TEST Škoda Fabia 1.0 TSI (81 kW): Pořád česká jistota, nebo už jen drahá hračka?

Škoda Fabia je už více než dvacet let taková typická česká jistota praktického auta za slušné peníze. Platí to i v případě nové generace?
Radosti
Prostorný interiér
Nízká spotřeba
Komfortní podvozek
Skvěle fungující Bi-LED světlomety
Starosti
Zjednodušený panel klimatizace má nevýhody
Tah motoru v nízkých otáčkách
Některé díly v interiéru působí křehce
Vyšší cena
8  /10

Škoda o nové fabii říká, že je sebevědomě svá. A sebevědomí jí opravdu nechybí. Za základní provedení Ambition s motorem 1.0 MPI/59 kW dnes dáte podle ceníku přinejmenším 339.900 Kč, zkoušené litrové TSI s výkonem 81 kW, manuálem a výbavou Style stojí nejméně 409.900 Kč a cena vozu na fotkách činí hodně přes 500 tisíc korun.

Nová auta zdražují, jsou čím dál větší a mají lepší výbavu než dříve, zlepšuje se ale i kvalita života a lidé zkrátka mají peníze. Škoda na to reagovala a jedním z dalších výsledků poslední doby je právě nová fabia. Jenže kolikrát vítězí na pevných základech postavená myšlenka, proč utrácet tolik peněz za malé, když můžu mít jinde za stejné peníze větší auto.

Poprvé přes čtyři metry

Aby to s tím zdražováním nebylo jenom takové plácnutí do vody, budu konkrétnější. Minulá generace Škody Fabia na podzim roku 2014 začínala na částce 234.900 Kč. Za tyto peníze jste dostali motor 1.0 MPI/44 kW a výbavu Active, nic z toho už ale nová fabia v nabídce nemá. Aby bylo srovnání férovější, museli bychom u minulé fabie sáhnout po motoru 1.0 MPI/55 kW a výbavě Ambition za 266.900 Kč, i tak by byl ale rozdíl oproti novince za nejméně 339.900 Kč značný.

Dosud se žádná generace Škody Fabia délkou karoserie nedostala přes čtyři metry (druhá generace měla rovné čtyři metry), novinka však tuto hranici s přehledem překonává. S 4108 mm je o 111 mm delší než předchůdce, šířka 1780 mm znamenaná mezigenerační nárůst o téměř pět centimetrů a rozvor náprav se natáhnul z 2470 na 2564 mm. To je pro srovnání více než u první generace octavie (2512 mm) a o malinko méně než u druhé generace mladoboleslavského bestselleru (2578 mm).

Porovnání  generací  Škody Fabia
Model Fabia IV Fabia III Fabia II Fabia I
Délka [mm] 4108 3997 4000 3960
Šířka [mm] 1780 1732 1642 1646
Výška [mm] 1460 1467 1498 1451
Rozvor [mm] 2564 2470 2465 2462
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] 1525/1509 1463/1457 1433/1426 1419/1408
Objem kufru min/max [mm] 380/1190 330/1150 315/1180 260/1016*
* s rezervním kolem

Na tvary karoserie vyšňořeného testovaného kousku si nikdo nestěžoval, lidé vůz obcházeli, podivovali se úzkým svislým průduchům v předním nárazníku, které mají za úkol usměrňovat vzduch a minimalizovat víření za předními koly, návratu plastových poklic v nezvyklé kombinaci s litými koly či faktu, že má fabia stále šroubovací anténu na střeše. Udivené výrazy jsem viděl až poté, co zazněla orientační cena zkoušeného kousku. Půl mičudy za fabii? To už není ta rodinná jistota, jakou lidi znávali…

Ani uvnitř nezůstal kámen na kameni, tedy alespoň co se Škody Fabia jako takové týče. Před řidičem je všechno nové: přístrojovka s až 9,2palcovým displejem infotainmentu (náš případ), digitální přístrojový štít (klasické budíky jsou ale stále v nabídce), kruhové výdechy ventilace, ambientní osvětlení, nebo třeba textilní dekor, snažící se navodit útulnou atmosféru.

Na pohled to funguje hezky: interiér působí luxusněji a moderněji než dříve, je vzdušný a plný zajímavých nápadů. Nápis Fabia na „kšiltu“ přístrojového štítu vypadá dobře, byť jde vlastně o nepodstatný detail, „plovoucí“ kliky dveří ve stylu ve enyaqu nejsou z uživatelského hlediska tak velký průšvih, jak to na první pohled vypadalo, a mezi sedadly nově najdete vyjímatelný panel s držáky na nápoje. Poprvé u fabie najdete středové výdechy ventilace také pro zadní cestující a oceníte i dvě USB-C zdířky pro nabíjení telefonů, které si zároveň můžete odložit do otevřené schránky na středovém tunelu.

Přes všechny ty inovace je tady ale řada věcí, které moc nepotěší. Předně materiály: stejně jako u předchůdce je přístrojovka vyrobena z tvrdých plastů, nějak se ale vytratil pocit bytelnosti a některé díly (lišta před spolujezdcem a kruhové výdechy ventilace) působí křehce. Přitom Seat Arona, který má přístrojovou desku tvarově téměř shodnou s novou fabií, vsadil na příjemnější měkčené plasty. Výplně dveří jsou tvrdé jako kámen (opěrky pro loket jsou ale poctivě polstrované), středová loketní opěrka není polohovatelná a nedá se posouvat a strohý panel klimatizace působí spíš jako prototyp než jako hotový interiérový díl.

Nová Škoda Fabia kompletně využívá techniku scaly a kamiqu (včetně platformy MQB A0) a tyto vozy už zjednodušený panel dvouzónové klimatizace dávno proflákly. Osobně nechávám klimatizaci v automatickém režimu, což v teplejších měsících není až takový problém, když ale v noci mrzne, ráno usednu do vymrzlého auta a klimatizace na mě začne ve snaze rychle dosáhnout zvolené teploty foukat studený vzduch, je to k vzteku. Intenzitu ofuku totiž u fabie, scaly i kamiqu snížíte až přes infotainment (od toho má panel klimatizace tlačítko Menu), a vzhledem k tomu, že novým vozům koncernu VW pořád ještě občas trvá, než infotainment naběhne, je to prostě otrava.

Ne všechno je ale stran multimedií v nové fabii s rezervou. Má Apple CarPlay a Android Auto, které už dokonce fungují bezdrátově (alespoň na Androidu 11) a není tak nutné telefon připojovat kabelem a během jízdy jej neustále nabíjet. Prostředí systému jako takového se neliší od scaly a kamiqu, nicméně i kdyby tohle měla být vaše první malá škodovka, budete zde díky přehlednému menu s velkými dlaždicemi rychle jako doma.

Bezdrátový Smart Link je součástí paketu Konektivita (pro Ambition za 12.600 Kč, pro Style za 15.600 Kč) a automaticky dostanete i digitální přístrojový štít. Bez toho bych se osobně obešel. Jednak jsem stejně po celou dobu využíval klasické zobrazení s rychloměrem a otáčkoměrem, ale hlavně mě pokaždé vytočilo, když se po zrcadlení externí navigace na hlavní displej přepnul středový panel virtuálního kokpitu na zobrazení mapy. Ta by se hodila, kdyby systém uměl například aplikaci Waze zrcadlit i před řidiče, to ale neumí. Pokaždé jsem kvůli tomu musel zobrazení manuálně vracet na mnou preferovaný přehled údajů o jízdě, což je sice akce na pár kliknutí, nevidím ale nejmenší důvod, proč by to tak aktuálně mělo být.

Malé velké auto

Poměrně výrazný nárůst vnějších rozměrů se samozřejmě musel projevit i uvnitř. Vpředu je o 50 mm více místa v loktech, vzadu je volněji o 40 mm, nad hlavu přibyly až dva centimetry, sedí se příjemně nízko a sedadla ušla v porovnání s minulou generací fabie opravdu velký kus dopředu. Ta přední jsou široká a pěkně obepínají tělo, zadní mají hluboké sedáky a delší opěradla, takže ani dlouhé přesuny zde nebudou problém. Měřím 190 cm a posadím-li se sám za sebe, zbude mi před koleny ještě pár centimetrů prostoru. Fakt, že se rozvor fabie mezigeneračně natáhl skoro o 10 cm, neznamená, že si budete vzadu připadat jako v limuzíně, až na tvrdou loketní opěrku na výplních zadních dveří tady ale není vlastně co kritizovat.

To kufr je na první pohled poměrně velké překvapení. Základní objem mezigeneračně narost z 330 na 380 litrů, po sklopení asymetricky děleného zadního opěradla získáte 1190 místo 1150 litrů. Přesto se každý, kdo kufr zkoušené fabie viděl naživo, podivoval nad tím, jak je opticky malý. Bylo to i tím, že Škoda vůz vybavila paketem Simply Clever II za 5700 Kč, který obsahuje všemožné sítě, háčky, tašky a držáky nákladu, které kufr na pohled zmenšuji.

Starý dobrý svinovací metr však nelže a výsledky si můžete porovnat v tabulce níže. Kufr nové fabie je v nejužším místě o 4 cm širší než u předchůdce, do délky přibylo 5 cm a krok zpátky tak představuje snad jen o 2 cm vyšší nákladová hrana a zmenšení průchozí výšky pod otevřeným víkem o tři centimetry.

Škoda Fabia hatchback IV. a III. generace: Srovnání zavazadelníků
Model Škoda Fabia IV Škoda Fabia III
Objem zavazadelníku min/max [l] 380/1190 330/1150
Výška nákladové hrany [mm] 680 660
Šířka kufru v nejužším místě [mm] 1000 960
Délka kufru [mm] 770 720
Délka po sklopená zadní opěradla [mm] 1290 1220
Výška pod plato [mm] 430-560 560
Výška pod otevřeným zadním víkem [mm] 1910 1940

Speciál: Škoda Scala

Škoda Scala je kompaktní model automobilky Škoda Auto. Představen byl 6. prosince 2018 v izraelském Tel Avivu a v nabídce nahrazuje modely Rapid a Rapid Spaceback. Stojí na modulární platformě MQB A0 s motory uloženými napříč a pohonem předních kol. Základem je tříválec 1.0 TSI (70 kW), vrcholná verze má čtyřválec 1.5 TSI (110 kW).

TEST 1.5 TSI ACT DSGJízdní dojmyCena a motoryVýbava • RozměrySvětová premiéra VýrobaŠkoda Scala na CNG Scala vs. Kamiq

Diskuze (66) Další článek: Chcete skoro nový Fiat Punto? Jeden krásný je teď na prodej. A není sám!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,