Škoda Fabia - levné auto = levný tuning?

Většina motoristů není tak bohatá, aby si mohla dovolit investovat příliš velké částky do svého vozu, ale stejně je mnoho individualistů, kteří se nespokojí se sériovou podobou svého plechového miláčka.
Škoda Fabia - levné auto = levný tuning?
Mezi majiteli vozů Škoda je možná toto procento osobností ještě vyšší, protože vozy Škoda tvoří více než 50% našeho vozového parku. Pro ty, kteří vlastní typ Škoda Fabia bych měl jeden návod.

Nejprve vezmeme na řadu motor


Jistě každý ví, že motory 1,4 OHV vozu Škoda Fabia neoplývají přílišným výkonem, ale to neznamená, že by se s tím nedalo nic dělat. Jistě každý z vás slyšel o tzv. CHIPTUNINGU. Jde o to, že u vozu se vymění standardní řídící jednotka za upravenou, která obsahuje trošku odlišný software. V tomto případě se dá zvýšit výkon motoru bez zásahu do mechanických součástí, což znamená, že se prakticky nezmění životnost agregátu. Vedlejším produktem tohoto druhu tuningu je dokonce to, že velmi často klesne spotřeba o 5 - 10 %, samozřejmě vždy závisí na stylu jízdy. Pro orientaci jsem uvedl číselné hodnoty v následující tabulce. Všechny uvedené úpravy svojí cenou nepřesáhnou 6.000,- Kč a jejich instalace nezabere více než cca 3 hod. U vozů s přeplňováním je výsledek chiptuningu ještě výraznější, protože řídící jednotka ovládá i tlak turbodmychadla, který je velmi důležitý pro výkon motoru, bohužel tyto úpravy jsou již nákladnější, většinou však do 15.000,- Kč. Všechny údaje jsou pouze orientační, protože výrobců upravených řídících jednotek jsou jistě desítky a liší se výsledkem úpravy.

Typ motoru
1,4MPI
1,4 - 50 kW
1,9 TDI - 74 kW (VW)
Původní výkon kW/ot.min
44 / 4500
50 / 5000
74 / 4000
Původní toč. moment Nm/ot.min
118 / 2600
120 / 2500
240 / 1900
Výkon po úpravě
50 / 5200
57 / 5600
95 / 4250
Toč. moment po úpravě
124 / 2800
128 / 3100
300 / 2000
Zrychlení 0-100 km/h
- 1 sec.
-1 sec.
- 3,5 sec.
Max. rychlost km/h
6
7
14

Vhodným doplňkem všech motorů je laděný vzduchový filtr, jehož hlavní vlastností je větší průchodnost vzduchu. Po instalaci dojde při rozumném zacházení vždy k poklesu spotřeby a zvýšení výkonu o 2-5%. Cena pro většinu vozů činí 2.000 - 3.500,- Kč.

Dalším doplňkem jsou laděné výfuky. Jejich hlavním znakem je to, že kladou menší odpor výfukovým plynům, a že do jisté míry mění zvuk motoru. Na trhu je velké množství výrobců, kteří se liší výrazně kvalitou, ale především cenou. Pro motor 1,4 MPI můžete použít výfuk za 6.900,- Kč, ale také za 25.000,- Kč nebo i dražší. Od tohoto se odvíjí i zvýšení výkonu motoru. Pro pořádek - kvalitní laděné výfuky zvýší výkon motoru i o více než 10%.

Přejdeme k podvozku

Sice je pravda, že podvozek vozů Škoda Fabia je již v sérii velmi kvalitní, to ale neznamená, že pro sportovní jízdu ho nelze vylepšit. K dostání je mnoho značek sportovních pružin i tlumičů, opět záleží na kapse majitele. Kvalitní sada tlumičů a kratších per je možno i s montáží pořídit do 16.000,- Kč.

Pokud majitel chce zasahovat do podvozku, neměl by zapomenout na litá kola a na kvalitní pneumatiky. Základní cena sady litých kol s kvalitním obutím se těžko sežene do 25.000,- Kč.

Pokud se chce majitel hodně odlišit, nesmí zapomenout na sadu plastových prvků ke zlepšení designu, který vytváří agresivní vzhled vozu.

Lze sehnat přední a zadní spoiler společně s nástavci prahů a blatníků do 7.000,- Kč, ale většinou jde o částky vyšší. Stejně tak někdo se spokojí se sériovým interiérem, někdo chce změnit barvu budíků, potrpí si např. na volantu, nástavcích pedálů, řadící páce, popř. na kvalitní sportovní sedačce.

Tento článek byl zaměřen pro potenciální úpravce, kteří ještě přesně neví, co zvolit.

Výpočet ceny úpravy vozu Škoda Fabia 1,4 MPI

Druh úpravy
Levná varianta (Kč)
Střední varianta (Kč)
Chiptuning motoru
4.000,-
5.000,-
Sportovní filtr
2.200,-
2..00,-
Laděný výfuk
------
8.000,-
Sportovní podvozek
20.000,-
40.000,-
Plastové doplňky + interiér
10.000,-
45.000,-
Celková cena
36.200,-
100.000,-
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků