Kapitoly článku:
Po první etapě
Ráno vypadalo počasí všelijak a naděje nám nedávaly ani předpovědi. Zdálo se, že dnes nelze čekat žádné rekordy. Mraky se ale roztrhaly, mlha zmizela a během celé první etapy nám na předni sklo nespadla ani kapka.
Asi polovina dnešní cesty vedla po hlavních silnicích, druhou půlku organizátoři vedli mezi kopci a vesničkami na Vysočině. Jak už to v případě snahy o co nejnižší spotřebu bývá, tzv. "dokopců" bylo mnohem více než "zkopců". "Dokopce" byly samozřejmě dokonale přímé a táhlé, "zkopce" prudké, plné serpentin, na kterých se nedalo bez rizika zrychlit. To jen pro dokresleníž představ o takové soutěži.
Hlavní ceny
Loňský ročník Economy Run jsme skončili se spotřebou 4,157 l/100 km a letos jsme se samozřejmě chtěli překonat. Našim cílem je dostat se pod čtyři litry na sto kilometrů. Zatím máme naději, protože první, 166 km dlouhou etapu, jsme zvládli za 4,0 l/100 km. Pokud lze palubnímu počítači věřit - a z loňské Economy Run víme, že ukazuje přesně - skutečná spotřeba je jen těsně nad 3,95 l/100 km. Čtyři litry displej ukázal až ve stoupání pár kilometrů před cílem.
Uvidíme, jakou etapu organizátoři soutěže připraví na zítra. První část nebyla ani jednoduchá, ani obtížná, střídaly se v ní všechny obtížnosti. Takže nelze odhadnout, co nás čeká v neděli. Téměř jistý je podle předpovědí jen vytrvalý déšť ... Máme ale k dobru vyšší rychlostní průměr, zítra můžeme jet o 3 km/h pomaleji.
Palubní počítač po první etapě
Statistika po první etapě:
- průměrná spotřeba podle palubního počítače: 4,0 l/100 km
- ujetá vzdálenost: 166 km
- průměrná rychlost: 57 km/h
- čas: 2 h 56 min
- po cestě jsme spotřebovali 6,64 l benzínu
- na 1 litr jsme ujeli 25 km
- 1 km nás stál 99,6 haléřů
Zkontrolované automobily čekají na start. --- Malá kartička nás provází
celou soutěží, zapisují se do ní kontroly, tankování, časy. Velký sešit je
itinerář. (I s ním jsme ale už párkrát sjeli z cesty)
Naše Fabia těsně před startem a doslova pár sekund před odjezdem
Co říkáte na dojezd 1178 km na jednu nádrž?
Podotýkám, že jde samozřejmě o benzinový motor
s udávanou spotřebou nad 6,5 l/100 km.
Druhá etapa: ještě horší než ta první
Dnes ráno (neděle) bylo opravdu počasí k pohledání - mlha všude, kam jsme se podívali a deset stupňů. Startovali jsme 8:34 a na druhou etapu, která měřila 136 km nám zbývalo 155 minut. Seřídili jsme si hodiny s těmi, kterými se řídí pořadatelé, abychom náhodou nedojeli o nějakou tu minutu později, což by znamenalo diskvalifikaci. To se ukázalo později jako opravdu velmi dobrý nápad.
Ranní příprava před startem. Naše auto na startovní čáře.
Začátek druhé etapy vedl asi dvacet kilometrů stejnou trasou, poté jsme se odpojili. Mlha se naštěstí po nějakých dvaceti minutách rozpadla a i obloha k nám byla milostivá: očekávaný celodenní déšť nás nezastihnul a občas vysvitlo i sluníčko. To nám pomohlo prohřát velmi chladný interiér, takže nám nebyla taková zima jako zpočátku etapy. Měli jsme totiž vypnuté větráky i topení, aby zbytečně nezvyšovaly spotřebu.
Zpočátku nám počasí vůbec nepřálo. Předvídat v takové
mlze způsob jízdy je téměř nemožné.
Druhá etapa byla ještě horší než ta první - táhlých "dokopců" bylo nadbytek a bohužel jsme se před nimi nemohli častokrát pořádně rozjet. Při jízdě z kopce jsme vypínali motor, kde to šlo, samozřejmě jen na přehledných úsecích, protože bychom velmi neradi způsobili z obtížně zvladatelným autem nehodu. Druhá etapa byla i náročnější na orientaci, takže se nám podařilo těsně před cílem sjet z trasy, takže jsme přišli o drahocenné minuty a do cíle jsme poslední desítku kilometrů jeli spotřeba nespotřeba; u cílové pásky jsme zastavili na minutu přesně; do diskvalifikace zbývalo jen několik desítek sekund.
Statistika po druhé etapě:
- průměrná spotřeba podle palubního počítače: 4,3 l/100 km
- ujetá vzdálenost: 139 km (trasa měřila 136 km)
- průměrná rychlost: 53 km/h
- čas: 2 h 56 min
- po cestě jsme spotřebovali 6,64 l benzínu
- na 1 litr jsme ujeli 25 km
- 1 km nás stál 99,6 haléřů
Statistika po obou etapách:
- průměrná spotřeba podle palubního počítače: 4,1 l/100 km
- ujetá vzdálenost: 106 km (trasa měřila 300 km)
- průměrná rychlost: 55 km/h
- čas: 5 h 34 min
- po cestě jsme spotřebovali 12,25 l benzínu (měřeno podle doplnění benzínu do nádrže)
- soutěžní hmotnost 1164 kg
Organizátoři nám dle délky trasy (300 km) a spotřebovaného benzínu (12,25 l) spočítali průměrnou spotřebu 4,089 litru na sto km. Naše FEI, tedy měrná spotřeba na tunu hmotnosti pak činila 3,789 litru. To nás v kategorii benzínů předurčilo na čtrtnácté místo z jednatřiceti posádek. Další statistiky zveřejníme, až se nám je podaří získat v elektronické podobě, kromě toho jsou zatím neoficiální. Vyhlášení vítězů proběhne dnes ve čtyři hodiny.
Po dojezdu se doplňuje palivo, aby se zjistilo, kolik ho kdo
spotřeboval.
Naše posádka spotřebovala 12,25 litrů, cesta dlouhá 306 km
nás tedy stála 305 Kč, tedy necelou korunu na kilometr. ¨
Hmotnost našeho auta je 1164 kg.