Škoda Fabia 1.2 HTP: překvapení se třemi válci (test)

Už více než rok se ve Fabii nabízí tříválcový dvanáctiventilový benzínový motor 1.2 s výkonem 47 kW. Ač by se zdálo, že na rozpohybování těžké Fabie nestačí, dokáže tříhrneček s vozem docela dobře zacvičit.
Škoda Fabia 1.2 HTP: překvapení se třemi válci (test)
Seznam kapitol
  1. Pár slov k historii, nový motor 1.2 47 kW
  2. Tříhrneček překvapil dynamikou, zklamal zvukem
  3. Strohý interiér, místo vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
  4. Výbavy, akční verze, přehled motorů apod.

Fabia: stálice na českých silnicích

Škoda Fabia je už několik let stálicí na českých silnicí, s naprostým přehledem totiž vede žebříčky prodejů nejen ve třídě, ale i absolutně. Není divu, jde o české auto, a protože patriotismus hraje při rozhodování velkou roli, dostává Fabia přednost před konkurencí. Přitom oproti ní v podstatě ničím nevyniká, jde o lehce nadprůměrné auto ve třídě – zejména zpracováním a jízdními vlastnostmi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vzhled Fabie je poněkud strohý a konzervativní, na druhou stranu
se neokouká, i když jich tu jezdí desetitisíce


Tip: Dosavadní testy Fabie: sedan 1.4 16V Elegance --- Srovnání Fabie 2.0 a Toyoty Yaris T-Sport --- uživatelský test 1.9 TDI 74 kW --- Fabia Junior --- kombi 1.9 TDI 74 kW --- Fabia sedan versus Octavia - sedan 1.4 50 kW po 30 000 km --- Fabia RS

Vzhled se od roku 1999, kdy je Fabia v prodeji, nijak nezměnil, snad jen přední světlomety mají agresivnější černé lemy. V průběhu let se výbava Fabie postupně zmenšovala, takže základní Classic přišel např. o možnost nastavení volantu, Comfort o přední mlhovky a svítilny nad zadními sedačkami, Elegance zase o vyhřívání sedaček či el. ovládání zadních oken. Základní výbava Fabie je velmi chudá, zahrnuje pouze posilovač a airbag řidiče, verzi Junior zůstal už jen ten airbag; nemá ani lakované nárazníky či 14“ kola. Ale to jsou všechno známé skutečnosti, netřeba se k tomu vracet.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední světlomety dostaly černý lem --- Záď patří mezi ty povedené
--- Výrazné světlomety mohly být umístěny o něco výše

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pod kapotou je silnější tříválec --- Vpředu jsou kotouče, vzadu
bubny; litá 14" kola jsou za příplatek

Výměna motorů

Zpočátku byla Fabia nabízena se základními motory 1.4 44 kW a 1.4 50 kW, přičemž šlo o staré upravené motory s rozvodem OHV, jejichž historie sahá daleko do doby, kdy jsme nemohli svobodně vyslovit svůj názor. Časem přibyl i litrový čtyřválec s výkonem 37 kW, který se stal základní pohonnou jednotkou pro model Junior. Nebyla to právě šťastná volba, protože letargie motoru dokázala přivést k šílenství nejednoho majitele. V srpnu 2002 byly motory 1.0 37 kW a 1.4 44 kW nahrazeny novou jednotkou, 1.2 htp s výkonem 40 kW; místo čtyř válců ale bublaly pod kapotou jen tři válce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zrcátka jsou stále nesouměrná - pravé je příliš malé

Tisková zpráva z té doby uvádí: „Motor Škoda 1.2 HTP 40 kW je řadový, kapalinou chlazený zážehový tříválec se čtyřikrát uloženým klikovým hřídelem a jedním protiběžným vyvažovacím hřídelem. Nový motor se díky své pokrokové konstrukci vyznačuje nízkou hlučností, plynulým a kultivovaným během s minimem vibrací. Blok i hlava válců jsou zhotoveny z hliníkové slitiny, což se společně s širokým využitím plastů a dalších moderních materiálů projevuje na nízké hmotnosti agregátu. Ventilový rozvod je OHC se dvěma ventily pro každý válec.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na kapotě chybí zvuková izolace. Vzhledem k hlasitějšímu projevu tříválce ji vřele doporučuji

Na jaře roku 2003 se objevil v nabídce další tříválec, tentokrát se čtyřmi ventily na válec (12V) a výkonem 47 kW. Ten nahradil poslední „nemoderní“ jednotku - 1.4 50 kW. V současné době je tedy v nabídce Fabie dědečkem dvoulitr s výkonem 85 kW, dvěma ventily na válec a rozvodem OHC. Mezi tříválci a zmíněným dvoulitrem leží v nabídce dva čtyřválce 1.4 16V s výkony 55 a 74 kW. Nabídku motorů doplňují nafťáky 1.9 SDI 47 kW, 1.4 TDI 55 kW (rovněž tříválec), 1.9 TDI 74 kW a 1.9 96 kW ve výbavě RS. Nebývá běžné, aby nejvýkonnějším motorem v nabídce byl diesel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výměna žárovek v obou předních světlometech by měla být díky dobrému přístupu snadná

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pár slov k historii, nový motor 1.2 47 kW
  2. Tříhrneček překvapil dynamikou, zklamal zvukem
  3. Strohý interiér, místo vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
  4. Výbavy, akční verze, přehled motorů apod.
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků