Škoda Enyaq iV na oficiálních skicách. Tvůrce ji přirovnává ke kosmické lodi

Po první skice interiéru nám Škoda předkládá i skici exteriéru. Naživo uvidíme první elektromobil značky na platformě MEB už 1. září.

Škoda Enyaq iV, první elektromobil domácí automobilky na koncernové platformě MEB, se naplno odhalí 1. září při světové premiéře v Praze. Škodovka již před časem spustila proces postupného lákání, a dokonce nás pozvala na jízdy s maskovanými prototypy. Na konci minulého měsíce pak zveřejnila skicu interiéru, kterou nyní doplnila i o skici zevnějšku.

Škoda znova převlékla Enyaq iV. Ukázala jej po boku ikon automobilové historie

Škoda znova převlékla Enyaq iV. Ukázala jej po boku ikon automobilové historie

Elektromobil s délkou 4648 mm převezme po modelu Superb pozici vlajkové lodi značky. Pochopitelně tak bude muset mít odpovídající reprezentativní design. Nákresy, které dala Škoda k dispozici, ukazují vůz zase v jiné perspektivě. Poprvé si tak můžeme udělat obrázek o celkové podobě vozu a nedomýšlet si ji z polepených testovacích mul.

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Při představení skici interiéru poskytla Škoda krátký rozhovor s Norbertem Weberem, vedoucím oddělení Design interiéru a Color & Trim. Nyní poskytla i rozhovor s Karlem Neuholdem, vedoucím designu exteriéru. Rozhovor v původním znění najdete níže, stejně jako krátké video.

Jediná Škoda Slavia oficiálně: Patriotický spider má 150 koní a uvnitř vlastního lva

Jediná Škoda Slavia oficiálně: Patriotický spider má 150 koní a uvnitř vlastního lva

Enyaq iV je prvním vozem značky Škoda postaveným na modulární elektrifikované platformě. Jak se tímto modelem dále rozvíjí designový jazyk značky?

Karl Neuhold: I v případě modelu Enyaq iV sázíme na emocionální designový jazyk značky Škoda, kterým se vyznačují už modely Scala, Kamiq a nová, čtvrtá generace modelu Octavia. Také pro model Enyaq iV jsou typické výrazné linie, čisté plochy a krystalické prvky, vyzdvihující um českých sklářů. Jeho proporce se ovšem liší od těch, které jsou známé u našich dosavadních SUV: Enyaq iV má kratší příď a protaženou linii střechy. Působí tak velmi dynamickým dojmem a proměňuje vůz na prostornou, tiše plující, kosmickou loď.

Škoda Enyaq iV: Srovnání rozměrů
Model Škoda Enyaq Škoda Kodiaq Škoda Octavia Combi VW ID.3
Délka [mm] 4648 4697 4689 4261
Šířka [mm] 1877 1882 1829 1809
Výška [mm] 1618 1660 1468 1552
Rozvor [mm] 2765 2791 2686 2765
Objem kufru [l] 585/1711 835/2065 640/1700 385/-

Jak byste souhrnně popsal design prvního vozu značky Škoda vyvinutého jako čistě elektrický vůz?

Neuhold: Design vozu Enyaq iV je progresivní, vyvážený a sebevědomý. Nové proporce mu dodávají mimořádnou dynamiku i velkorysou prostornost. Velká kola a velká světlá výška mu dodávají mohutný vzhled vozu SUV.

Luxusní americké SUV Fisker Ocean chce sdílet platformu se Škodou Enyaq

Luxusní americké SUV Fisker Ocean chce sdílet platformu se Škodou Enyaq

Co je pro Vás osobně nejvýraznějším prvkem v designu vozu Enyaq iV?

Neuhold: Jednoznačně příď. I u našich elektrických vozů vědomě sázíme na výraznou masku, která je výrazným identifikačním rysem značky. V případě vozu Enyaq iV je maska protažená výrazně dopředu a je vzpřímenější, což umocňuje vzhled silného vozu. Pozornost jistě upoutají také Matrix-LED hlavní světlomety a světla pro denní svícení.

Škoda Enyaq iV: Možnosti nabíjení dle zvolené verze
Verze  50/55 kWh  60/62 kWh  80/82 kWh  80X/82 kWh  RS/82 kWh
AC proud 2,3 kW
AC proud 7,2 kW 
AC proud 11 kW  x
DC proud 50 kW 
DC proud 100 kW  x
DC proud 125 kW  x x
AC: střídavý proud, DC: stejnosměrný proud

Jaké jsou největší rozdíly v designu exteriéru mezi elektrickým vozem, postaveným na MEB platformě, a vozem se spalovacím motorem?

Neuhold: Rozdíly spočívají ve výšce vozu a v délce předních a zadních převisů. V případě platformy MEB jsou baterie umístěné v podlaze vozu, což ušetří místo. Díky tomu je karoserie o něco vyšší. Celý dojem se však vybalancuje delším rozvorem náprav. Jednotlivé komponenty elektrického pohonu zabírají ve srovnání s konvenčním spalovacím motorem méně místa, což umožňuje kratší převisy vpředu a vzadu. Karoserie vozu Enyaq iV je delší, a navíc velmi aerodynamická, což pozitivně ovlivňuje dojezd. Hodnota cx od 0,27 je pro SUV této velikosti působivý výsledek.

Škoda Enyaq iV: Technická data verzí se zadním pohonem
Verze 50 60 80
Kapacita akulumátorů 55 kWh 62 kWh 82 kWh
Zadní synchronní elektromotor 109 kW, 220 Nm 132 kW, 310 Nm 150 kW, 310 Nm
Dojezd dle měření WLTP 340 km 380 km 500 km
Zrchlení 0-100 km/h 11,5 s 9,0 s 8,8 s
Maximální rychlost 160 km/h 160 km/h 160 km/h
Hmotnost nebrzd./brzd. přívěsu 0/0 kg 750/1000 kg

Co dělá z vozu ENYAQ iV ve Vašich očích typický vůz značky Škoda?

Neuhold: Enyaq iV ztělesňuje všechny přednosti a silné stránky vozů Škoda a představuje důležitý krok k trvale udržitelné budoucnosti společnosti. Spojuje prostornost, všestrannost a „Simply Clever“ nápady. Současně nabízí překvapivé a chytré funkce. Je to vůz pro aktivní život i rodinu; hodí se i na dlouhé cesty. To vše z něj dělá dokonalého společníka pro každý den.

Tragická nehoda, nebo vražda? Otec Škody Octavia zemřel za podivných okolností

Tragická nehoda, nebo vražda? Otec Škody Octavia zemřel za podivných okolností

Speciál: Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV je první elektromobil automobilky Škoda Auto na modulární platformě MEB. SUV s dojezdem až 500 km na jedno nabití v roce 2020 převzalo po modelu Superb roli vlajkové lodi automobilky a vzniká ve dvou karosářských verzích. Základem je pohon zadních kol, v nabídce jsou i verze s pohonem 4x4 a sportovněji zaměřené provedení RS iV. Světová premiéra proběhla 1. září 2020 v Praze.

První dojmyCenaPrvní test prototypuVnější designInteriérEnyaq iV - význam názvu

Vylepšené Mini SE Countryman nás fakt bavilo! Tříválec do zásuvky má síly až až

Mini Cooper SE Countryman All4

Jen pár desítek hodin před tím, než Česká republika na vládním semaforu zčervenala, jsme si stihli odskočit do Německa na projížďku s vylepšeným plug-in hybridním Mini Countryman. A ta jízda fakt stála za to!

dnes | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

24.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků