Škoda EconomyRun 2005: Fabia umí i za tři (reportáž)

Historie automobilismu zná především klání o to, kdo dosáhne co nejkratšího času na určité trati, nejvyšší rychlosti nebo nejlepšího zrychlení. Najdou se však i vyznavači jiných hodnot, třeba co možná nejnižší spotřeby paliva. Právě ti se letos sešli již na 24. ročníku Škoda EconomyRun, kde se pokusili ujet stovky kilometrů za pár litrů paliva. Jak se letošní ročník vyvedl a kdo uspěl?
Škoda EconomyRun 2005: Fabia umí i za tři (reportáž)

O Škoda EconomyRun

Škoda EconomyRun je o soutěž, ve které se účastníci - řidiči soudobých modelů vozů Škoda - snaží docílit nejnižší možné spotřeby paliva projetím dané trasy stanovenou minimální průměrnou rychlostí. Vozy musí být sériové, nijak neupravené a musí vyhovovat pravidlům silničního prostoru (rezervní kolo, povinná výbava, všechny sedačky...) Spotřeba paliva se měří úbytkem paliva zjištěným natankováním před zahájením soutěže a po ukončení soutěže. Zcela plné nádrže se docílí jejím odvzdušněním a zaplavením celého palivového systému. Vyhodnocení spotřeby paliva se provádí výpočtem, zohledňujícím hmotnost vozu. Tímto zohledněním lze srovnat v rámci jednoho druhu paliva (benzin/nafta) různě těžká vozidla. Podrobnosti k přepočtu, takzvanému FEI (Fuel Efficiency Index) jsou zde.

Několik zajímavých výsledků z historie soutěže:

Benzínové motory

Š 100 - Š 130 1985 Š 120 L 55,19 km/h 2,270 l/100km
B 1200 2004 Fabia 1.2/47kW (2003) 53,83 km/h 3,077 l/100km
B 1300 1995 Favorit 136 L 59,10 km/h 2,644 l/100km
B 1400 2002 Fabia 1.4 MPI/50kW (2001) 54,90 km/h 3,412 l/100km
B 1600 2002 Octavia 1.6 MPI/75kW (2002) 53,83 km/h 3,663 l/100km
B 3000 2001 Octavia Sedan 1.8 20V Turbo/110kW 56,35 km/h 3,919 l/100km

Naftové motory

D 1500 2004 Fabia combi 1.4 TDI/55kW 54,43 km/h 2,634 l/100km
D 2000 2002 Octavia Sedan 1.9 SDI/50 kW 55,06 km/h 2,309 l/100 km
D 3000 2004 Superb Sedan 2.5 TDI/120 kW 55,20 km/h 4,486 l/100 km
Převzato z titulní stránky Škoda EconomyRun

Parametry letošní Škoda EconomyRun

Konání soutěže o víkendu 1. října 2005 - 2. října 2005, trasa dlouhá 347 km, rozdělená na dvě etapy 198,6 km (Kosmonosy - Mělník - Velvary - Slaný - Stochov - Králův Dvůr - Mníšek pod Brdy - Nová Huť - Solenice) a 148,4 km (Solenice - Sedlčany - Benešov - Čerčany - Český Brod - Lysá nad Labem - Benátky nad Jizerou  - Kosmonosy), čas na projetí celé trati 390 minut, z toho vyplývající minimální požadovaná průměrná rychlost 53,38 km/h.

Novinky letošní Škoda EconomyRun

Získáním sponzora zabývajícím se sledováním vozů pomocí satelitní navigace, získala soutěž některé nové prvky automatického sledování:

  • rychlosti jízdy stanovené zákony
  • zastavování na značkách "Stůj, dej přednost v jízdě"
  • doporučeného nevypínání motoru za jízdy
  • respektování trasy

Vypínání motoru za jízdy při vhodné příležitosti patří k základním a oblíbeným metodám snížení spotřeby paliva. Z důvodů horší či spíše žádné funkčnosti posilovačů řízení či brzd je všeobecně považován za prvek snižující bezpečnost silničního provozu. Výzva organizátorů k nepsané a neformální dohodě o nepoužívání tohoto prvku se při rozpravě před první etapou setkala s celkem silnými emocemi s tím, že vypínání motoru za jízdy není regulováno ani zákonem, ani propozicemi soutěže. Vedení podniku apelovalo na aspekty bezpečnosti a v rámci prvního nasazení satelitního systému (napojeného na řídící jednotku vozu) žádalo o respektování tohoto požadavku.


Montáž satelitního zařízení --- Satelitní přijímač a vysílač "pohozený" na podlaze --- Detail antény satelitního zařízení

V rámci stoletého výročí výroby automobilů ve Škodovce se letos - coby jakýsi předvoj "skutečných" soutěžících - účastnily tři posádky veteránů vozů značky Škoda:

   
Populár - dosažená spotřeba 7.78 l/100km

Felicia - dosažená spotřeba 5.52 l/100km --- 120L - dosažená spotřeba 5.15 l/100km

Jak to letos šlo?

Zejména vzhledem k nepříznivému počasí v neděli 2.10.2005 velmi špatně. U všech soutěžících, kteří se účastnili loni i letos, byl zřejmý propad, který nebyl dán náročností trati. Vliv na něj nepochybně mělo doporučení nevypínat motor a špatné (deštivé a větrné) počasí po druhý den soutěže. Má posádka si v rámci snahy o dokonalé projetí připravila i výškový profil trati, avšak jeho praktické využití (přizpůsobování stylu jízdy) se blížilo nule. Pohled do solidní mapy byl účinnější, než použití výstupů této složité a časově náročné metody.


Výškový profil trati - druhé etapy

Pro výpočet časových bodů (kde v kolik hodin být tak, aby byl plněn časový limit) jsem letos použil kapesní počítač, což výrazně zjednodušilo a urychlilo proces výpočtu průběhu jízdy. O spolehlivosti nemluvě. Díky použití kapesního počítače jsme také při tankování v cíli s přibývajícími litry věděli, jak na tom jsme se spotřebou a dokázali se takžka "on-line" srovnat s ostatními, ještě při vlastním čerpání paliva.

 
Příprava před vyjetím do etapy

A jak to dopadlo?

Výsledky letošního ročníku:

Typ motoru: Objem/typ/výkon motoru: Vozidlo / rok výroby: Skutečná spotřeba:
Benzin 1.2 HTP / 47 kW Škoda Fabia hatchback / 2004 3.53 l/100 km
Diesel 1.9 TDI PD / 74 kW Škoda Fabia combi / 2003 3.06 l/100 km
Kompletní výsledky letošního, 24. ročníku Škoda EconomyRun naleznete zde.

Možnosti zlepšení?

Čistě z vlastního pohledu konstatuji, že jsem (vyjma veteránů) byl jedním z mála, ne-li jediným, kdo neměl vůz vybaven palubním počítačem. To je dobrý nástroj pro určení stylu jízdy a odhaduji, že jeho pořízením bych mohl změnit své návyky (vyplývající jen z teoretických znalostí) a snížit soutěžní spotřebu na 100 km snad i o půl litru dolů. Zatím se mi nepodařilo spotřebu dostat pod pro mne magických 4l na 100 km a to ani s tak úsporným motorem, jako je HTP.

Obrazová reportáž

Start i cíly byly umístěny do zázemí servisních služeb Škody v Kosmonosích:

Každý vůz projde na vstupu kontrolou sériovosti a kontrolou na závady:

Po úspěšné technické prohlídce je přistoupeno k pečlivému tankování:

 
Po tankování následuje dvojí pečetění - motoru:

A posléze nádrže:


Po natankování se až do startu nepoužívá motor a automobil je pouze tlačen obětavými organizátory:
 
 
Po natankování paliva je vůz zvážen:

Váhy - detail přístroje:
 

Po všech technických úkonech čekají vozy (opatřené pro účel soutěže logy sponzorů) na start:

 
K disposici je po celou dobu soutěže služba ServiceMobil:

První etapa letos končila a druhá začínala v atraktivním prostředí okolí orlické přehradní nádrže:
 

Vozidla zaparkovaná po dojetí první etapy:

 
Přípravy před druhou etapou probíhají u snídaně:

Druhá etapa je krušná, díky špatnému počasí a brzkému startu. Stáří má přednost, začínají proto veteráni:
 

Škoda Populár a Fabia na startu druhé etapy:
 

Po odjezdu veteránů může odstartovat i první "normální" soutěžící - do druhé etapy se vozy vydávají v pořadí, v jakém dojely do cíle první etapy:

Po dojezdu do cíle musí být natankováno. Čekání na všechny posádky zpestřuje doprovodný program, ale také časté (a v mém případě) nervózní pokukování po průběžných výsledcích:

Pokud není po vyvěšení všech výsledků za dano kategorii podán protest, je vyhlášen vítěz za benzinovou kategorii. K slavnostnímu vyhlášení dojde později, ve slavnostnějším prostředí a atmosféře zákaznického centra. Vítězná posádka dieselové kategorie (3.06 l / 100km):
 

Sekt na kapotě nesmí chybět:

Vítěžná posádka benzinové kategorie (3.53 l/100km):

Posezení s šumivým vínem nikdy nezaškodí:

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků