Škoda odhaluje zákulisí testování nové Fabie. Na prototypy se dokonce střílelo

Zátěžové testy, aerodynamika nebo bezpečnost. Škoda se ohlíží na klíčové oblasti testování nové generace Fabie.

Odhalení nové generace Škody Fabia se pomalu blíží. Už jsme přinesli první jízdní dojmy s maskovaným prototypem, techniku již obecně známe a dřívější upoutávka naznačila tvary i výbavu oblíbeného hatchbacku. Teď však mladoboleslavská automobilka odhaluje zákulisí zátěžových testů, které jsou posledním dílkem vývoje před květnovou premiérou.

Z testů nám značka ukazuje například využití přívěsného vozíku nazývaného towing dyno. Přívěs, který má uvnitř ukrytý dynamometr, umí podle zadání techniků ve voze měnit jízdní odpor celé soustavy. Vozík dokáže vyvolat zátěž až 9 kN a jeho dynamometr dosahuje výkonu až 150 kW. Jednoduše řečeno, vozík brzdí svoje kola a tím zpomaluje i auto.

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

„Takto umíme simulovat rozdílné jízdní podmínky, například profily reálných kopců, nebo jízdu s přívěsem o různé hmotnosti,“ vysvětluje Pavel Kolajta, který zodpovídá za funkční zkoušky nové Fabie.

Tradiční jsou pak testy v náročných klimatických podmínkách. „S vozem v maximálním zatížení se jezdí v teplotách i pod -30 °C a nad 45 °C, jezdí se ve sněhu, přes zmrazky, v prachu, provádíme testy se simulací monzunového deště,“ dodává Kolajta. 

Škoda Fabia ušla velký kus cesty. Skici a poznatky z vývoje odhalují, jak to začalo

Škoda Fabia ušla velký kus cesty. Skici a poznatky z vývoje odhalují, jak to začalo

Jedním z nejpřísněji hodnocených kritérií je bezpečnost auta, u té nároky s každou generací vozu rostou. I tady se kombinují reálné testy s počítačovými simulacemi. Auto a jeho části kvůli tomu prochází sérií dílčích zkoušek i celkových crashtestů.

Povrchové části karoserie jako kryt nárazníku či kapota se například od počátku ladí a optimalizují nejdřív za pomoci počítačových simulací a následně se testují s figurínami nebo takzvanými impaktory. „Při vývoji Fabie jsme na auto a jeho části vystřelili impaktory přes 200krát. Na jeden takový test ale připadá v průměru asi 140 virtuálních simulací, které pomáhají díly ladit ještě před reálným testem,“ vysvětluje Csaba Sirgely, jeden z inženýrů v oblasti bezpečnosti.

Škoda Enyaq iV Sportline odhalila české ceny. Připravte si nejméně 1.152.900 Kč

Škoda Enyaq iV Sportline odhalila české ceny. Připravte si nejméně 1.152.900 Kč

Podobně jako bezpečnost zaznamenala v posledních letech skok kupředu i aerodynamika, která mimo jiné pomáhá snižovat spotřebu paliva a tedy i tolik sledované emise CO2. „Přestože nová Fabia oproti předchůdci narostla a čelní plocha se zvětšila zhruba o 3 %, podařilo se zredukovat aerodynamický odpor o téměř 10 %. V normovaném cyklu WLTP to představuje snížení emisí CO2 o téměř 3 g na kilometr,“ vysvětluje Vít Hubáček zodpovědný za vývoj aerodynamiky.

Zlepšení aerodynamiky je u Fabie zásluhou i nových technických řešení. Škoda tak u hatchbacku v segmentu A0 poprvé využije například takzvané žaluzie chlazení, tedy lamely, které uzavírají přístup vzduchu do motorového prostoru a zlepšují tak obtékání vozu. Nechybí ani rozsáhlé zakrytování podvozku, vyladěné průduchy v předním nárazníku nebo kola se speciálními aerodynamickými vložkami, které stabilizují proudění vzduchu kolem kol.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Řídili jsme nové Porsche Taycan Cross Turismo: Letí na silnici, dovádí v terénu!

Porsche Taycan Cross Turismo

Dostali jsme příležitost vyzkoušet nový přírůstek do elektrické rodiny Porsche Taycan. Je praktičtější a neztratí se ani mimo zpevněné cesty.

včera | Stanislav Kolman | 4 příspěvky
TEST Subaru Forester 2.0ie-S ES Sport: Pozor, vezu rybičky!

Subaru Forester ES Sport

Subaru Forester se nyní prodává i ve verzi Sport. Nečekejte ale žádné turbohrátky, tohle je hraní si s barvičkami.

9.  5.  2021 | Vladimír Kadera | 2 příspěvky
TEST Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line: Bejby nebude sedět v koutě!

Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line

Městskou krabičku se sportovním vzhledem asi nebudou všichni brát úplně vážně. V Hyundai i10 se 100koňovým přeplňovaným motorem se však skrývá víc, než se na první pohled zdá.

7.  5.  2021 | Jan Mička