Škoda Fabia 1.9 TDI: úsporně, ale s klapotem (test)

Zatímco krátkou Fabii lze pořídit s nafťákem o výkonu 96 kW, pro provedení kombi a sedan je nejvyšší naftovou metou jen 74 kW. Otestovali jsme kombi se sportovními sedačkami a 16" litými koly s cenou lehce přes 550 tisíc korun.
Škoda Fabia 1.9 TDI: úsporně, ale s klapotem (test)
Seznam kapitol
  1. Interiér, prostor, motor: 100 koní v naftě
  2. Zvuk motoru, chování motoru, dynamika, převody, podvozek
  3. Plusy a minusy, výbava a cena, technické parametry
  4. Fotogalerie (všechny snímky)

O změnách, které Fabia dostala po faceliftu pro modelový rok 2005, jsme psali již v testu Fabie kombi s motorem 1.4 TDI 55 kW. Zmíním proto jen hlavní změny: nové mlhovky, upravená maska, upravený nárazník, upravená zadní světla, nové prvky výbavy, volant z Octavie a hlavně se snížila cena vyšších výbav. Nejvýrazněji se to projevilo u Elegance (cena šla dolů o cca 60 tisíc), přičemž do standardu přibyly prvky jako tempomat či boční airbagy. Testovaná Fabia kombi byla oproti Elegance doplněna zejména o paket Dynamic II, který přidává sportovní tříramenný volant, sportovní sedačky s výrazným bočním vedení a delším sedákem a 15" litá kola; náš model byl zušlechtěn dokonce příplatkovými 16" koly s pneumatikami 205/45.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Krátká Fabia po faceliftu

Tip: Ve výše uvedeném článku najdete i krátkou historii motorů, které se do Fabie dávaly od začátku výroby v roce 1999. Další články: oficiální informace o faceliftu, výbavy pro modelový rok 2005, ceník

K vozu jako takovému už asi nemá smysl nic psát, vše bylo řečeno ve starších článcích:

Strohý interiér

Přesto ale musím zmínit, že se mi po čase přestala zamlouvat palubka, která je příliš strohá a příliš hranatá. Středová konzola nepůsobí ve spojením s podivně vypadajícím rádiem Symphony právě nejlépe a myslím, že na ní při faceliftu pánové z Boleslavi mohli trochu zapracovat, zvlášť, když palubka nové Octavie vypadá o několik tříd lépe. Trochu také vadí spodní hrana středové konzoly, která „visí“ ve vzduchu a může o ni zavadit koleno či holeň delších cestujících. Oproti tomu sportovní volant vypadá dobře a skvěle se drží.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Béžová metalíza je poměrně oblíbená

Sportovní sedadla jsou o třídu lepší než ta standardní, jsou velmi pohodlná - ani tvrdá, ani měkká, výrazné boční vedení stehen i zad netlačí a celkově je sedadlo dostatečně dimenzované. Radost by mi udělala snad jen nastavitelná bederní opěrka, ta se ale u sportovních sedadel zpravidla nenosí. Navíc si o výrazné boční vedení opřu pravou ruku, takže mi až tak nechyběla loketní opěrka, kterou nelze do Fabie pořídit z výroby; lze ji však dokoupit za 4 200 korun jako originální příslušenství (to dříve nebylo možné).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
16" litá kola nevypadají špatně, odhalují ale docela malé kotouče

Místo? Ujde

Vzadu je místa poskrovnu, ale vzhledem ke třídě to není tragédie, v podélném směru je místa jen nepatrně méně, než ve větší Octavii první generace. Sedadla jsou hodně vysoko, takže si opřete stehna, nicméně je to zvláštní pocit sedět takřka o hlavu výše než řidič. Nevýhodou vyššího posazu je nedostatek místa nad hlavou u cestujících nad cca 185 cm. Zavazadlový prostor je dostatečně velký, aby uspokojil průměrnou rodinu. V testovaném voze byla instalována ochranná síť, která zabraňuje pohybu nákladu při brzdění do prostoru pro cestující. Hůře se s ní manipuluje při sklápění sedadel, ale dá se to zvládnout. Z tria karosářských verzí Fabie je kombi bezesporu nejpraktičtější.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Interiér Dynamic II kombinuje světlé materiály s tmavými, přidává sportovní volant a sedačky

Trochu mi vadil výhled vzad, zadní okno má dost nízko horní hranu, takže není dobře vidět k horizontu, navíc auta jsou zkreslená a vypadají širší, než ve skutečnosti jsou. Rovněž za malé zrcátko vpravo by výrobce zasloužil morovou ránu, nechápu, proč se po faceliftu nemontuje stejné jako vlevo. Docela lituju ty, co se s Fabií rozhodnou navštívit Anglii. Výhled vpřed je poměrně dobrý, silnější A-sloupky mohou ale bez problému zakrýt i chodce na chodníku případně auto přijíždějící zleva na křižovatku. To je ale dnes docela obvyklé, je to daň za pevnější karoserii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Za 176cm řidičem je místa tak akorát, jen posaz je nepřirozeně vysoký

100 koní v benzínu nebo naftě?

Motor tvoří u kombi a sedanu vrchol naftové nabídky a pro relativně lehkou Fabii je výkonově dostatečně dimenzován. Zatímco motor 1.4 TDI je tříválec, 1.9 TDI už má klasicky čtyři válce. Ve výbavě Elegance stojí kombi 467 900 Kč, což není mnoho, podobný vůz s naftovým motorem a stejnou výbavou budete shánět těžko. Slabší nafťák 1.4 TDI 55 kW stojí o 30 tisíc méně, z čehož je patrné, že se příliš nevyplatí. Aby o něj byl větší zájem, musel by být alespoň o deset dvacet tisíc levnější. Kvůli třem válcům má velmi zvláštní zvuk a vysokou míru vibrací. Zkrátka celkově je 1.9 TDI lepší volba.

Oproti stejně výkonnému benzínu 1.4 16V je nafťák dražší o rovných 60 tisíc, což je poměrně vysoká „daň“ za nižší spotřebu. Výrobce udává u benzínu 9/5,4/6,7 l u benzínu a 6,5/4,1/5 l u nafty. V běžném provozu jsou rozdíly někde mezi 1,5 a 2 l paliva na sto km. Přitom zrychlení na stovku a maximálka jsou zcela shodné, přičemž nafta má samozřejmě lepší pružnost na stejný převodový stupeň. Benzín má výhodu v nepatrně nižším povinném ručení, pořizovací ceně, podstatně tišším a kultivovanějším chodu, výhodou TDI je de facto jen nižší spotřeba. TDi také lépe vyhoví těm, kdo nechtějí podřazovat při potřebě akcelerace.

Charakteristika motoru 1.4 16V nutí dynamicky založené řidiče jezdit ve vyšších otáčkách (a tedy na nižší převodový stupeň), pak ale bude pružnost stejná jako u nafťáku. Výhodou benzínu je také plynulý nárůst výkonu, lepší reakce na plynový pedál, absence turboefektu. Pokud budete volit mezi oběma motory, bude hodně záležet nejen na spotřebě, ale i na tom, jak vám bude vyhovovat který styl jízdy. Většina řidičů oceňuje „zátah“ TDI v nízkých otáčkách a u benzínu naopak kritizuje nutnost vytáčení. Už jen pohled na graf závislosti točivého momentu a výkonu (viz web Škodovky) jasně ukazuje, který motor má jakou charakteristiku.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Interiér, prostor, motor: 100 koní v naftě
  2. Zvuk motoru, chování motoru, dynamika, převody, podvozek
  3. Plusy a minusy, výbava a cena, technické parametry
  4. Fotogalerie (všechny snímky)
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků