Škoda Fabia 1.4 TDI: spořílek po faceliftu (test)

Motor 1.4 TDI je svým výkonem uprostřed druhý nejslabší nafťák ve Fabii. Má jen tři válce, moderní vstřikování PD, velmi nízkou spotřebu, ale tvrdý a nevyrovnaný chod a oproti svému benzínovému protějšku je o 50 tisíc dražší.
Škoda Fabia 1.4 TDI: spořílek po faceliftu (test)
Seznam kapitol
  1. Geneze motorů ve Fabii, přehled nafťáků, facelift
  2. Facelift, výbava, kombi, zvuk motoru, dynamika
  3. Převody, pružnost, jízda po dálnici, spotřeba, parametry

1.4 TDI je zkrátka a dobře klasickým zástupcem této sorty motorů – pod dvěma tisíci se nic neděje, zvukový projev motoru nezní uším právě libě. Náhle se však vše změní, motor se uklidní a začne velmi slušně táhnout; na začátku má výkon takový, jako benzíňák 1.4 55 kW až ve třech a půl tisících. Pokud tedy budete motor udržovat v efektivních otáčkách, odmění se velmi dobrou pružností, která se blíží motoru 1.9 TDI 66 kW ve staré Octavii (210 Nm/1 900 ot.). Je pak v podstatě jedno, jestli motor točí 2 500 ot. nebo 3 500 ot., subjektivně zatahuje v celém efektivním pásmu stejně, nejvíce zatlačí do sedaček mezi 2 200 a 2 700 ot., kdy je křivka výkonu strmější, pak se téměř srovná do vodorovné polohy a je vhodné přeřadit.

Převody:

  • 40: 2 - 2300; 3 - 1600
  • 60: 2 - 3500; 3 - 2300; 4 - 1750
  • 80: 3 - 3150; 4 - 2350; 5 - 1750
  • 100: 3 - 3950; 4 - 2900; 5 - 2250
  • 120: 4 - 3550; 5 - 2750
  • 140: 5 - 3200
  • 160: 5 - 3650

Pružnost (dva lidé, A/C zapnuto, venkovní teplota 22 st.):

  • 60-100: 3 st. 7,6 s; 4 st. 9,5 s
  • 80-120: 4 st. 10,2 s; 5 st. 12 s

Poznámka: Vzhledem k nedostatečnému výkonu pod dvěma tisíci otáček je vhodné odřazovat ve vyšších rychlostech. Např. dvojku ve 30, trojku někdy v padesáti, čtyřku v nejdříve sedmdesáti. Jinak se dostanete do hluchého místa a motor bude více hlučný než výkonný. Pokud při zatáčení klesne rychlost pod 20 km/h, je lepší dát jedničku, protože dvojka bude točit cca 1 000 otáček a nebude se chtít rozjet.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vzadu není místa nazbyt, posez je docela prkenný --- Fabia má ve standardu třetí opěrku hlavy

1.4 TDI je díky delším převodům a vyššímu výkonu v otáčkách od dvou tisíc vhodnější na dálnici než 1.4 16V 55 kW, který je nutné pro stejný výkon více vytočit. Pokud nafťák něco zpomalí v kopci, bez problému se znovu na pětku rozjede; benzín musí jít na čtyřku, případně na trojku, jinak se nechytá. Škoda, že testovaný model neměl tempomat (Elegance ho má ve standardu), ve spojení s tímto motorem by se hodil – TDI je téměř k neutahání. I když ale tento motor bohatě stačí pro běžnou jízdu ve dvou lidech, budete-li vozit více nákladu či cestujících, zvažte třicetitisícový příplatek za motor 1.9 TDI (250 Nm, 74 kW, delší převody).

Poznámka: Pokud hodláte po koupi 1.4 TDI čipovat, pak raději kupte 1.9 TDI. Cena čipu je téměř dvacet tisíc korun. Z objemu 1.4 l sice pak dostanete 74 kW, nicméně to má 1.9 TDI v základu a navíc má rezervu pro další zvyšování výkonu. Nehledě na to, že silnější nafťák má vzadu kotouče a tuší a vyrovnanější běh.

Tahoun, ale hlučný

Celkově hodnotím testovaný motor jako nejlepší v této výkonnostní třídě (okolo 55 kW); žádný jiný nenabídne tolik výkonu po překonání dvou tisíc otáček. Naopak má jednoznačně nejsyrovější chod a kultivovaností ho každý naftový motor překoná. Nejlepší je v tomto ohledu asi 1.4 HDI, hlukem se pak nejvíce tédéíčku blíží 1.3 JTD, případně 1.3 CDTi – zvuk motorů je sice také tvrdý, ale čtyři válce mají výhodu. Spotřeba testovaného nafťáku se na dálnici pohybovala okolo 5,5 l/100 km, a to jsem jel tak, aby ručička tachometru nespadla pod 140 km/h. Ve městě se pak dostanete na šest a půl, mimo město (při cestě na chalupu) na nějakých 4,5 l. Kombinovaná spotřeba na nádrž pak činila 5,2 l. Auto mělo při převzetí k testu jen 1 500 km, takže není divu, že na hodnoty uvedené výrobcem (5,7/4,1/4,6) se nemohl dostat. Řazení je přesné, ale poněkud tuhé; rozhodně tužší než u verzí 1.2 12V a 1.4 16V.

Klepněte pro větší obrázek Dostat se na spotřebu 5,5 l není nic neobvyklého

Benzín, nebo nafta?

A co srovnání s benzínem 1.4 55 kW? Pokud chcete motor zejména na dlouhé trasy, nabídne lepší požitek z jízdy 1.4 TDI, navíc bude mít nižší spotřebu. Pokud ale jezdíte na trasy kratší a zejména po městě, berte raději benzín – krátké trasy naftě škodí více, benzín má navíc plynulou křivku výkonu, což je pro popojíždění daleko lepší. O takřka sametovém běhu motoru nemluvě. A rozdíl cen? 50 tisíc – 1.4 TDI to se vyplatí až po nějakých 80 tisících kilometrech. Mnozí budou jistě spekulovat nad srovnáním 1.4 TDI a 1.2 47 kW, mezi kterými je cenový rozdíl osmdesát tisíc. Pro tento motor platí to samé jako pro 1.4 16V: ve městě je vhodnější než TDI, ale jakmile se dostanete mimo město či na dálnici, okamžitě ho unavíte a budete si přát více koní pod kapotou. Volba je na vás.

Parametry

  • Fabia kombi 1.4 TDI
  • Rozměry: 4 222 x 1 646 x 1 452 mm 
  • Rozvor: 2 462 mm
  • Hmotnost: 1165-1255 kg
  • Zavazadlový prostor: 426/1225 l
  • Kola: 185/65 R14, litá
  • Převodovka: pětistupňová manuální
  • Motor: 1.4 TDI, tři válce, dva ventily na válec, 55 kW/4 000 ot., 195 Nm/2 200 ot.
  • Zrychlení na 100 km/h: 14,4 s
  • Max. rychlost: 170 km/h
  • Spotřeba: 5,7/4,1/4,6 l
  • Palivová nádrž: 45 l
  • Základní cena (kombi Ambiente): 397 900 Kč
  • Cena testované verze: 486 600 Kč
  • Cena stejně vybavené verze Elegance: 468 200 Kč
Předchozí kapitola
Seznam kapitol
  1. Geneze motorů ve Fabii, přehled nafťáků, facelift
  2. Facelift, výbava, kombi, zvuk motoru, dynamika
  3. Převody, pružnost, jízda po dálnici, spotřeba, parametry
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků