Škoda Fabia 1.4 TDI: spořílek po faceliftu (test)

Motor 1.4 TDI je svým výkonem uprostřed druhý nejslabší nafťák ve Fabii. Má jen tři válce, moderní vstřikování PD, velmi nízkou spotřebu, ale tvrdý a nevyrovnaný chod a oproti svému benzínovému protějšku je o 50 tisíc dražší.
Škoda Fabia 1.4 TDI: spořílek po faceliftu (test)
Seznam kapitol
  1. Geneze motorů ve Fabii, přehled nafťáků, facelift
  2. Facelift, výbava, kombi, zvuk motoru, dynamika
  3. Převody, pružnost, jízda po dálnici, spotřeba, parametry

Dostatek motorů

Škoda Fabia začala svoji pouť koncem roku 1999, kdy byla nabízena pouze jako hatchback a pouze s motory 1.4 50 kW, 1.4 74 kW a 1.9 SDI 47 kW. Základní čtrnáctistovka byla převrtaným motorem s rozvodem OHV, který se používal ve Feliciích, druhá čtrnáctistovka už pochází z produkce VW a má modernější rozvod OHC a čtyři ventily na válec. Výkon nepřeplňovaného nafťáku a zejména průběh točivého momentu je docela tragický, takže se nelze divit, že má velmi slabé dynamické parametry a doporučit ho lze maximálně pro služební auto s vysokým nájezdem kilometrů.


Dosavadní testy Fabie: hatchback 1.2 47 kW --- sedan 1.4 16V Elegance --- srovnání Fabie 2.0 a Toyoty Yaris T-Sport --- uživatelský test 1.9 TDI 74 kW --- Fabia Junior --- kombi 1.9 TDI 74 kW --- Fabia sedan versus Octavia - sedan 1.4 50 kW po 30 000 km --- Fabia RS

Později se pod kapotou Fabie objevily následující motory (v pořadí, jak přicházely - pokud se dobře pamatuji):

  • 1.4 44 kW – slabší verze první čtrnáctistovky, původem český motor, rozvod OHV, dva ventily na válec, poněkud hlučnější, dobře táhne odspodu, ale uvadá nahoře,
  • 1.4 55 kW – slabší verze 1.4 74 kW, tedy rozvod OHC a čtyři ventily na válec, pochází z produkce VW, 
  • 1.9 TDI 74 kW – nový přeplňovaný nafťák se vstřikováním PD, dva ventily na válec, pro Fabii ideální volba,
  • 2.0 85 kW – postarší dvouventil s rozvodem OHC, má sice dlouhou životnost, ale jeho dynamika vzhledem ke spotřebě není nijak výjimečná; historie tohoto motoru sahá do osmdesátých let, kdy si svoje místo našel ve starších verzích Passatu či Golfu,
  • 1.0 37 kW – v nabídce byl velmi krátce, Škoda si uvědomila, že jeho nasazení byla chyba; zrychlení na stovku měl za více než 20 s a k tomu vysoká spotřeba,
  • 1.2 40 kW – poměrně moderní tříválec, který nahradil 1.0 37 kW a 1.4 44 kW, dva ventily na válec, syrový chod, uvadá ve vyšších otáčkách,
  • 1.2 47 kW – čtyřventilová verze předchozího motoru, výše položený točivý moment i výkon, lepší pro jízdu po dálnici,
  • 1.4 TDI 55 kW – přeplňovaný nafťák, který vznikl odstraněním jednoho válce z 1.9 TDI, dva ventily na válec, vstřikování PD ( oněm je dnes řeč),
  • 1.9 TDI 96 kW – nejsilnější motor ve Fabii je dostupný jen ve verzi RS, stejně jako slabší TDI má dva ventily na válec a je kombinován výhradně se šestikvaltem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední maska dostala výraznější charakter díky novému nárazníku

Zatímco nabídka naftových motorů je vyrovnaná, s benzínovými motory to tak slavné není. Základní dvanáctistovka je skutečně vhodná jen do města, kam se hodí díky docela nízké spotřebě, druhá dvanáctistovka sice zvládá navíc větší rychlosti, ale na dálnici se nehodí kvůli vysokým otáčkám a z toho plynoucí vyšší spotřebě. Nejvýkonnější čtvrtnáctistovku je zase nutné docela „honit“, jinak je docela mrtvá (v pásmu do třech tisíc otáček) a dvoulitr má zase vysokou spotřebu a už spadá do vyšší kategorie povinného ručení; dynamicky ale na malou Fabii bez problému stačí a dokáže ji pěkně rozpohybovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vzadu se změnily světlomety

K Fabii se ale perfektně hodí motor 1.4 55 kW, který stačí i pro plynulou jízdu po dálnici (pokud není auto moc naloženo) a oproti 74kW verzi mu nechybí výkon v nižších otáčkách (je lepší do města). Má rovněž dobrý zvuk a není příliš hlučný. Dynamiku nemá špatnou ani motor 1.2 47 kW, nicméně ten zvuk dokáže leckoho odradit. Fabii zcela evidentně chybí motor 1.6 s výkonem 75 kW, který se montuje do Octavie. Byl by určitě úspěšnější než 1.4 74 kW a 2.0 85 kW dohromady. Politika VW je ale bohužel taková a žádné z koncernových aut této třídy (Polo, Ibiza, Cordoba) tento motor nenabízí.

Poznámka: Fabia nabízí i automatickou čtyřstupňovou převodovku bez možnosti sekvenčního řazení, ovšem jen pro motor 1.4 55 kW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Detaily na pozměněné partie

Tři válce a facelift

Motor 1.4 TDI, který je v nabídce nafty v té slabší části, se na rozdíl od 1.9 TDI nabízí už od základní výbavy. V testované výbavě Ambiente stojí o dvacet tisíc více než 1.9 SDI a o třicet jedna méně než 1.9 TDI. Dříve byly rozdíly motory větší, dnes už se možná vyplatí začít přemýšlet, zda těch třicet tisíc nestojí za daleko lepší dynamiku a prakticky jen nepatrně vyšší spotřebu. Kromě toho čtyřválec má kultivovanější a tišší chod a do interiéru nepřenáší tolik vibrací. Navíc má vzadu kotouče, lépe se cítí na dálnici díky vyššímu výkonu a je méně hlučný díky delším převodům (méně točí). Nejslabší nafťák 1.9 SDI lze vřele nedoporučit, tedy pokud vám nevadí platit vysokou pojistku za traktor a auto do kopců tlačit očima.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vpředu má 1.4 TDI klasicky kotouče, vzadu ale bubny


Články o faceliftu: První a podrobný seznam změn v modelovém roce 2005 --- oficiální tisková zpráva a obrázky --- Přehled nových výbav a cen

Tříválcový nafťák se nám podařilo zajistit na test ve Fabii v modelovém roce 2005, tedy po prodělaném faceliftu. Ten se v menší míře dotkl vzhledu, ve větší míře pak výbav, barev interiéru, designu kol atd. Nová Fabia dostala jiný přední nárazník s kulatými mlhovkami, nové zadní sdružené světlomety a rovněž volat z druhé generace Octavie. Vzhled předního nárazníku je bezesporu hezčí než dříve, zde facelift jednoznačně prospěl. Diskutabilní je to ovšem vzadu, starší světlomety se mi líbily více. A volant z Octavie? V ní se mi líbil, perfektně do ní zapadl. Ve Fabii na mne ale působil na první pohled poněkud nepatřičně, má jiný odstín než palubka, jiný povrch a hlavně ani jednu hranu, čímž k palubce plné zlomů moc nezapadá. Snad je to jen o zvyku, ale já často dávám na první dojem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Palubní deska se až na volant nezměnila, je ale možné objednat nové kombinace potahů a interiéru, např. do Ambiente světlou palubku a středový tunel, ale tmavé potahy a výplně dveří; u Elegence tato kombinace není možná

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Geneze motorů ve Fabii, přehled nafťáků, facelift
  2. Facelift, výbava, kombi, zvuk motoru, dynamika
  3. Převody, pružnost, jízda po dálnici, spotřeba, parametry
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků