Škoda Fabia Combi: Malé auto velkého významu

Současný nejmenší typ mladoboleslavské škodovky má dlouhou řadu variant. My jsme tentokrát zvolili k testu zajímavou variantu – nejlépe vybavenou verzi kombi s nejvýkonnějším motorem.
Škoda Fabia Combi: Malé auto velkého významu

Estetickou stránku každého automobilu je velmi těžké hodnotit. Názory se mohou různit – a také se různí – každý má jiné hledisko. Je ale pravda, že škodovácké kombi ve většině očí ve srovnání se základním hatchbackem neprohrává. Spíš to vypadá jakoby právě kombi bylo základem a hatchback jakýmsi jeho zkráceným derivátem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 Do výbavy patří v této verzi i integrované mlhovky v předním nárazníku

Vozů Škoda Fabia jezdí po silnicích hodně a také není nutné se zmiňovat o těch nejzákladnějších parametrech. Jen zopakujme, že fabia patří do kategorie malých automobilů, má tři karosářské verze a osm pohonných jednotek. Ta „naše“ fabia pak stojí na samém vrcholu typové a modelové řady.

Kombi si kupují většinou ti, kteří velkého zavazadlového prostoru opravdu využijí. Ve fabii mohou být spokojeni: v porovnání vnějších a vnitřních rozměrů je opravdu využit každý kousek místa. Proti předchozí felicii je zadní prostor pro náklad větší a skladnější. A na zadních sedadlech mají cestující víc místa i než v sesterské octavii stojící v hierarchii tříd o hodně výš. Vnitřní prostor je tedy navržen i realizován opravdu na úrovni.

  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Patnáctipalcová kola z lehké slitiny mají praktický i estetický význam; Za taková sedadla je třeba proti sérii připlatit; Příplatkový je i tříramenný volant, obsahuje samozřejmě airbag
(sedadla i volant jsou součástí sportovního paketu v ceně Kč 22 000,-)

Tomu odpovídá i výbava. Manuálně řízená klimatizace, tempomat, ASR, palubní počítač, prostorová čidla pro couvání, všechny airbagy včetně bočních, atypické rádio s měničem na šest cédéček po sedadlem spolujezdce, dostatek odkládacích prostorů. To vše jsou klady, i když u takto vybaveného automobilu přeci jen postrádáme možnost ovládat rádio a CD přímo od volantu, v tomto případě příplatkového tříramenného sportovního.

Škodu fabia provázejí po celý život zajímavé novinářské testy. Od onoho proslaveného negativního v MF Dnes, kdy tehdy redaktoři deníku zhodnotili kombi co do jízdních vlastností jako podstatně horší než hatchback, až k nejnovějšímu srovnávacímu v AutoBildu, kde fabia mezi malými auty vyhrála. Je fakt, že ani velmi citlivý odborník rozdíl jízdních vlastností mezi kratším hatchbackem a delším kombi nepozná. Fabia patří mezi automobily se skutečně vynikajícími jízdními vlastnostmi a bez potíží se srovnává s motory od slaboučkého litru až po podstatně dynamičtější agregát s dvojnásobným objemem. Ve vyladění podvozku, odolnosti vůči naklánění a chování v zatáčkách patří mezi absolutní špičku. Větší vliv nemá ani zatížení, se kterým se u kombíků musí počítat. Při jízdě po suché silnici se fabia chová naprosto neutrálně a hranice rychlosti, do níž je možné bez obtíží projíždět zatáčky, leží mnohem výš než si běžný řidič myslí. Cestujícím neschází pocit bezpečného spojení s vozovkou v automobilu, který nešetří i určitým sportovním nádechem. Dvoulitrový vůz má patnáctipalcová kola a ta mají na stabilitu nemalý vliv. Z fabie by určitě bylo i velmi dobré sportovní nářadí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kombinovaný ovladač řídí i tempomat, ten ale nemá na přístrojové desce kontrolku; Boční airbagy má už většina fabií; Atypická rádia se méně kradou, ale hůře nahrazují jinými

K dobrému dojmu přispívá i agregát. Dvoulitrový motor disponuje dostatečným výkonem i točivým momentem a má k sobě příznivě odstupňovanou převodovku. Řazení funguje lehce, plynule a přesně. Orientačně jsme naměřili zrychlení z nuly na 100 km/h za 10,2 s a největší rychlost 192 km/h. Je ovšem fakt, že takový motor spotřebuje výrazně více pohonných hmot než jiný. Ve městě ukazuje palubní počítač neustále hodnoty kolem 10 l/100 km a na dálnici mezi 9 – 10 l/100 km, podle způsobu jízdy. Teprve na běžné silnici spotřeba výrazněji klesá a dostane se až lehoučce pod 8 l/100 km. Při testu jsme ovšem docílili průměrné spotřeby 9 l/100 km a to je poměrně hodně. Útěchou může být, že motor se spokojí i s benzinem s oktanovým číslem 91 a subjektivně nelze pozorovat proti ROZ 95 žádný rozdíl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Armatura ukrývá i odkládací prostory; Tolik kritizovaného menšího pravého zrcátka se fabia zatím nezbavila;
Složité ovládání vnějších zrcátek (odlišně se nastavují obě, nebo jen jedno zrcátko) je drobným kazem vnitřní výbavy

Škoda Fabia Combi 2,0 Elegance je výborný vůz ve své třídě. Může se pyšnit nadobyčej bohatou výbavou, technickou úrovní i kvalitou zpracování. V takové výbavě se cenově blíží i vozům vyšších tříd, ale poskytuje svezení opravdu na úrovni. Ostatně kdo nemá takové nároky, může zvolit nižší stupeň výbavy i agregátu, přičemž mu jízdní vlastnosti zůstanou zachovány. Základní cena testovaného automobilu činí Kč 519 600,-.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 87 příspěvků