Škoda Fabia Combi: Malé auto velkého významu

Současný nejmenší typ mladoboleslavské škodovky má dlouhou řadu variant. My jsme tentokrát zvolili k testu zajímavou variantu – nejlépe vybavenou verzi kombi s nejvýkonnějším motorem.
Škoda Fabia Combi: Malé auto velkého významu

Estetickou stránku každého automobilu je velmi těžké hodnotit. Názory se mohou různit – a také se různí – každý má jiné hledisko. Je ale pravda, že škodovácké kombi ve většině očí ve srovnání se základním hatchbackem neprohrává. Spíš to vypadá jakoby právě kombi bylo základem a hatchback jakýmsi jeho zkráceným derivátem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 Do výbavy patří v této verzi i integrované mlhovky v předním nárazníku

Vozů Škoda Fabia jezdí po silnicích hodně a také není nutné se zmiňovat o těch nejzákladnějších parametrech. Jen zopakujme, že fabia patří do kategorie malých automobilů, má tři karosářské verze a osm pohonných jednotek. Ta „naše“ fabia pak stojí na samém vrcholu typové a modelové řady.

Kombi si kupují většinou ti, kteří velkého zavazadlového prostoru opravdu využijí. Ve fabii mohou být spokojeni: v porovnání vnějších a vnitřních rozměrů je opravdu využit každý kousek místa. Proti předchozí felicii je zadní prostor pro náklad větší a skladnější. A na zadních sedadlech mají cestující víc místa i než v sesterské octavii stojící v hierarchii tříd o hodně výš. Vnitřní prostor je tedy navržen i realizován opravdu na úrovni.

  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Patnáctipalcová kola z lehké slitiny mají praktický i estetický význam; Za taková sedadla je třeba proti sérii připlatit; Příplatkový je i tříramenný volant, obsahuje samozřejmě airbag
(sedadla i volant jsou součástí sportovního paketu v ceně Kč 22 000,-)

Tomu odpovídá i výbava. Manuálně řízená klimatizace, tempomat, ASR, palubní počítač, prostorová čidla pro couvání, všechny airbagy včetně bočních, atypické rádio s měničem na šest cédéček po sedadlem spolujezdce, dostatek odkládacích prostorů. To vše jsou klady, i když u takto vybaveného automobilu přeci jen postrádáme možnost ovládat rádio a CD přímo od volantu, v tomto případě příplatkového tříramenného sportovního.

Škodu fabia provázejí po celý život zajímavé novinářské testy. Od onoho proslaveného negativního v MF Dnes, kdy tehdy redaktoři deníku zhodnotili kombi co do jízdních vlastností jako podstatně horší než hatchback, až k nejnovějšímu srovnávacímu v AutoBildu, kde fabia mezi malými auty vyhrála. Je fakt, že ani velmi citlivý odborník rozdíl jízdních vlastností mezi kratším hatchbackem a delším kombi nepozná. Fabia patří mezi automobily se skutečně vynikajícími jízdními vlastnostmi a bez potíží se srovnává s motory od slaboučkého litru až po podstatně dynamičtější agregát s dvojnásobným objemem. Ve vyladění podvozku, odolnosti vůči naklánění a chování v zatáčkách patří mezi absolutní špičku. Větší vliv nemá ani zatížení, se kterým se u kombíků musí počítat. Při jízdě po suché silnici se fabia chová naprosto neutrálně a hranice rychlosti, do níž je možné bez obtíží projíždět zatáčky, leží mnohem výš než si běžný řidič myslí. Cestujícím neschází pocit bezpečného spojení s vozovkou v automobilu, který nešetří i určitým sportovním nádechem. Dvoulitrový vůz má patnáctipalcová kola a ta mají na stabilitu nemalý vliv. Z fabie by určitě bylo i velmi dobré sportovní nářadí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kombinovaný ovladač řídí i tempomat, ten ale nemá na přístrojové desce kontrolku; Boční airbagy má už většina fabií; Atypická rádia se méně kradou, ale hůře nahrazují jinými

K dobrému dojmu přispívá i agregát. Dvoulitrový motor disponuje dostatečným výkonem i točivým momentem a má k sobě příznivě odstupňovanou převodovku. Řazení funguje lehce, plynule a přesně. Orientačně jsme naměřili zrychlení z nuly na 100 km/h za 10,2 s a největší rychlost 192 km/h. Je ovšem fakt, že takový motor spotřebuje výrazně více pohonných hmot než jiný. Ve městě ukazuje palubní počítač neustále hodnoty kolem 10 l/100 km a na dálnici mezi 9 – 10 l/100 km, podle způsobu jízdy. Teprve na běžné silnici spotřeba výrazněji klesá a dostane se až lehoučce pod 8 l/100 km. Při testu jsme ovšem docílili průměrné spotřeby 9 l/100 km a to je poměrně hodně. Útěchou může být, že motor se spokojí i s benzinem s oktanovým číslem 91 a subjektivně nelze pozorovat proti ROZ 95 žádný rozdíl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Armatura ukrývá i odkládací prostory; Tolik kritizovaného menšího pravého zrcátka se fabia zatím nezbavila;
Složité ovládání vnějších zrcátek (odlišně se nastavují obě, nebo jen jedno zrcátko) je drobným kazem vnitřní výbavy

Škoda Fabia Combi 2,0 Elegance je výborný vůz ve své třídě. Může se pyšnit nadobyčej bohatou výbavou, technickou úrovní i kvalitou zpracování. V takové výbavě se cenově blíží i vozům vyšších tříd, ale poskytuje svezení opravdu na úrovni. Ostatně kdo nemá takové nároky, může zvolit nižší stupeň výbavy i agregátu, přičemž mu jízdní vlastnosti zůstanou zachovány. Základní cena testovaného automobilu činí Kč 519 600,-.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků