Po první skice interiéru nám Škoda předkládá i skici exteriéru. Naživo uvidíme první elektromobil značky na platformě MEB už 1. září.
Škoda Enyaq iV, první elektromobil domácí automobilky na koncernové platformě MEB, se naplno odhalí 1. září při světové premiéře v Praze. Škodovka již před časem spustila proces postupného lákání, a dokonce nás pozvala na jízdy s maskovanými prototypy. Na konci minulého měsíce pak zveřejnila skicu interiéru, kterou nyní doplnila i o skici zevnějšku.
Elektromobil s délkou 4648 mm převezme po modelu Superb pozici vlajkové lodi značky. Pochopitelně tak bude muset mít odpovídající reprezentativní design. Nákresy, které dala Škoda k dispozici, ukazují vůz zase v jiné perspektivě. Poprvé si tak můžeme udělat obrázek o celkové podobě vozu a nedomýšlet si ji z polepených testovacích mul.
Při představení skici interiéru poskytla Škoda krátký rozhovor s Norbertem Weberem, vedoucím oddělení Design interiéru a Color & Trim. Nyní poskytla i rozhovor s Karlem Neuholdem, vedoucím designu exteriéru. Rozhovor v původním znění najdete níže, stejně jako krátké video.
Enyaq iV je prvním vozem značky Škoda postaveným na modulární elektrifikované platformě. Jak se tímto modelem dále rozvíjí designový jazyk značky?
Karl Neuhold: I v případě modelu Enyaq iV sázíme na emocionální designový jazyk značky Škoda, kterým se vyznačují už modely Scala, Kamiq a nová, čtvrtá generace modelu Octavia. Také pro model Enyaq iV jsou typické výrazné linie, čisté plochy a krystalické prvky, vyzdvihující um českých sklářů. Jeho proporce se ovšem liší od těch, které jsou známé u našich dosavadních SUV: Enyaq iV má kratší příď a protaženou linii střechy. Působí tak velmi dynamickým dojmem a proměňuje vůz na prostornou, tiše plující, kosmickou loď.
Škoda Enyaq iV: Srovnání rozměrů |
Model |
Škoda Enyaq |
Škoda Kodiaq |
Škoda Octavia Combi |
VW ID.3 |
Délka [mm] |
4648 |
4697 |
4689 |
4261 |
Šířka [mm] |
1877 |
1882 |
1829 |
1809 |
Výška [mm] |
1618 |
1660 |
1468 |
1552 |
Rozvor [mm] |
2765 |
2791 |
2686 |
2765 |
Objem kufru [l] |
585/1711 |
835/2065 |
640/1700 |
385/- |
Jak byste souhrnně popsal design prvního vozu značky Škoda vyvinutého jako čistě elektrický vůz?
Neuhold: Design vozu Enyaq iV je progresivní, vyvážený a sebevědomý. Nové proporce mu dodávají mimořádnou dynamiku i velkorysou prostornost. Velká kola a velká světlá výška mu dodávají mohutný vzhled vozu SUV.
Co je pro Vás osobně nejvýraznějším prvkem v designu vozu Enyaq iV?
Neuhold: Jednoznačně příď. I u našich elektrických vozů vědomě sázíme na výraznou masku, která je výrazným identifikačním rysem značky. V případě vozu Enyaq iV je maska protažená výrazně dopředu a je vzpřímenější, což umocňuje vzhled silného vozu. Pozornost jistě upoutají také Matrix-LED hlavní světlomety a světla pro denní svícení.
Škoda Enyaq iV: Možnosti nabíjení dle zvolené verze |
Verze |
50/55 kWh |
60/62 kWh |
80/82 kWh |
80X/82 kWh |
RS/82 kWh |
AC proud 2,3 kW |
• |
• |
• |
• |
• |
AC proud 7,2 kW |
• |
• |
• |
• |
• |
AC proud 11 kW |
x |
• |
• |
• |
• |
DC proud 50 kW |
• |
• |
• |
• |
• |
DC proud 100 kW |
x |
• |
• |
• |
• |
DC proud 125 kW |
x |
x |
• |
• |
• |
AC: střídavý proud, DC: stejnosměrný proud |
Jaké jsou největší rozdíly v designu exteriéru mezi elektrickým vozem, postaveným na MEB platformě, a vozem se spalovacím motorem?
Neuhold: Rozdíly spočívají ve výšce vozu a v délce předních a zadních převisů. V případě platformy MEB jsou baterie umístěné v podlaze vozu, což ušetří místo. Díky tomu je karoserie o něco vyšší. Celý dojem se však vybalancuje delším rozvorem náprav. Jednotlivé komponenty elektrického pohonu zabírají ve srovnání s konvenčním spalovacím motorem méně místa, což umožňuje kratší převisy vpředu a vzadu. Karoserie vozu Enyaq iV je delší, a navíc velmi aerodynamická, což pozitivně ovlivňuje dojezd. Hodnota cx od 0,27 je pro SUV této velikosti působivý výsledek.
Škoda Enyaq iV: Technická data verzí se zadním pohonem |
Verze |
50 |
60 |
80 |
Kapacita akulumátorů |
55 kWh |
62 kWh |
82 kWh |
Zadní synchronní elektromotor |
109 kW, 220 Nm |
132 kW, 310 Nm |
150 kW, 310 Nm |
Dojezd dle měření WLTP |
340 km |
380 km |
500 km |
Zrchlení 0-100 km/h |
11,5 s |
9,0 s |
8,8 s |
Maximální rychlost |
160 km/h |
160 km/h |
160 km/h |
Hmotnost nebrzd./brzd. přívěsu |
0/0 kg |
750/1000 kg |
Co dělá z vozu ENYAQ iV ve Vašich očích typický vůz značky Škoda?
Neuhold: Enyaq iV ztělesňuje všechny přednosti a silné stránky vozů Škoda a představuje důležitý krok k trvale udržitelné budoucnosti společnosti. Spojuje prostornost, všestrannost a „Simply Clever“ nápady. Současně nabízí překvapivé a chytré funkce. Je to vůz pro aktivní život i rodinu; hodí se i na dlouhé cesty. To vše z něj dělá dokonalého společníka pro každý den.