TEST Škoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo: Mate stylem, nikoliv schopnostmi

Nejvyšší výbava plus nejsilnější motor rovná se luxus, akce i zábava? Ne tak úplně. Výkonná Fabia řidiče potěší v mnoha směrech, ale náhradou za RS není.
Radosti
Rozumná spotřeba
Pružnost motoru
Praktický a hodnotný vnitřek
Starosti
Hluk odspodu
Pomalé starty infotainmentu
Jízdní komfort na příplatkových 17" kolech
9  /10

S auty je to často jako s dětmi. Ani se nenadějete a vyrostou vám tak, že je nepoznáte. První Škoda Fabia začínala s délkou 3960 mm, druhá a třetí generace poskočily na 3992 mm a aktuální model poskočil na 4108 mm. A nejen to, mezigeneračně získala na rozvoru 94 mm a k šířce 48 mm. Čtyřková verze tedy z hlediska proporcí získala velmi vyvážený poměr jednotlivých rozměrů. A když už jsme zavzpomínali na genezi tohoto Škodováckého bestselleru, k hodnotnějším mírám přidala i zdobnost (ale ne přezdobenost), na kterou současný zákazník v nabídce kompaktních hatchbacků může slyšet. Zvlášť v nejvyšší specifikaci Monte Carlo, kterou dnes proklepneme.

Ani základní Škoda Fabia není při pohledu zvenčí ošklivé auto – užší čelní světlomety a široká maska zdůrazňují horizontální linie přídě, náznak české vlajky ve spodní části předních dveří je roztomilý vtípek a rovněž zezadu působí díky segmentům světel zakousnutým do pátých dveří jako větší a hodnotnější vůz. Vrcholnou nabídky poznáte podle černého rámečku přední masky, decentního náznaku lízátka pod čelním nárazníkem, černých prahů i zrcátek a vzadu pak podle označení modelů tmavými písmeny a náznaku difuzoru.

Máme zde i decentní střešní spoiler, který společně s průduchy v předním nárazníku pro směrování vzduchu okolo kol, aktivním žaluziím, zakrytovanému podvozku i menším zpětným zrcátkům či kolům s aero-kryty přispívá k lepší aerodynamice. Aktuální Škoda Fabia, postavená na platformě MQB A0, si totiž k úsporám musela pomoci právě dobrým obtékáním vzduchu – stejně jako nedávno faceliftovaný Karoq, protože u obou Škodovek není možné provést hybridizaci. Poprvé se také musí obejít bez naftového motoru – zatím co trojkovou verzi jste až do faceliftu z roku 2018 mohli dostat s jednotkou 1.4 TDI o výkonu 66 kW (90 k) či 77 kW (105 k), zde už máme jen benzinové motory.

Základem je litrový atmosférický tříválec MPI s 59 kW (80 k, pětistupňový manuál), přeplňovaný tříhrnek o stejném objemu dostanete se 70 kW (95 k, rovněž pětikvalt) a s 81 kW (110 k, šestistupňový manuál nebo sedmistupňové DSG). Vrcholem je 110kW (150k) čtyřválec 1.5 TSI, spojený výhradně s automatem. Výbavu Monte Carlo můžete dostat u všech motorů vyjma základního MPI, parádu tedy můžete dělat i s méně než sto koni.

A když říkáme parádu, myslíme to doopravdy a po usednutí za volant s námi budete pravděpodobně souhlasit. Máme zde červenou dekorační lištu, která protíná celou palubní desku od pravého výdechu ventilace až k levému. Ve stejné barvě jsou vyvedena madla dveří a dekorační obložení přední části středového tunelu. Pak zde máme pedály s kovovým designem, koženou manžetu ruční brzdy, černé čalounění stropu i sloupků, akčně působící sedačky s jednodílnými opěradly i volant obšitý perforovanou kůží. Opravdu hezky působí část palubní desky a výplní dveří s čalouněním tkaninou, která svým vzhledem imituje uhlíková vlákna. Tyto doplňky dodávají vnitřku šmrnc, aniž by působily dětinsky nebo lacině, obecně je interiér v této specifikaci až na jednu výjimku promyšleně poskládaný a bezproblémově použitelný.

Za volant se vejde téměř každý a sedadla s bočnicemi v oblasti stehen i trupu tělo nijak neutiskují. Přes volant vždy snadno vidíte na přístrojový štít (zdravíme novější Peugeoty) a míra seřiditelnosti sedaček i kormidla nabídne pohodové sezení různě velkým i rostlým lidem. Klimatizaci obsluhujete kolečky, která se dají nahmátnout po paměti – u nich najdete i ofuk čelního skla, jehož tlačítko je u mnoha novějších koncernových aut dost nelogicky v modulu vlevo od volantu u nastavení světel.

Jedinou větší úlitbou modernímu trendu dotykového ovládání základních funkcí je regulace hlasitosti ploškami vedle displeje infotainmentu. V něm se snadno zorientujete, ovládací rozhraní nemate řidiče ani když příliš nehoví digitálním vymoženostem. Ale jako již tradičně jsou jeho starty hodně pomalé a než třeba můžete zadat cíl do navigace, počkáte si pár desítek sekund.

Použitelnost a praktičnost přední části Škody Fabia jistí věci, které kupodivu nejsou u mnoha nových aut samozřejmostí. Máme tu třeba pogumovanou odkládací schránku na začátku středového tunelu, kam se vejdou i větší chytré telefony řidiče a spolujezdce najednou. Dva držáky nápojů vpředu? Jistě, navíc ve vyjímatelném modulu, takže prostor kam pasují můžete využít i jako úložný prostor. Dostatečně velká loketní schránka? Nechybí, stejně jako deštník v předních dveřích.

Na vlně dobré použitelnosti vůz pokračuje i v druhé řadě sedadel. Kapsy na zadních stranách předních opěradel s kapsičkou na telefon jsou fajn, stejně jako úložný box na středovém tunelu s flexibilní páskou, která udrží další nápoj. Ve sklopné loketní opěrce pak najdete ještě další dva držáky pití. A mimochodem, vůbec poprvé má malá Škoda výdechy ventilace pro zadní sedadla. Nárůst rozvoru je zvláště v zadní části znát, s koleny se sem důstojně vejde průměrný dospělý a výrazněji netrpí ani stran místa nad hlavou.

Kufr mezigeneračně poskočil o 50 litrů, nakládací hranu má v rozumné výšce 68 centimetrů a jeho maximálních 380 litrů můžete díky pravidelným tvarům využít beze zbytku. A pokud si objednáte šikovný síťový program, můžete zde upevnit kdeco. Pod jeho podlahu si můžete objednat rezervní kolo za 3900 Kč – u Monte Carla dojezdové, v nižších specifikacích plnohodnotné za stejné peníze.

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Diskuze (34) Další článek: Nová Alfa Romeo Tonale s dieselem už má české ceny! Stojí stejně jako slabší hybrid, pro vrcholné výbavy ale není

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , Škoda Fabia na Heureka.cz