Jak byste už možná věděli, nová Fabia je aerodynamicky propracovanější a hodnotou součinitele odporu vzduchu cx 0,28 si vede nejlépe ve své třídě. Výrazně si polepšila i vůči předchozí generaci s hodnotou cx 0,32. Zdroj: Škoda

Jak byste už možná věděli, nová Fabia je aerodynamicky propracovanější a hodnotou součinitele odporu vzduchu cx 0,28 si vede nejlépe ve své třídě. Výrazně si polepšila i vůči předchozí generaci s hodnotou cx 0,32. | Zdroj: Škoda

 „Ačkoli je nová Fabia delší než její předchůdkyně a její přední část se zvětšila zhruba o 3 %, snížili jsme hodnotu součinitele odporu vzduchu téměř o 10 %,“ dodává Vít Hubáček, vedoucí vývoje aerodynamiky modelu. Více v článku... Zdroj: Škoda

 „Ačkoli je nová Fabia delší než její předchůdkyně a její přední část se zvětšila zhruba o 3 %, snížili jsme hodnotu součinitele odporu vzduchu téměř o 10 %,“ dodává Vít Hubáček, vedoucí vývoje aerodynamiky modelu. Více v článku... | Zdroj: Škoda

| Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

| Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto

 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně | Foto: Škoda Auto

 „Ačkoli je nová Fabia delší než její předchůdkyně a její přední část se zvětšila zhruba o 3 %, snížili jsme hodnotu součinitele odporu vzduchu téměř o 10 %,“ dodává Vít Hubáček, vedoucí vývoje aerodynamiky modelu. Více v článku... Zdroj: Škoda
| Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto
 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto
 | Škoda Fabia IV 2021 oficiálně Foto: Škoda Auto
50
Fotogalerie

Škoda Fabia 4 má nejlepší aerodynamiku ve třídě. Přečtěte si, jak si k ní pomohla

Aktivní lamely, tisíce hodin výpočtů a nejlepší hodnoty ve své třídě, po stránce aerodynamiky skrývá nová Fabia řadu zajímavostí.

Po oficiálním uvedení nové generace Škody Fabia jsme se už dozvěděli kompletní ceny, koukli na její úplně základní verzi, mezitím již naběhla do výroby a zanedlouho si odbude národní premiéru na pražské výstavě Auta na náplavce. Novou Fabii teď nicméně dále rozebírá i sama automobilka, která nám detailněji předvádí aerodynamiku hatchbacku.

Jak byste už možná věděli, nová Fabia je aerodynamicky propracovanější a hodnotou součinitele odporu vzduchu cx 0,28 si vede nejlépe ve své třídě. Výrazně si polepšila i vůči předchozí generaci s hodnotou cx 0,32. „Ačkoli je nová Fabia delší než její předchůdkyně a její přední část se zvětšila zhruba o 3 %, snížili jsme hodnotu součinitele odporu vzduchu téměř o 10 %,“ dodává Vít Hubáček, vedoucí vývoje aerodynamiky modelu.

Oddělení aerodynamiky pracovalo během vývoje z velké části ve virtuálním prostoru. Optimalizace aerodynamiky vozu je obzvláště náročný úkol, při kterém může mít i nepatrná změna řadu důsledků v dalších oblastech. Vývojáři proto používali supervýkonné počítače, díky kterým mohli k co největšímu počtu pokusů využít CFD simulace.

Za přibližně tři a půl roku bylo provedeno více než 3000 výpočtů simulací proudění, které si vyžádaly desítky tisíc hodin výpočetního času. „Běžný osobní počítač by stejnou práci dělal více než 2000 let,“ říká Hubáček. Na vývoji aerodynamiky se nicméně podíleli odborníci také z dalších oddělení – kromě designérů a specialistů z oblasti aeroakustiky byli do vývoje zapojeni také inženýři zodpovědní za karoserii, podvozek a motory.

Význam aerodynamiky v automobilovém průmyslu za poslední roky značně vzrostl, což je vidět také u škodovky. Automobilka výrazně navýšila své personální a odborné kapacity v této oblasti. Zatímco před 20 lety se o veškerou produkci české automobilky starali pouze 3 specialisté na aerodynamiku, nyní byli jen za samotnou Fabii zodpovědní 3 odborníci.

K nejlepší aerodynamice ve své třídě pak Fabii pomáhá i několik chytrých řešení. Jedním z nich jsou žaluzie chladiče ve spodním otvoru přívodu vzduchu na předním nárazníku, které se u auta této třídy objevují poprvé. Při nízké potřebě chlazení se lamely zavřou a tím se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h tak dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km a snížení produkce emisí CO2 až o 5 g/km.

Pro maximální chlazení, nebo během krátkých zastávek, systém lamely plně otevře, aby mohlo dovnitř proudit maximální množství vzduchu. Kromě toho přispívá řada prvků k minimalizaci odporu vzduchu. Přední část vozu disponuje v nárazníku vzduchovými clonami Air Curtain, které optimalizují aerodynamiku usměrňováním proudu vzduchu za předními koly a podél celého vozu.

Proudění vzduchu pod vozem je nyní upraveno taky díky 12 namísto 3 krytů podvozku. Víření vzduchu na zádi je díky tomu v kombinaci s dlouhým zadním spoilerem a finlety nižší. Tvar vnějších zpětných zrcátek směřuje vzduch k odtrhovým hranám u zadních světel. A nakonec vzhledem k tomu, že samotná kola vytváří zhruba 25 % odporu vzduchu, najdete v nabídce nové Fabie i kola s aerodynamickými plastovými kryty.

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud