Škoda Enyaq 80 iV vs. Volkswagen ID.4 Max: Svérázní na pohled, stejní za jízdy

Škoda Enyaq iV se konečně dostala do rukou českých motoristických novinářů. V rámci prvního seznámení jsme vyzkoušeli verzi iV 80 a rovnou přizvali i stejně konfigurovaného bráchu z Německa.

Český trh zaplavují nové elektromobily. Jsou kulaté, hranaté, malé, velké, sportovní, konzervativní, technicky vyspělé a s dlouhými dojezdy na jedno nabití, ale navzdory rozdílům rozpoznatelným na první pohled jsou vlastně všechny stejné. Tohle není kdovíjak překvapivé shrnutí toho, co se právě děje, dříve by mě ale nenapadlo, že si jednou budeme vybírat auto hlavně podle tvaru jeho karoserie. Rozdíly mezi modely sdílejícími stejnou platformu totiž prakticky mizí. Tedy alespoň co se týče jejich jízdních vlastností.

V tomto názoru mě utvrdilo srovnání Škody Enyaq iV s Volkswagenem ID.4. Oba vozy používají platformu MEB, nejdůležitější technický základ koncernu VW pro tuto dekádu, v jednom dni se nám sešly 150kilowattové zadokolky našlapané výbavou, a dokonce i na stejně velkých kolech. Zatímco dříve jste rozdíly v jízdních vlastnostech vozů Škoda a Volkswagen poznali praktiky hned, dnes byste se zavázanýma očima jenom těžko poznali, jestli se vezete v enyaqu, nebo ID.4. Přitom v případě octavie a golfu byste neměli nejmenší pochyby o tom, co je Škoda a co Volkswagen. Ale nepředbíhejme.

Jak se ovládá Škoda Enyaq iV? Detailní video zahrnuje všechny důležité funkce

Jak se ovládá Škoda Enyaq iV? Detailní video zahrnuje všechny důležité funkce

Víc auto, méně spotřebič?

Rozdílný přístup obou značek k tvarům karoserie nových elektrických SUV nechejme stranou, ten je odrazem designových jazyků. Je ale zajímavé sledovat větší či menší rozdíly v interpretacích těch samých prvků výbavy.

Zatímco Škoda Enyaq iV může mít megalomanskou osvětlenou čelní masku, Volkswagen ID.4 vsadil na minimalistickou světelnou lištu, kterou mohou mít i modely ID.3, Golf a Arteon. Enyaq iV má klasické kliky dveří, ID.4 je má aerodynamické, pevné a s tlačítkem na vnitřní straně, které stačí pouze lehce stisknout. A nezůstalo jen u vnějšku. Když vystupujete z ID.4, stačí za kliku jen lehounce zatáhnout a dveře odskočí. Takto to mají i vozy Audi – třeba A6, A8 či Q8.

Srovnání rozměrů
Model Škoda Enyaq iV VW ID.4
Délka [mm] 4649 4584
Šířka [mm] 1879 1852
Výška [mm] 1616 1612
Rozvor [mm] 2770 2771
Objem kufru [l] 585/1711 543/1575

Minimalismus je v případě ID.4 asi to nejlepší slovo, jakým popsat jeho styl, ne vždycky je to však z uživatelského hlediska úplně příjemné. Stačí se posadit za volant a stáhnout zadní okna. Stejně jako v ID.3 máte vpředu na dveřích jen dvě tlačítka a přepínačem určíte, zda se po jejich stisknutí stáhnou přední, nebo zadní okna. Enyaq iV v tomto ohledu zůstal u klasiky a je jí věrný také u ovládání zrcátek. To má ID.4 titěrné, otočný ovladač je hladký a má malý odpor, takže kolikrát po hmatu nevíte, v jaké je vlastně poloze. Je fakt, že zrcátka si nastavíte jednou a pak už na ně nesaháte, máme-li ale dneska vyseknout hlavní rozdíly mezi oběma elektromobily, uveden by měl být i tento.

Aerodynamika má u elektromobilů velký význam. Jak je řešena u Škody Enyaq iV?

Aerodynamika má u elektromobilů velký význam. Jak je řešena u Škody Enyaq iV?

U enyaqu Škoda představila úplně nový koncept výbav. V podstatě si vyberete velikost baterie, barvu karoserie, kola, provedení interiéru a další výbava je zahrnutá hlavně v akčních paketech. Při konfiguraci to má šetřit čas. Každý z interiérů (Loft, Lodge, Lounge, Suite, ecoSuite) Škodovka už dříve přirovnávala ke stylovým bytovým prostorům a když to vezmu čistě z vlastního pohledu, v modrém autě na fotkách jsem si trochu jako v obýváku skutečně připadal. Umělou kůží čalouněná přístrojovka dělá dojem útulnosti, lokty si podepřete měkkými opěrkami, přední sedadla jsou široká a pohodlná, navíc ergonomie je stejná jako v octavii, takže pokud ji máte pod kůží, budete rychle doma i v enyaqu.

Volkswagen na to šel jinak už u modelu ID.3. O klikách a ovládání zrcátek už řeč byla, minimalistický interiér se navíc od prostředí v enyaqu liší i otevřeným středovým tunelem nebo loketními opěrkami ukotvenými přímo do bočnic sedadel. Obě řešení mají svoje kouzlo, a přestože se za volanty obou vozů sedí v podstatě stejně (sedadla jsou ukotvena o něco níž nad podlahou než například v podobně velkých SUV), v ID.4 si připadáte spíše jako na letišti než jako doma v obýváku. Čiší z něj čistota a účelnost, což mně osobně vyhovuje, navíc barevná kombinace zkoušeného vozu není jediná v nabídce. Můžete mít bílý volant i přístrojovku potaženou koženkou v barvě koňaku, takže celý kokpit najednou chytne úplně jiný nádech.

Za volantem Volkswagenu ID.4 Max: Golf Plus dnešní doby si v Praze vedl skvěle!

Za volantem Volkswagenu ID.4 Max: Golf Plus dnešní doby si v Praze vedl skvěle!

Ačkoliv to tak na první pohled nemusí vypadat, stran ovládání základních funkcí se obě auta moc neliší. Nějaká tlačítka tady ještě zůstala, jen enyaq má v pásu pod středovými výdechy ventilace i tlačítka pro vyhřívání zadního okna a maximální intenzitu ofuku čelního skla. V ID.4 pro ně musíte do nastavení klimatizace v infotainmentu. Oba vozy mají před volantem malý digitální štít, zobrazující ty nejnutnější informace, třináctipalcový displej enyaqu má před volkswagenem jeden palec k dobru. Pokud znáte nové digitální prostředí v golfu, budete v ID.4 jako doma, stejně tak se neztratíte ani v enyaqu, pokud znáte novou octavii. A pokud neznáte ani jeden z vozů, ovládání si osvojíte, jakkoliv může ze začátku vypadat složitě. Navíc je fajn, že displeje i dotykové lišty zvládnete ovládat i v rukavicích.

Přesto jsem si jako řidič připadal jistější v enyaqu. Volič režimů jízdy není před volantem, ale klasicky na středové konzole, páčkami pod volantem je možné nastavit intenzitu rekuperace, nebo nechat všechno na samotném autě, navíc na středovém tunelu nechybí ani parkovací brzda. Přesednutí z octavie do enyaqu zvládnete daleko snáz, než když vyměníte golf za ID.4, u nějž se režimy jízdy ovládají pod volantem, nenastavíte si intenzitu rekuperace, mezi režimy D a B se přepíná trochu nešikovně a parkovací brzdu byste mezi sedadly taky hledali marně (je před volantem). Když to shrnu, v enyaqu si připadáte více jako v autech, která už dobře znáte, zatímco ID.4 stran ovládání působí trochu jako příslušenství k hraní závodních her. Prostředí je navrženo tak, abyste při jízdě nemuseli sundat ruce z volantu.

Nová Škoda Enyaq iV Sportline oficiálně: Má jen krůček k iV RS, i ten se ale počítá

Nová Škoda Enyaq iV Sportline oficiálně: Má jen krůček k iV RS, i ten se ale počítá

Výhodou vozů na elektrické platformě MEB je schopnost nabídnout prostor jako o třídu větší konvenční modely. Nohy zajedou pod vysoké a dlouhé přístrojovky, kolena nic neomezuje. V loktech i nad hlavou máte dost místa, bohaté prosklení karoserie interiéry krásně prosvítí, ale zase si nepřipadáte jako růžička na střelnici – máte skvělý výhled, ale zároveň nechybí dostatek soukromí.

Měřím 190 centimetrů a „za sebe“ si sednu s tak velkou rezervou, že se můžu na zadních sedadlech pořádně rozvalit. Rozvory náprav obou elektromobilů se prakticky neliší a oba mají také poměrně široké prahy dveří, což není těžké pochopit. Prostor pod kabinou je totiž plný baterek a ty musejí být v případě nehody dostatečně chráněné.

Přesto najdeme oblast, v níž má škodovka před volkswagenem navrch. Správně, zavazadelník. Enyaq iV v základním uspořádání nabídne 585 litrů, kufr ID.4 je o 42 litrů skromnější. Po sklopení zadních opěradel, což jde u škodovky provést páčkami přímo ze zavazadelníku, získáte 1711 litrů oproti 1575 litrům volkswagenu. Oba elektromobily mají na pohled docela těžkopádné zadky, jenže zatímco ID.4 působí jako nafouknutý hatchback, enyaq je zezadu hranatá krabice připravená pojmout vaše ledničky, pračky a kdo ví, co ještě. Zadní opěradla obou vozů je možné sklopit téměř do roviny a pod podlážky úhledně schováte nabíjecí kabely a další nezbytnosti.

VW ID.4 se s cenou dostal pod milion. V Česku je už levnější než Škoda Enyaq iV

VW ID.4 se s cenou dostal pod milion. V Česku je už levnější než Škoda Enyaq iV

Komu by to nestačilo, může u Škodovky nahlédnout do nabídky originálního příslušenství a vybrat si třeba tašku pro nabíjecí kabel, kterou lze pohodlně zavěsit na háčky v zavazadelníku. Stojí 1870 korun. Za 182 korun pořídíte chytrý čistič nabíjecích kabelů, lépe řečeno plastovou krabičku s houbičkou, kterou zacvaknete na kabel a přetáhnete po jeho délce. Stejnou službu udělá i obyčejný hadr, ten ale není tak simply clever. A kdybyste hledali legendární škrabku na okna, ta je schovaná ve víku kufru. Pod kryt zástrčky pro nabíjecí kabel se už nevešla.

Jízdní vlastnosti probereme v další kapitole...

Speciál: Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV je první elektromobil automobilky Škoda Auto na modulární platformě MEB. SUV s dojezdem až 500 km na jedno nabití v roce 2020 převzalo po modelu Superb roli vlajkové lodi automobilky a vzniká ve dvou karosářských verzích. Základem je pohon zadních kol, v nabídce jsou i verze s pohonem 4x4 a sportovněji zaměřené provedení RS iV. Světová premiéra proběhla 1. září 2020 v Praze.

První dojmyCenaPrvní test prototypuVnější designInteriérEnyaq iV - význam názvu

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

včera | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička
TEST Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8: Originál, kapitola druhá

Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8

Nová generace C4 zcela odhodila zátěž minulosti a přichází s vlastním odlišným pojetím kompaktního hatchbacku. Novoty jsou v tomto případě vítané.

11.  4.  2021 | Richard Herbich | 13 příspěvků