus Tidemand) si na jiných soutěžích nevedli vůbec špatně.

Škoda Fabia R 5: Nová Fabia oficiálně míří na závodní tratě  

Škoda Fabia R 5: Nová Fabia oficiálně míří na závodní tratě  

Než usedneme na místo spolujezdce, dejme si ještě stručné zopakování základních údajů. Fabia R5 měří na délku 3994 mm, široká je 1820 mm a váží 1230 kg, což je povolené minimum. O pohon se stará benzinová přeplňovaná šestnáctistovka o objemu 1620 cm3, která produkuje 205 kW (279 k) a 420 Nm. Poháněná jsou všechna kola, převodovka je sekvenční pětistupňová.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Při pohledu na Fabii R5 si člověk říká, že by nebylo vůbec nezajímavé, kdyby nějaká civilnější verze mohla zamířit také do showroomů a na běžné silnice. Jenže místo toho si dnes už nekoupíte ani Fabii RS

Brzdy se mění podle toho, zda auto jede na šotolině, nebo na asfaltu. Naše svezení je ryze silniční, takže by vůz měl mít kotouče o velikosti 355 mm. Na šotolinu se používají kotouče o 55 mm menší. A stejně tak se podle povrchu mění i velikost disků. Na asfalt se používají osmnáctipalcová kola, na šotolinu patnáctky. V každém případě pak jsou na autě pneumatiky Michelin.

A spotřeba? Tu Škoda decentně uvádí v litrech na jeden ujetý kilometr. Závodní Fabia R5 má ve údajích zapsanou hodnotu 0,6 l/km, což jednoduchým přepočtem dává příjemných 60 litrů na 100 km. Nádrž disponuje objemem 82,5 l, takže to na úplně dlouhé soutěžní speciálky není.

Škoda Fabia R5 Combi na srazu GTI u Wörthersee

Škoda Fabia R5 Combi na srazu GTI u Wörthersee

Škoda samozřejmě nedělá Fabii R5 jen tak pro zábavu, jde o vůz, který je na prodej. Cena závisí na konkrétní specifikaci, ale údajně většina zákazníků chce to nejlepší, s čím jezdí tovární jezdci automobilky. V takovém případě se bavíme přibližně o částce pěti milionů korun. Mimochodem do konce roku předpokládá Škoda překonání hranice třiceti dodaných automobilů, což je poměrně zajímavé číslo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Koncem srpna bylo na Slovakia Ringu příšerné vedro, ale nakonec to v autě samotném tak strašné nebylo. Kromě toho vás závodní speciál velmi rychle vtáhne do děje, takže na nějaké drobnosti typu přehřátého interiéru snadno zapomenete

S klaksonem pod nohou 

Fabii R5 dovezla Škoda na Slovakia Ring těsně po Barum rallye, kde Jan Kopecký zároveň oslavil zisk titulu mistra ČR. Byl konec srpna a kolem Bratislavy, stejně jako v celé střední Evropě, panovalo velké vedro. Trochu jsme se s kolegy obávali toho, že i R5 bude jezdit přímo po okruhu, což by asi nebyla úplně ideální ochutnávka ze světa rallye. Naštěstí měla soutěžní Fabia jinou trasu, která se motala kolem okruhu, ale jelo se na úzké asfaltové silničce, zatáčka střídala rovinku a došlo i na dva tunely.

Škoda FUNstar je oslavou 20. výročí Felicie (první „jízdní“ dojmy)  

Škoda FUNstar je oslavou 20. výročí Felicie (první „jízdní“ dojmy)  

Nafasoval jsem helmu a podle pořadníku si počkal na chvíli, kdy na mě přijde řada. Někteří kolegové říkali, že je v R5 „pěkný vedro“, což byla pravda, pokud auto stálo. Jakmile jsme se rozjeli, skrz střechu proudící vzduch problém vyřešil. Samozřejmě před jízdou předcházela obvyklá procedura. Nasoukat se přes trubky bezpečnostního rámu do tvrdého sedadla, které má sakra výrazné boční vedení. Následně dorazili lidé od Škoda Motorsport, aby mě do toho sedadla řádně přišpendlili. Až potom jsme mohli vyrazit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Svezení samozřejmě bylo krátké, ale i tak to byl docela zážitek. Brzdy, zrychlení, boční přetížení, vše je takové intenzivnější. O hodně intenzivnější

Ve Fabii R5 se přirozeně sedí uprostřed auta, což je dost nezvyk. Sedět za volantem, mám pocit, že ven vůbec nevidím. Spolujezdec má pod nohama tlačítka, která mi velmi připomínala přepínače, na jaké šlapou při koncertech kytaristé.

Jeden ovládá ostřikovače, druhý klakson a co dělá ten třetí, to jsem upřímně zapomněl. Ale ono mě to ani moc zajímat nemusí, protože od aktuálního mistra ČR v rallye přišlo ujištění, že můžu šlapat na co chci, protože je vše odpojené. Jen tak ze srandy zkouším klakson, neděje se nic. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Škoda Fabia R5: Úvod, S klaksonem pod nohou
  2. Tak můžeme vyrazit..., Video
  3. Škoda Fabia R5: Fotogalerie

bazar

MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Clubman 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 170 264 km
Cena: 180 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků