Škoda Fabia 4 má nejlepší aerodynamiku ve třídě. Přečtěte si, jak si k ní pomohla

Aktivní lamely, tisíce hodin výpočtů a nejlepší hodnoty ve své třídě, po stránce aerodynamiky skrývá nová Fabia řadu zajímavostí.

Po oficiálním uvedení nové generace Škody Fabia jsme se už dozvěděli kompletní ceny, koukli na její úplně základní verzi, mezitím již naběhla do výroby a zanedlouho si odbude národní premiéru na pražské výstavě Auta na náplavce. Novou Fabii teď nicméně dále rozebírá i sama automobilka, která nám detailněji předvádí aerodynamiku hatchbacku.

Jak byste už možná věděli, nová Fabia je aerodynamicky propracovanější a hodnotou součinitele odporu vzduchu cx 0,28 si vede nejlépe ve své třídě. Výrazně si polepšila i vůči předchozí generaci s hodnotou cx 0,32. „Ačkoli je nová Fabia delší než její předchůdkyně a její přední část se zvětšila zhruba o 3 %, snížili jsme hodnotu součinitele odporu vzduchu téměř o 10 %,“ dodává Vít Hubáček, vedoucí vývoje aerodynamiky modelu.

Oddělení aerodynamiky pracovalo během vývoje z velké části ve virtuálním prostoru. Optimalizace aerodynamiky vozu je obzvláště náročný úkol, při kterém může mít i nepatrná změna řadu důsledků v dalších oblastech. Vývojáři proto používali supervýkonné počítače, díky kterým mohli k co největšímu počtu pokusů využít CFD simulace.

Nová Škoda Fabia už zná datum národní premiéry. Proběhne za měsíc u Vltavy

Nová Škoda Fabia už zná datum národní premiéry. Proběhne za měsíc u Vltavy

Za přibližně tři a půl roku bylo provedeno více než 3000 výpočtů simulací proudění, které si vyžádaly desítky tisíc hodin výpočetního času. „Běžný osobní počítač by stejnou práci dělal více než 2000 let,“ říká Hubáček. Na vývoji aerodynamiky se nicméně podíleli odborníci také z dalších oddělení – kromě designérů a specialistů z oblasti aeroakustiky byli do vývoje zapojeni také inženýři zodpovědní za karoserii, podvozek a motory.

Význam aerodynamiky v automobilovém průmyslu za poslední roky značně vzrostl, což je vidět také u škodovky. Automobilka výrazně navýšila své personální a odborné kapacity v této oblasti. Zatímco před 20 lety se o veškerou produkci české automobilky starali pouze 3 specialisté na aerodynamiku, nyní byli jen za samotnou Fabii zodpovědní 3 odborníci.

Škoda Fabia Tour de France měla styl i skvělou výbavu. Dnes už se shání těžko

Škoda Fabia Tour de France měla styl i skvělou výbavu. Dnes už se shání těžko

K nejlepší aerodynamice ve své třídě pak Fabii pomáhá i několik chytrých řešení. Jedním z nich jsou žaluzie chladiče ve spodním otvoru přívodu vzduchu na předním nárazníku, které se u auta této třídy objevují poprvé. Při nízké potřebě chlazení se lamely zavřou a tím se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h tak dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km a snížení produkce emisí CO2 až o 5 g/km.

Pro maximální chlazení, nebo během krátkých zastávek, systém lamely plně otevře, aby mohlo dovnitř proudit maximální množství vzduchu. Kromě toho přispívá řada prvků k minimalizaci odporu vzduchu. Přední část vozu disponuje v nárazníku vzduchovými clonami Air Curtain, které optimalizují aerodynamiku usměrňováním proudu vzduchu za předními koly a podél celého vozu.

Nová Škoda Fabia budí ještě více emocí, pyšný jsem na interiér, říká šéfdesignér

Nová Škoda Fabia budí ještě více emocí, pyšný jsem na interiér, říká šéfdesignér

Proudění vzduchu pod vozem je nyní upraveno taky díky 12 namísto 3 krytů podvozku. Víření vzduchu na zádi je díky tomu v kombinaci s dlouhým zadním spoilerem a finlety nižší. Tvar vnějších zpětných zrcátek směřuje vzduch k odtrhovým hranám u zadních světel. A nakonec vzhledem k tomu, že samotná kola vytváří zhruba 25 % odporu vzduchu, najdete v nabídce nové Fabie i kola s aerodynamickými plastovými kryty.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

DS 4 je synonymem pařížského luxusu. Už jsme se svezli a máme dobré zprávy

DS 4 PureTech a E-Tense

Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.

včera | David Šprincl | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Vokswagen Arteon R Shooting Brake

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

14.  9.  2021 | Richard Herbich | 35 příspěvků
Poprvé za volantem nové Dacie Duster: Opět se vyplatilo poslouchat zákazníky

Dacia Duster TCe 130 EDC

Nové funkce, automatická převodovka, lepší interiér. Facelift dokazuje, že skvělá Dacia Duster může být ještě lepší.

12.  9.  2021 | Vladimír Kadera | 35 příspěvků