Škoda Fabia facelift: omlazení pro rok 2010

Škoda oficiálně odhalila inovované provedení Fabie pro letošní rok spolu s ním i facelift většího Roomsteru. Co přinesou?

Pakliže pravidelně sledujete AutoRevue.cz, není pro vás představení faceliftované Fabie žádným překvapením. Již začátkem února jsme vám ukázali sadu špionážních fotografií, na kterých „fabka” ukazovala své nové šatičky vcelku bez ostychu. K nim jsme přidali i informace o nových motorech, které, jak uvidíte dále, nebyly příliš daleko od pravdy.

Větším překvapením je uvedení omlazeného Roomsteru, ale i to se dalo čekat. Malé boleslavské MPV sdílí s Fabií již od svého uvedení část designového řešení i použité techniky a dává smysl, že si tuto přibuznost obě malé škodovky udrží i nadále. I po letošním omlazení tak najdeme na obou modelech zcela totožnou příď a až na jedinou výjimku stejnou paletu nabízených motorů.

Jak již naznačily výše odkazované špionážní snímky, Fabii přinesl facelift především výrazně pozměněnou přední část. Automobilka tak reaguje na kritiku, která často označuje Fabii za příliš vysokou a úzkou. Nová příď sice centimetry v žádném směru nepřidá, ale snaží se navodit dojem širšího a nižšího vozu. Takto pojatá je maska chladiče, přední světlomety i mlhovky. Vše je nižší a delší, zejména světla jsou protažena až do předních blatníků.

Faktem je, že Fabia nyní vizuálně působí (alespoň na prvních fotografiích) trochu „více při zemi”, ale obávám se, že i v tomto případě bude platit průpovídka o pletení biče z jednoho nepěkného materiálu. Fabia je na klasické mini bohužel zbytečně vysoká a úzká a s jejími základními „tělesnými parametry” pár nových linií mnoho nesvede.

O dalších významných vzhledových změnách nemáme zprávy. Škodovka ve své tiskové zprávě upozorňuje již pouze na nové typy hliníkových kola resp. krytů těch plechových a několik blíže neupřesněných impulsů pro paletu nabizených barevných odstínů karoserie.

Novinky pro Fabii ale nekončí jen u vzhledu, ještě významnějších změn se dočkáme pod kapotou. Tam nyní najdeme motory známé z nového VW Polo, které ctí ducha doby - eliminují zdvihový objem, který nahrazují přeplňováním turbodmychadlem. Nejobjemnější motor pro Fabii tak nyní bude mít 1,6 litru a to bude diesel. Z „benzinů” si nic více než 1,4 krabice mléka pod kapotu nepořídíte.

Základem mezi benzinovými agregáty však zůstane třívalec 1,2 HTP, který bude dále dostupný ve verzích s šesti (44 kW/60 koní) i dvanácti ventily (51 kW/70 koní). V nabídce zůstane i motor 1,4 16V s 63 kW (86 koní) výkonu. Zbytek nabídky bude jiný, zmíněné pohonné jednotky doplní nové motory 1,2 TSI se čtyřmi válci a přeplňováním. První z nich ve verzi s 63 kW zřejmě dříve nebo později vytlačí z nabídky stejně výkonnou 1,4, druhý pak totéž již provedl s dosavadní „jedna-šestkou”. Má stejný výkon 77 kW (105 koní) a nově bude moci být kombinován i s dvouspojkovým automatem DSG.

Technické detaily zatím automobilka nezveřejnila, víme tak jen, že právě posledně jmenovaný 1,2 TSI s převodovkou DSG bude mít papírovou kombinovanou spotřebu 5,3 litru benzinu na 100 km. Dynamika však jistě bude na úrovni dosavadní 1,6 se stejným výkonem, která při zrychlení dosahuje stovky za 10,1 s a maximální rychlost činí 190 km/h. Dá se očekávat, že 1,2 TSI 77 kW bude na papíře o něco rychlejší, aby se ukázalo, jak je ten „downsizing” dobrý nejen co do spotřeby paliva v normovaných cyklech.

V nabídce naftových motorů nezůstane kámen na kameni resp. z původních kamenů nezůstane nic a nahradí je docela nová hromada suti. Dřívější nabídku sestávající z tříválců 1,4 TDI a čtyřválce 1,9 TDI totiž vytlačila sestava tvořená motory 1,2 TDI a 1,6 TDI; rozvod common-raiil je u nich standardem stejně jako filtr pevných částic. V převaze bude tentokrát větší z obou jmenovaných, když 1,2 TDI bude pouze základní volbou s výkonem 55 kW (75 koní). Větší 1,6 TDI bude k dispozici ve verzích s 66 kW (90 koní) a 77 kW (105 koní).

V případě dieselových motorů nemáme z technických parametrů k dispozici ani střípky, i zde však lze očekávat stejnou nebo o něco lepší dynamiku než u dosavadních pohonných jednotek, papírová spotřeba pak nutně musí jít dolů.

V případě inovovaného Roomsteru bude nabídka motorů totožná, pouze základní 1,2 HTP s 60 koňmi bude absentovat.

Oba vozy v novém provedení pro letošní rok budou představeny na autosalonu v Ženevě, kde se dozvíme i jejich nové ceny a přesné technické parametry, jistě se dočkáme i pořádné sady fotografií. Do prodeje se pak tyto novinky dostanou ještě v březnu, kdy je bude možné objednat u prodejců značky.

Nabídka motorů pro Škodu Fabia 2010 pro ČR

  • 1,2 HTP/44 kW (60 k)
  • 1,2 12V HTP/51 kW (70 k)
  • 1,4 16V/63 kW (86 k)
  • 1,2 TSI/63 kW (86 k)
  • 1,2 TSI/77 kW (105 k)
  • 1,2 TDI CR DPF/55 kW (75 k)
  • 1,6 TDI CR DPF/66 kW (90 k)
  • 1,6 TDI CR DPF/77 kW (105 k)

Nabídka motorů pro Škodu Fabia Roomster 2010 pro ČR

  • 1,2 12V HTP/51 kW (70 k)
  • 1,4 16V/63 kW (86 k)
  • 1,2 TSI/63 kW (86 k)
  • 1,2 TSI/77 kW (105 k)
  • 1,2 TDI CR DPF/55 kW (75 k)
  • 1,6 TDI CR DPF/66 kW (90 k)
  • 1,6 TDI CR DPF/77 kW (105 k)

 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Škody Fabia a Roomster s facelitem pro rok 2010

bazar

VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 128 565 km
Cena: 273 000 Kč
VW Passat 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 135 349 km
Cena: 258 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2005
Stav: 199 600 km
Cena: 133 000 Kč
VW Amarok 2
Rok výroby: 2011
Stav: 145 284 km
Cena: 470 000 Kč
VW Sharan 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 235 312 km
Cena: 111 000 Kč
VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 142 191 km
Cena: 320 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků