Modernizovaná Škoda Fabia si odbude světovou premiéru až zítra na ženevském autosalonu. Jako jedna z hrstky českých redakcí jsme si ji prohlédli s týdenním předstihem ještě na české půdě.
Pokud se zeptáte automobilového designéra, zda je složitější navrhnout zcela nový model nebo modernizovat ten stávající, velmi pravděpodobně se přikloní ke druhé možnosti. Ono je totiž potřeba si ujasnit časové roviny – design vozu je zpravidla hotový už zhruba dva roky před tím, než na vozidle spočinou oči veřejnosti, a je tak vlastně nutné přepracovat něco, na co si ještě lidé pořádně nestihli ani zvyknout.
Jak to vím? Prozradil mi to Jiří Hadaščok, designér Škodovky, který se mnou v rámci prvního seznámení s modernizovanou Fabií v Mnichově Hradišti vůz osobně obešel a vysvětlil mi, jak vlastně takový facelift vzniká.
V podstatě musíte přepracovat své vlastní dítě, avšak nikoliv „separátně“. Současně s designem jede i vývoj či výzkum, přičemž všechna pracoviště musejí být synchronizovaná a hlavně obeznámena s tím, co se bude u vozidel objevovat v dalších letech. Designéři musejí počítat s tím, že někde vpředu bude radar, vzadu parkovací senzory a podobně, ale také brát v potaz rostoucí nároky na bezpečnost související třeba s výše umístěnou kapotou.
Obvykle vzniknou tři návrhy modernizace, na kterých začínají designéři pracovat hned poté, co dokončí tvary stávajícího auta. Tedy žádný šlofíček s tím, že do faceliftu po představení nového vozu zbývají nějaké tři až čtyři roky! Přípravy faceliftu zaberou necelý rok, v průběhu ale může nastat situace, která automobilku donutí všechno vysypat do koše a začít znova. Třeba když konkurenční automobilka vyjede na trh s velmi podobným vozem o něco dříve.
V případě modernizace Fabie nebyl zásah do designu tak zásadní jako třeba u čtyřoké Octavie, i tady ale musely být změny na první pohled viditelné. Důraz byl kladen na krystalický design, který je nejvíce znát v útrobách užších, u dražších verzí plně diodových světlometů navazujících na větší a ostřeji řezanou masku chladiče, a dynamickou stránku vozu, danou více vystrčeným spodním „rtem“ nárazníku a nově až osmnáctipalcovými litými koly s pneumatikami 215/35 ZR18. Vzadu najdeme přepracované svítilny s trubicovými diodami zvýrazňujícími typické písmeno C a odrazky umístěné ve spodní části nárazníku.
Kombík, který nám Škodovka v Mnichově Hradišti neukázala, ale přesto jej najdete v galerii (dokonce v provedení Monte Carlo!), si musí vystačit maximálně se sedmnáctipalcovými koly. Zajímal mě důvod – údajně, protože by při plném zatížení mohla kola drhnout o podběhy. A než zadek zbytečně utahovat na tlumičích a pružinách, to se raději spokojíme s menšími koly.
Uvnitř se pouze ladilo
Změny uvnitř popsala Kateřina Vránová, která se ve Škodovce věnuje designu interiérů. Nejsou tak zásadní jako v případě exteriéru, v podstatě se zaměřily na nové materiály včetně Alcantary a hezčí dekory. Lehce byl pozměněn design přístrojového štítu, zatím stále bez digitální verze známé třeba z Volkswagenu Polo, přibylo kontrastní prošívání polštářků loketních opěrek ve dveřích, a pro zadní cestující jsou za příplatek připraveny dvě USB zdířky pro nabíjení externích zařízení. Toť vlastně vše.
Verze Monte Carlo, kterou Škodovka veřejnosti ukáže v Ženevě, bude mít hezčí sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Ta už sice byla v ryze textilním provedení k dispozici v rámci paketu Dynamic pro vybrané verze vozu před modernizací, právě Monte Carlo však dostane "karbonové" bočnice známé třeba z Volkswagenu Golf R.
Na trhu v půlce prázdnin a pouze s benzinovými motory
Jak jsme uvedli již v rámci prvního oficiálního představení modernizované Fabie, z nabídky se odebral tříválcový turbodiesel 1.4 TDI a zůstaly pouze litrové zážehové jednotky.
Atmosférické tříválce MPI budou nadále disponovat výkony 44 a 55 kW, přeplňované přímovstřikové verze TSI dostanou filtry pevných částic a 70, respektive 81 kW. Až na nejvýkonnější TSI budou agregáty kombinovány s pětistupňovým manuálem, TSI s jednaosmdesáti kilowatty dostane manuální šestikvalt a volitelně sedmistupňové DSG.
Ceny modernizované Škody Fabia zatím neznáme a pravděpodobně se tak nestane ani během ženevského autosalonu, kde mladoboleslavská značka ukáže také revoluční koncept Vision X nebo SUV Kodiaq a nejluxusnějším provedení Laurin&Klement. Na všechny tyto vozy se v rámci výstavy zaměřím podrobněji. Uvedení na Fabie na český trh je plánováno zhruba na přelom července a srpna letošního roku.