Škoda Fabia 1.2 HTP: překvapení se třemi válci (test)

Škoda Fabia 1.2 HTP: překvapení se třemi válci (test)

Už více než rok se ve Fabii nabízí tříválcový dvanáctiventilový benzínový motor 1.2 s výkonem 47 kW. Ač by se zdálo, že na rozpohybování těžké Fabie nestačí, dokáže tříhrneček s vozem docela dobře zacvičit.

Kapitoly článku:


Fabia: stálice na českých silnicích

Škoda Fabia je už několik let stálicí na českých silnicí, s naprostým přehledem totiž vede žebříčky prodejů nejen ve třídě, ale i absolutně. Není divu, jde o české auto, a protože patriotismus hraje při rozhodování velkou roli, dostává Fabia přednost před konkurencí. Přitom oproti ní v podstatě ničím nevyniká, jde o lehce nadprůměrné auto ve třídě – zejména zpracováním a jízdními vlastnostmi.

  

  
Vzhled Fabie je poněkud strohý a konzervativní, na druhou stranu
se neokouká, i když jich tu jezdí desetitisíce


Tip: sedan 1.4 16V EleganceSrovnání Fabie 2.0 a Toyoty Yaris T-Sportuživatelský test 1.9 TDI 74 kWFabia Juniorkombi 1.9 TDI 74 kWFabia sedan versus Octaviasedan 1.4 50 kW po 30 000 kmFabia RS

Vzhled se od roku 1999, kdy je Fabia v prodeji, nijak nezměnil, snad jen přední světlomety mají agresivnější černé lemy. V průběhu let se výbava Fabie postupně zmenšovala, takže základní Classic přišel např. o možnost nastavení volantu, Comfort o přední mlhovky a svítilny nad zadními sedačkami, Elegance zase o vyhřívání sedaček či el. ovládání zadních oken. Základní výbava Fabie je velmi chudá, zahrnuje pouze posilovač a airbag řidiče, verzi Junior zůstal už jen ten airbag; nemá ani lakované nárazníky či 14“ kola. Ale to jsou všechno známé skutečnosti, netřeba se k tomu vracet.

  
Přední světlomety dostaly černý lem --- Záď patří mezi ty povedené
--- Výrazné světlomety mohly být umístěny o něco výše

  
Pod kapotou je silnější tříválec --- Vpředu jsou kotouče, vzadu
bubny; litá 14" kola jsou za příplatek

Výměna motorů

Zpočátku byla Fabia nabízena se základními motory 1.4 44 kW a 1.4 50 kW, přičemž šlo o staré upravené motory s rozvodem OHV, jejichž historie sahá daleko do doby, kdy jsme nemohli svobodně vyslovit svůj názor. Časem přibyl i litrový čtyřválec s výkonem 37 kW, který se stal základní pohonnou jednotkou pro model Junior. Nebyla to právě šťastná volba, protože letargie motoru dokázala přivést k šílenství nejednoho majitele. V srpnu 2002 byly motory 1.0 37 kW a 1.4 44 kW nahrazeny novou jednotkou, 1.2 htp s výkonem 40 kW; místo čtyř válců ale bublaly pod kapotou jen tři válce.

 
Zrcátka jsou stále nesouměrná - pravé je příliš malé

Tisková zpráva z té doby uvádí: „Motor Škoda 1.2 HTP 40 kW je řadový, kapalinou chlazený zážehový tříválec se čtyřikrát uloženým klikovým hřídelem a jedním protiběžným vyvažovacím hřídelem. Nový motor se díky své pokrokové konstrukci vyznačuje nízkou hlučností, plynulým a kultivovaným během s minimem vibrací. Blok i hlava válců jsou zhotoveny z hliníkové slitiny, což se společně s širokým využitím plastů a dalších moderních materiálů projevuje na nízké hmotnosti agregátu. Ventilový rozvod je OHC se dvěma ventily pro každý válec.“

 
Na kapotě chybí zvuková izolace. Vzhledem k hlasitějšímu projevu tříválce ji vřele doporučuji

Na jaře roku 2003 se objevil v nabídce další tříválec, tentokrát se čtyřmi ventily na válec (12V) a výkonem 47 kW. Ten nahradil poslední „nemoderní“ jednotku - 1.4 50 kW. V současné době je tedy v nabídce Fabie dědečkem dvoulitr s výkonem 85 kW, dvěma ventily na válec a rozvodem OHC. Mezi tříválci a zmíněným dvoulitrem leží v nabídce dva čtyřválce 1.4 16V s výkony 55 a 74 kW. Nabídku motorů doplňují nafťáky 1.9 SDI 47 kW, 1.4 TDI 55 kW (rovněž tříválec), 1.9 TDI 74 kW a 1.9 96 kW ve výbavě RS. Nebývá běžné, aby nejvýkonnějším motorem v nabídce byl diesel.

 
Výměna žárovek v obou předních světlometech by měla být díky dobrému přístupu snadná

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud